• Original research article
  • April 11, 2024
  • Open access

Topical socio-political texts in Russian as a source of educational materials for foreign students of humanities (basic and additional educational programs)

Abstract

The paper discusses the issues of training foreign students of humanities in reading and listening to journalistic texts in Russian. The aim of the study is to identify ways to update the materials of available textbooks on Russian as a foreign language, taking into account various factors. These include methodological factors (purpose and content of training; level of proficiency in Russian; requirements of normative documents; organizational forms of training; students’ training program; national composition of the study group), linguistic factors (genre, style, content value of the text; characteristics of text materials from the standpoint of textuality categories and communicative categories), extralinguistic factors (socio-political situation in the world; ideological attitudes). Special attention is paid to the description of the bank of standard texts of the main thematic groups. The work proposes tasks to control the level of formation of language and speech competencies within the framework of the academic discipline “Russian language in professional international activity” (level B2) at different stages of training. The scientific novelty of the study lies in developing criteria for the selection of journalistic texts for Russian language classes for foreigners studying in various educational programs (basic or additional). As a result of the research, the features of the use of media texts in the process of teaching students of a faculty of international relations are highlighted in comparison with the ways of presenting these texts within the framework of the course for students of international academic exchange programs.

References

  1. Белоедова А. В. Категория достоверности в современных журналистских текстах: теоретический и практический аспекты: автореф. дисс. … к. филол. н. Воронеж, 2018.
  2. Богомолов А. Н. Медиатекст в аспекте лингвокультурологии: определение понятий и модель использования в учебном процессе // Слово. Грамматика. Речь: материалы VI международной науч.-практ. конференции «Текст: проблемы и перспективы. Аспекты изучения в целях преподавания русского языка как иностранного». М.: Филологический факультет МГУ им. М. В. Ломоносова, 2015. Вып. XVI.
  3. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. Изд-е 5-е, стереотип. М.: КомКнига, 2007.
  4. Дудина Г. О., Чечик И. В. Ресурсы масс-медиа как средство формирования профессионально-коммуникативной компетентности иностранных студентов на занятиях по РКИ // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 5 (78).
  5. Кашкин В. Б. Авторитетность как коммуникативная категория // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2007. № 5.
  6. Кожевникова Е. В. Комплексный подход к работе с медиатекстом в китайской аудитории // Мир русского слова. 2020. № 2.
  7. Кожевникова Е. В. Критерии отбора текстовых материалов для занятий по курсу «Язык СМИ» в группах иностранных обучающихся // Слово. Грамматика. Речь: материалы VII международной науч. конференции «Текст: проблемы и перспективы. Аспекты изучения в целях преподавания русского языка как иностранного» (г. Москва, 28-30 ноября 2019 г.) / отв. ред.: О. В. Чагина. М.: МАКС Пресс, 2019. Вып. XХ.
  8. Кожевникова Е. В. Обучение иностранных учащихся аудированию (на материале текстов российских СМИ) // Актуальные проблемы преподавания русского языка как иностранного в вузе: материалы Третьей международной научно-методической конференции (г. Москва, 19-20 февраля 2014 г.). М.: МГИМО-Университет, 2014.
  9. Кожевникова Е. В., Трубчанинова М. Е. Формирование языковой компетенции в деловой и общественно-политической сферах общения в группах китайских стажеров-русистов // Динамика языковых и культурных процессов в современной России. 2018. № 6.
  10. Костомаров В. Г. Языковой вкус эпохи: из наблюдений над речевой практикой масс-медиа. М.: Педагогика-пресс, 1994.
  11. Лингводидактическое описание компетенций в сфере русского языка как иностранного (уровень В2/ТРКИ-2) / под ред. Т. И. Поповой. СПб.: Златоуст, 2022.
  12. Лисовая Н. Медиаобразовательные технологии на уроках русского языка как иностранного в работах исследователей методики РКИ // Медиа. Информация. Коммуникация. 2021. Т. 36. № 1.
  13. Онкович А. В. Интернет-дидактика в обучении русскому языку как иностранному (по материалам ХІІ конгресса МАПРЯЛ) // Научный диалог. 2012a. № 1.
  14. Онкович Г. В. Медиаобразование как способ расширения информационных интересов личности // Медиаобразование. 2012b. № 2.
  15. Попова Т. И. Модель характеристики текстов в лингводидактическом описании компетенций в сфере русского языка как иностранного (уровень В2) // Динамика языковых и культурных процессов в современной России. 2022. № 7.
  16. Рогова К. А. Текст: теоретические основания и принципы анализа: учебно-научное пособие. СПб.: Златоуст, 2011.
  17. Федоров А. В. Словарь терминов по медиаобразованию, медиапедагогике, медиаграмотности, медиакомпетентности. М.: МОО «Информация для всех», 2014.
  18. Челышева И. В. Интерактивные формы и методы работы в развитии медиакомпетентности школьников // Медиаобразование. 2009. № 1.
  19. Шаклеин В. М., Дерябина С. А., Карелова М. А., Микова С. С., Митрофанова И. И. Лингвометодический потенциал текстов о еде в обучении РКИ (уровень B2) // Мир русского слова. 2020. № 2.

Author information

Elena Vladislavovna Kozhevnikova

PhD

Voronezh State University

Margarita Evgenievna Trubchaninova

PhD

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: February 25, 2024.
  • Published: April 11, 2024.

Keywords

  • русский язык в общественно-политической сфере общения
  • медиатекст
  • обучение чтению
  • обучение аудированию
  • контрольно-измерительный материал
  • Russian language in the socio-political sphere of communication
  • media text
  • reading instruction
  • listening training
  • testing and assessment materials

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)