• Original research article
  • February 2, 2024
  • Open access

A model of a systematic description of argot units incorporated into the fabric of a literary text (based on the novel “Sang dessus dessous” by Claude Izner)

Abstract

As a part of testing the intermediate results of a study of the argotic component in a literary work, this paper examines the elements of traditional and general argot incorporated into the fabric of the modern French crime novel. The model of a multidimensional argot analysis, first proposed by E. M. Beregovskaya and subsequently supplemented by T. I. Retinskaya, allows us to give a versatile characterization of uncodified elements that exist in the everyday speech of representatives of various professional groups. The paper attempts to test a model of a systematic description of argot units compiled on the basis of the key elements of the model of a multidimensional argot analysis and supplemented by the following components: 1) a portrait of the characters using argot units; 2) a functional analysis of argot blocks; 3) a description of the author’s nonce words recorded in the novel. Thus, the aim of the research is to form an algorithm for describing argot units that illuminates the stylistic functions of non-conventional lexemes in a literary text to the fullest extent. The scientific novelty of the research lies in the fact that the components analyzed in this paper were previously used separately, they are being implemented for the first time within the framework of an aggregate model. As a result of the research, the algorithm for a systematic characterization of uncodified lexemes recorded in the text of a literary work has been formed.

References

  1. Береговская Э. М. Арго и язык французской художественной прозы XX века. Смоленск: СмолГУ, 2009.
  2. Береговская Э. М. Пятиаспектный анализ профессиональных арго (на материале арго французских авто- и мотогонщиков) // Социальные варианты языка – III: мат. междунар. науч. конференции (г. Нижний Новгород, 22-23 апреля 2004 г.). Н. Новгород: Нижегор. гос. лингв. ун-т им. Н. А. Добролюбова, 2004.
  3. Береговская Э. М. Социальные диалекты и язык современной французской прозы. Смоленск: Изд-во СГПИ, 1975.
  4. Коныгина Е. А., Козельская Е. А., Ретинская Т. И. Синонимическая субституция как специфический механизм арготического словотворчества: особенности терминологической номинации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 1.
  5. Кронгауз М. А. Семантика: учебник для студ. лингв. фак. высш. учеб. заведений. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Академия, 2005.
  6. Паршуто О. В. Употребление арго во французском разговорном языке и в художественном тексте // Вестник Полоцкого государственного университета. 2013. № 10.
  7. Ретинская Т. И. Дидактический потенциал социолингвистической лаборатории в вузе // Ученые записки Орловского государственного университета. 2023. № 2 (99).
  8. Ретинская Т. И. Об одной из констант пятиаспектного анализа профессиональных арго // Вестник Российского университета дружбы народов. 2009. № 3.
  9. Ретинская Т. И. Синонимика как компонент полиаспектного анализа французских профессиональных арго // Вестник Волгоградского государственного университета. 2010. № 2 (12).
  10. Франсуа-Жежер Д. Французские арго: сосуществование // Проблемы социального разноречия: сб. трудов / пер. Э. М. Береговской. Смоленск: СГПИ, 1995.

Author information

Anna Sergeevna Vysotskaya

Oryol State University named after I. S. Turgenev

About this article

Publication history

  • Received: October 31, 2023.
  • Published: February 2, 2024.

Keywords

  • криминальный роман
  • Клод Изнер
  • арготический компонент художественного произведения
  • модель полиаспектного анализа арготизмов
  • семантическая доминанта
  • crime novel
  • Claude Izner
  • argotic component of a literary work
  • model of a multidimensional argot analysis
  • semantic dominant

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)