• Original research article
  • February 26, 2024
  • Open access

Structure of the media concept DIGITAL ECONOMY in the discourse of English-language media

Abstract

The purpose of the study is to find out the structure of the media concept DIGITAL ECONOMY in the media discourse of English-language media. The paper provides an overview of the theoretical and methodological approaches of researchers to the linguistic representation of the studied media concept in the scientific literature; the structure of the media concept DIGITAL ECONOMY in English-language media is given. The content of the cognitive layers of the core of the media concept DIGITAL ECONOMY is determined. The scientific novelty of the study is determined by the fact that the concept sphere of DIGITAL ECONOMY was analyzed for the first time and the components of the field organization of the DIGITAL ECONOMY concept structure were determined, considering this social phenomenon for the society. As a result of the study, the core of the media concept DIGITAL ECONOMY was identified. It includes the cognitive layers “Data”, “Technology”, “Digital skills”. The center-periphery of the media concept consists of cognitive layers: “Artificial intelligence”, “Cryptocurrencies” and “Platform companies”. The concept components of the far periphery are “Digital giants”, “Cashless payment”, “Digital Economy Act” and “Corporation tax”. Determining these components will provide an opportunity to present an objective linguistic picture of the world, functioning in the discourse of English-language media.

References

  1. Новикова В. П., Челпанова Е. В. Медиаконцепт «гиг-экономика» на политической арене // Политическая лингвистика. 2019. № 5 (77).
  2. Орлова О. В. Дискурсивно-стилистическая эволюция медиаконцепта: жизненный цикл и миромоделирующий потенциал: дисс. … д. филол. н. Томск, 2012а.
  3. Орлова О. В. Жизненный цикл и миромоделирующий потенциал медиаконцепта // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. Вып. 6 (96).
  4. Орлова О. В. Исследовательский проект «Медиаконцепт как единица изучения русской лингвокультуры в польскоязычной аудитории» // Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego. 2012b. № 2.
  5. Пинчукова Н. В. Медиаконцепт New Europe в электронных СМИ США и Великобритании // Вестник Костромского государственного университета. 2017. Т. 23. № 1.
  6. Пинчукова Н. В., Залесова Н. М. Понятие «Концепт» и «Медиаконцепт» в современной лингвистике // Национальная ассоциация ученых. 2022. № 82.
  7. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика М.: АСТ; Восток – Запад, 2007.
  8. Попова М. А. Качественная пресса как тип медийного дискурса в лингвориторической парадигме // Символ науки. 2016. № 1-3.
  9. Рудакова А. В. Когнитология и когнитивная лингвистика / науч. ред. И. А. Стернин. Воронеж: Истоки, 2004.
  10. Рябова Т. С. Концепт «Высшее образование» в дискурсе российских СМИ 2012-2017 гг. // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2020. № 4 (210).
  11. Семенихина Ж. М. Медиаконцепт: к определению понятия // Перевод. Язык. Культура: мат-лы XIII международной научно-практической конференции / отв. ред. И. Л. Гарбар. СПб., 2022.
  12. Смирнова О. М. К вопросу о методологии описания концептов // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2009. № 3.
  13. Шулятиков И. С. Термин «концепт» в современной лингвистике // Вестник Вятского государственного университета. 2015. № 2.

Author information

Olga Anatolevna Kalugina

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: January 8, 2024.
  • Published: February 26, 2024.

Keywords

  • медиаконцепт ЦИФРОВАЯ ЭКОНОМИКА
  • языковая репрезентация
  • масcмедийный дискурс
  • когнитивный слой
  • языковая картина мира
  • DIGITAL ECONOMY media concept
  • linguistic representation
  • media discourse
  • cognitive layer
  • linguistic picture of the world

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)