• Original research article
  • February 12, 2024
  • Open access

Images of cities in the creative work of the Indian poet Kunwar Narain (1927-2017)

Abstract

The aim of the study is to outline the place of the poet Kunwar Narain in the Hindi poetry of the 20th century, as well as to identify the main features of the images of cities in his creative work and the author’s worldview behind his approach to depicting urban images. The scientific novelty of the study lies in the fact that “new poetry” in Hindi and the Kunwar Narain’s creative work remain little studied. The paper is the first in Russian Indology to consider in a comprehensive manner the urban images in Kunwar Narain’s creative work and to raise the question about the further development of his creative method following the poet’s exposure to Western modernist trends, which was common among most major Hindi poets in the 1950s and 1970s. As a result, it has been found that the problem of alienation, the spiritual loneliness of a person among a hostile environment, especially urban, which is central in modernism, is not the main one for the poet. The main focus for the author is the image of the city in connection with the themes of travel, homeland and culture. The result of the study amounts to a clarification of ideas regarding how Hindi poetry developed during and following the “new poetry” era: the protest sentiments of modernists have been replaced by a perspective associated with the transition from youthful rebellion against reality to acceptance and attempts to comprehend it.

References

  1. Авангард в культуре ХХ века (1900-1930 гг.). Теория. История. Поэтика: в 2-х кн. / под ред. Ю. Н. Гирина. М.: ИМЛИ РАН, 2010. Т. 1.
  2. Вишневская Н. А. Запад есть Запад, Восток есть Восток. М.: Наследие, 1996.
  3. Вишневская Н. А. Чхаявад и проблемы формирования новой литературной системы в поэзии хинди ХХ века. М.: Наука, 1988.
  4. Вишневская Н. А., Серебряный С. Д. Общественный прогресс и «прогрессивная поэзия» // Художественные направления в индийской литературе ХХ века. Поэзия хинди: сборник. М.: Наука, 1977.
  5. Гачев Г. Д. Неминуемое ускоренное развитие литературы. М.: Художественная литература, 1989.
  6. Лесик К. А. Мотив странствия в творчестве Кунвара Нараяна // Вестник Санкт-Петербургского университета. Востоковедение и африканистика. 2020a. Т. 12. Вып. 4.
  7. Лесик К. А. Образ дерева в поэзии Кунвара Нараяна // Вестник Московского университета. Серия 13: Востоковедение. 2020b. № 2.
  8. Лесик К. А. Образ мусульманского прошлого Индии в творчестве Кунвара Нараяна // Вестник Московского университета. Серия 13: Востоковедение. 2021. № 1.
  9. Модернизм в литературах Азии и Африки: очерки / отв. ред. А. В. Образцов. СПб.: Восточный факультет СПбГУ, 2015.
  10. Очерки истории литератур Индии: X-XX вв. / отв. ред. С. О. Цветкова. Изд-е 2-е. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2018.
  11. Сенкевич А. Н. Общество. Культура. Поэзия (Поэзия хинди периода независимости). М.: Наука, 1989.
  12. Сенкевич А. Н. Основные тенденции развития «новой поэзии» // Художественные направления в индийской литературе ХХ века. Поэзия хинди: сборник. М.: Наука, 1977.
  13. Сенкевич А. Н. Хариванш Рай Баччан. М.: Наука, 1979.
  14. Серебряный С. Д. Литературные искания эпохи Двиведи // Художественные направления в индийской литературе ХХ века. Поэзия хинди: сборник. М.: Наука, 1977.
  15. Стрельцова Л. А. Большой город в «новой поэзии» хинди // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014а. № 1-2 (31).
  16. Стрельцова Л. А. «Новая поэзия» в литературах северо-восточной Индии (на примере хинди, бенгальского и непальского языков): дисс. … к. филол. н. СПб., 2014b.
  17. Стрельцова Л. А., Челнокова А. В. Индийский Модернизм // Вестник Бурятского научного центра Сибирского отделения Российской академии наук. 2012. № 4.
  18. Челышев Е. П. Современная поэзия хинди (Традиции и новаторство в творчестве Сумитранандана Панта и Сурьяканта Трипатхи Ниралы). М., 1965.
  19. Челышев Е. П. Сумитранандан Пант – певец Гималаев. М., 1985.
  20. Челышев Е. П. Сурьякант Трипатхи Нирала. М.: Наука, 1978.
  21. Browarczyk M. “If I Return This Time I Must Return Greater…”: Kunwar Narain: His Reminiscences and Retellings of the Past // Cracow Indological Studies. 2020. No. 22 (1).
  22. Consolaro A. Dying Trees in Globalizing Hindi Literature // International Journal of Afro-Asiatic Studies. 2016. No. 20.
  23. Czekalska R. Images of India’s Muslim Past in Modern Hindi Poetry – Five Poems on Three Cities by Kunvar Narain // Cracow Indological Studies. 2009. Vol. 11. Islam on the Indian Subcontinent.
  24. Gaeffke P. Hindi Literature in the Twentieth Century. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1978.
  25. Rosenstein L. New Poetry in Hindi. New Delhi, 2004.
  26. Stasik D. My Intimate Neighbour: Kunwar Narain’s Poetics of Trees // Pandanus. 2014. Vol. 14.2.
  27. Strelkova G. Romanticism in India and Chayawad Poetry // Romanticism in Literature: On the Cross-Road of Époques and Cultures / ed. by I. Ratiani. Beau Bassin: Scholar’s Press, 2018.

Author information

Guzel Vladimirovna Strelkova

PhD

Lomonosov Moscow State University

Anastasia Georgievna Guria

PhD

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: May 23, 2023.
  • Published: February 12, 2024.

Keywords

  • Кунвар Нараян
  • наи кавита
  • новая поэзия
  • модернизм
  • литература хинди
  • Kunwar Narain
  • Nayi Kavita
  • new poetry
  • modernism
  • Hindi literature

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)