• Original research article
  • February 26, 2024
  • Open access

Visualization of precedent situations in an advertising poster (using the example of an Uber advertising campaign in France)

Abstract

The aim of this study is to identify ways to visualize precedent situations in a modern advertising poster. The article examines the visualization of precedent situations in a modern advertising poster. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time, using the material of advertising discourse and, in particular, French-language advertising discourse, the peculiarities of the functioning of precedent situations were investigated. The authors are first to describe and analyze the ways of functioning of precedent situations as pragmatic influence complex objects in the advertising discourse. Moreover, the authors considered the possible formats for presenting precedent situations, such as by mentioning precedent names, events, as well as appeals to them. As a result of the conducted research, it was found that a modern advertising poster has a specific structure, a binary semiotic space consisting of graphic and iconic components. The use of precedent situations within the framework of advertising discourse allows one to actualize the pragmatic function of the advertising poster, thereby emphasizing the advantages of using the advertised service, and also allows one to increase the attractive and pragmatic potential of the advertising poster in terms of the impact of this advertising object on the addressee.

References

  1. Александрова О. И., Борисова А. С., Калинникова Е. Д. Феномен прецедентности во французской социальной рекламе и ее коммуникативно-прагматический потенциал // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 1. https://doi.org/10.30853/phil201003
  2. Анисимов В. Е. Интертекстуальные параметры малоформатных текстов французского кинодискурса: дисс. … к. филол. н. М., 2021.
  3. Гудков Д. Б. Прецедентная ситуация и способы её актуализации // Язык, сознание, коммуникация: сб. статей / ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: Диалог-МГУ, 2000. Вып. 11.
  4. Захаренко И. В., Красных В. В., Гудков Д. Б., Багаева Д. В. Прецедентное имя и прецедентное высказывание как символы прецедентных феноменов // Язык, сознание, коммуникация: сб. статей / ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: Филология, 1997. Вып. 1.
  5. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 6-е. М.: Изд-во ЛКИ, 2007.
  6. Крадышев А. Н. Эстетические свойства современных рекламных плакатов // Вестник Оренбургского государственного университета. 2007. № 11-2.
  7. Куликова О. Ф. Лексические средства выразительности в рекламном тексте (на материале телевизионной рекламы) // Эпоха науки. 2018. № 14.
  8. Морозова Е. С. Особенности рекламных малоформатных текстов // Известия Великолукской государственной сельскохозяйственной академии. 2022. № 2 (39).
  9. Мощева С. В. Тексты массовой коммуникации: социокультурный аспект (на материале рекламных текстов) // Язык и культура. 2014. № 14.
  10. Сонин А. Г. Комикс: психолингвистический анализ: монография / под ред. В. А. Пищальниковой. Барнаул: Изд-во Алтайского ун-та, 1999.
  11. Чернявская В. Е. Текст в когнитивно-дискурсивной парадигме: к вопросу о градуальном характере текстуальности // Acta Linguistica Petropolitana. Труды Института лингвистических исследований Российской академии наук. 2007. Т. III. Ч. 1.
  12. Чумак-Жунь И. И. Континуум текста и прецедентная ситуация // Научные ведомости. Серия «Гуманитарные науки». 2011. № 24 (119). Вып. 12.
  13. Anisimova E. D., Anisimov V. E., Denisenko V. N. Paroemia in the Context of Modern French Public Internet Advertisin // RUDN Journal of Language Studies, Semiotics and Semantics. 2023. Vol. 14. No. 1. https://doi.org/10.22363/2313-2299-2023-14-1-70-87

Author information

Vladislav Evgen’evich Anisimov

PhD

MGIMO University, Moscow

Ekatherina Dmitrievna Anisimova

RUDN University, Moscow

Natalia Sergeevna Nebyvaeva

MGIMO University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: January 6, 2024.
  • Published: February 26, 2024.

Keywords

  • рекламный дискурс
  • рекламный плакат
  • прецедентная ситуация
  • прецедентный феномен
  • визуализация
  • advertising discourse
  • advertising poster
  • precedent situation
  • precedent phenomenon
  • visualization

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)