• Original research article
  • February 2, 2024
  • Open access

Deconstruction of V. Mayakovsky’s satirical play “The Bedbug” in a romantic-utopian and a postmodern version in Chinese reception

Abstract

The study aims to identify the influence of V. Mayakovsky’s satire on Chinese drama. The paper examines the works of Chinese authors created under the influence of V. Mayakovsky’s satirical play “The Bedbug”. In Tian Han’s play “The Ballad of the Ming Tombs Reservoir” and in Jin Shan’s eponymous film, the idea of moving into the future determines the plot and the compositional structure. Meng Jinghui’s drama “The Bedbug” (the 2000, 2013 and 2017 productions) repeats the main plot of V. Mayakovsky’s play and retains many lines from the original work. This is the first staging of Mayakovsky’s play in China. The scientific novelty of the study lies in the fact that Mayakovsky’s influence on Chinese drama is for the first time being considered from the cultural and historical perspective and reflects the dynamics of perception of Mayakovsky’s satire in China starting with a romantic-utopian view, associated with the concept of the “Great Leap Forward” (Tian Han), to a postmodern view (Meng Jinghui). The study of the Chinese-language material on the reception of Mayakovsky’s satire, which remains unexplored in Russia, will make it possible to expand the understanding of the attitude to the creative work of the Russian futurist poet and playwright abroad not only among literary scholars, but also the reading public. The study found that the satirical comedy by the Russian poet of the turn of the 19th-20th centuries in the deconstructed versions reflects the problems of the formation of Chinese society in the 20th-21st centuries.

References

  1. Ван Цзунху. Рецепция В. В. Маяковского в Китае // Владимир Маяковский в мировом культурном пространстве: мат. междунар. науч. конференции, посвященной 125-летию со дня рождения поэта (г. Москва, 18-20 сентября 2018 г.). М.: ИМЛИ РАН, 2018.
  2. Ватутина А. С. Инсектный сюжет в пьесе В. Маяковского «Клоп» // Известия Алтайского государственного университета. 2013. № 2-1 (78).
  3. Гутов Е. В. Хэви метал рок: опыт системного описания // Вестник Нижневартовского государственного университета. 2014. № 1.
  4. Комаров С. А. Комедии В. Маяковского «Клоп» и «Баня»: материалы к уроку // Филологический класс. 2003. № 9.
  5. Куликов В. «Клоп» Маяковского поставлен в Китае // Куликов В. Неизвестный Китай. 2005. https://pub.wikireading.ru/16194
  6. Лян Ван. Китайский писатель Тянь Хань в российских исследованиях // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2018. № 4 (34).
  7. Никольская Л. А. Тянь Хань и драматургия Китая XX века. М.: МГУ, 1980.
  8. Тарасенко Ю. В. Драма-антиутопия в русской литературе начала XX в. // Вестник Томского государственного университета. 2008. № 308.
  9. Февральский А. В. Примечания // Маяковский В. В. Полное собрание сочинений: в 13-ти т. / Акад. наук СССР, Ин-т мировой литературы им. А. М. Горького. М.: Гослитиздат, 1958. Т. 11.
  10. Шагарова Л. П. Драматургия В. В. Маяковского и народный театр // Вестник Челябинского государственного университета. 1994. № 1.
  11. Шулунова Е. К. Пьеса Маяковского «Клоп» на китайской драматической сцене // Проблемы литератур Дальнего Востока: VI междунар. науч. конференция: сб. материалов (г. Санкт-Петербург, 25-29 июня 2014 г.): в 2-х т. М.: НП-Принт, 2014. Т. 2.
  12. Щенникова Л. П. Зрелищность как принцип изображения в комедии Маяковского «Клоп» // Вестник Челябинского университета. Серия 2: Филология. 1996. № 1.
  13. Яременко Ю. В. «Большой скачок» и народные коммуны в Китае. М.: Политиздат, 1968.
  14. 管玲玉. 孟京辉先锋戏剧的接受研究. 扬州: 扬州大学硕士论文, 2016 (Гуань Линюй. Исследование принятия новаторской драмы Мэн Цзинхуэя: дисс. … маг. филол. н. Янчжоу, 2016).
  15. 孟京辉. 先锋戏剧档案. 北京: 作家出版社, 2011 (Мэн Цзинхуэй. Новаторский театральный архив. Пекин: Писательская пресса, 2011).
  16. 方楚. 谈话剧《十三陵水库畅想曲》// 戏剧报. 1958. № 13 (Фан Чу. О пьесе «Фантазия о водохранилище гробниц династии Мин» // Драматическая газета. 1958. № 13).
  17. 洪子诚. 与《臭虫》有关——马雅可夫斯基,以及田汉、孟京辉 // 中国现代文学研究丛刊. 2019. № 8 (Хун Цзычэн. Связанные с «Клопом» – Маяковский, Тянь Хань и Мэн Цзинхуэй // Исследования современной китайской литературы. 2019. № 8).
  18. 章廷桦. 马雅可夫斯基的讽刺艺术——纪念诗人诞生九十周年 // 苏联文学. 1983. № 3 (Чжан Тинхуа. Искусство сатиры Маяковского – к 90-летию со дня рождения поэта // Советская литература. 1983. № 3).
  19. 张永健. 田间:中国二十世纪最杰出的乡土诗人 // 海南师范大学学报. 2008. № 5 (Чжан Юнцзянь. Тянь Цзянь: самый выдающийся местный поэт Китая в ХХ веке // Вестник Хайнаньского педагогического университета. 2008. № 5).
  20. 岳凤麟. 马雅可夫斯基-20世纪文学泰斗. 成都: 四川人民出版社, 2004 (Юэ Фэнлинь. Маяковский – литературный мастер ХХ века. Чэнду: Сычуаньское народное издательство, 2004).
  21. «臭虫»十三年后“复活” 孟京辉打造互动戏剧 // 艺术中国 («Клоп», «воскресший» через тринадцать лет, Мэн Цзинхуэй создает интерактивную драму // Искусство Китая). 08.11.2013. http://art1.china.cn/dance/2013-11/08/content_6444395.htm
  22. 高莽. 俄苏文学翻译家高莽先生回忆«臭虫» (Гао Манг. Переводчик русско-советской литературы Гао Манг вспоминает постановку комедии «Клоп»). 2000. http://ent.sina.com.cn/h/24381.html

Funding

The study was carried out with the support of the China Scholarship Council and is a part of the PhD thesis “Reception of Mayakovsky’s creative work in China at the turn of the 20th-21st centuries”.

Author information

Chao Liu

Irkutsk State University

Natalya Mikhailovna Kuzmishcheva

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: December 4, 2023.
  • Published: February 2, 2024.

Keywords

  • В. Маяковский
  • феерическая комедия «Клоп»
  • деконструкция
  • интерактивная драма Мэн Цзинхуэя
  • Тянь Хань
  • V. Mayakovsky
  • enchanting comedy “The Bedbug”
  • deconstruction
  • interactive drama by Meng Jinghui
  • Tian Han

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)