• Original research article
  • February 14, 2024
  • Open access

Representation of A. Blok’s creative work in video poetry

Abstract

The aim of the research is to identify the most important features in representation and reception of A. Blok’s poetic texts in the genre of video poetry presented at the international festival ‘Videostikhiya’. The paper examines the specifics of video poetry as a new sphere in art associated with the search for both modern forms of poetic creativity and ways of its interpretation and representation; analyzes video clips based on A. Blok’s poems. Scholars’ attention is focused on the complexity of audio visualization of the works by the symbolist poet, who perceived life in its transcendent essence. The scientific novelty of the research lies in the fact that for the first time, the results of analysing modern works in the genre of video poetry based on Blok’s texts are presented; approaches to the study of the visual sphere of A. Blok’s poems are expanded. It is proved that the representation of A. Blok’s creative work in video poetry has its own specifics: the authors can modernize the Blok text, deepening the perception of the poem through metaphorical and symbolic video sequences, or recreate the context, immersing the viewer in the atmosphere of the Silver Age; intertextual inclusions also help each of the video artists to present in the media space a new reading of A. Blok’s poetic statement about the world and about people.

References

  1. Альфонсов В. Н. Слова и краски: очерки из истории творческих связей поэтов и художников. М. – Л.: Советский писатель, 1966.
  2. Гавриков В. А. Будущее литературы // ART LOGOS. 2021. № 2 (15).
  3. Горбунова О. И. Специфика образности А. Блока в контексте культуры серебряного века: изобразительный аспект: автореф. дисс. … к. филол. н. Иваново, 1999.
  4. Дацко Д. А. Медиапоэзия как синтетический вид современного поэтического творчества // Международный научно-исследовательский журнал. 2018. № 11-2 (77).
  5. Долинский М. З. Искусство и Александр Блок. Книжная и журнальная графика, театр, портреты. М.: Советский художник, 1985.
  6. Зайцева Т. Б. Предметно-смысловое пространство видеопоэзии, представленной в номинации «Поэзия Урала» на международном фестивале «Видеостихия» // Libri Magistri. 2021. № 4 (18).
  7. Зайцева Т. Б., Рудакова С. В., Цуркан В. В. Феномен эстетического счастья в романе И. А. Гончарова «Обломов» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 4.
  8. Иванов В. И. Заветы символизма. 1916. https://sv-scena.ru/Buki/Rodnoye-i-vsyelyenskoye.178.html
  9. Кленовская В. А. Медиапоэзия как практика самопознания // Социум и власть. 2018. № 4 (72).
  10. Ловчинский Н. А. Образ двери как реализация топоса порога в современной русской постмодернистской поэзии (на примере текстов А. Алехина и Д. Григорьева) // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2009. № 5.
  11. Мазуренко О. В. Цветосюжет в лирике А. Блока (на материале поэтических текстов 1905-1915 гг.): дисс. … к. филол. н. Воронеж, 2015.
  12. Неженец Н. И. Реалистическая символика Александра Блока // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 4 (78).
  13. Осипова Т. А. Особенности видеопоэзии как литературного жанра // Филологический аспект. 2019. № 6 (50).
  14. Пога Л. Н. Видеопоэзия как способ репрезентации поэтического высказывания в условиях современной художественной культуры // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2018. № 44.
  15. Постникова Е. Г. Четыре стихии мирозданья в видеопоэзии (на материале видеороликов-победителей международного фестиваля «Видеостихия») // Libri Magistri. 2022. № 4 (22).
  16. Провалова Е. В. Архетип Вечной Женственности в повести В. Аксенова «Золотая наша железка» // Мировая литература глазами современной молодежи. Цифровая эпоха: сб. мат-лов V международной молодежной научно-практической конференции / под ред. С. В. Рудаковой. Магнитогорск, 2019.
  17. Рудакова С. В. Проблема репрезентации счастья в материалах фестиваля «Видеостихия» в контексте истории видеопоэзии // Libri Magistri. 2021. № 4 (18).
  18. Семьян Т. Ф., Смышляев Е. А. Видеопоэзия в формировании нового читателя // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2017. № 10.
  19. Смышляев Е. А., Семьян Т. Ф. Видеопоэзия Яниса Грантса // Libri Magistri. 2022. № 4 (22).
  20. Титаренко С. Д. Поэтика визуального образа у Блока и традиции итальянской живописи Средневековья и Возрождения // Шахматовский вестник. 2010. Вып. 10-11.
  21. Jakobson R. Language in Literature. Cambridge – L.: The Belknap Press of Harvard University Press, 1987.
  22. Moxey K. Visual Studies and the Iconic Turn // Journal of Visual Culture. 2008. No. 7.

Author information

Tatiana Borisovna Zaitseva

Dr

Nosov Magnitogorsk State Technical University

Veronika Valentinovna Tsurkan

PhD

Nosov Magnitogorsk State Technical University

Alena Olegovna Veseleva

Nosov Magnitogorsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: January 3, 2024.
  • Published: February 14, 2024.

Keywords

  • поэзия А. Блока
  • видеопоэзия
  • репрезентация
  • аудиовизуальный образ
  • фестиваль «Видеостихия»
  • A. Blok’s poetry
  • video poetry
  • representation
  • audiovisual image
  • festival ‘Videostikhiya’

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)