• Original research article
  • April 19, 2024
  • Open access

Linguistic means of creating a negative image of fossil energy sources in the modern German media discourse

Abstract

The paper presents the results of a linguistic study of persuasive techniques based on German online media outlets publishing articles on the topics of energy, raw materials policy and economics. The aim of the study is to identify a persuasive strategy using which a negative image of fossil hydrocarbons is created in the modern German-language media discourse. The scientific novelty of the work lies in finding the main persuasive techniques that allow influencing public opinion on issues related to the extraction and use of fossil energy in the texts of the media discourse on raw materials. As a result of the study, the main persuasive techniques have been identified, which include the use of negatively charged epithets and metaphors based mainly on motivational components from the semantic fields “Wars”, “Catastrophes”, “Gambling”, as well as the employment of negatively charged precedent phenomena. In addition, the mechanism of the persuasive effect of these techniques has been investigated.

References

  1. Андреева Е. Л., Ратнер А. В., Соболев А. О. Влияние развития возобновляемых источников энергии в Германии на российский экспорт энергоносителей // Современная Европа. 2021. № 4.
  2. Варламова Е. В. Лингвостилистические особенности политического дискурса в Интернете // Язык средств массовой информации: сб. обзоров. Сер. «Теория и история языкознания» / Центр гуманит. науч-информ. исслед. Отд. языкознания; отв. ред. Н. Н. Трошина. М., 2007.
  3. Голоднов А. В. Лингвопрагматические особенности персуазивной коммуникации (на материале немецкоязычной рекламы): автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2003.
  4. Дедюхина А. С., Ланских Д. Ю. Репертуар персуазивных речевых тактик для осуществления избранной политической стратегии // Политическая лингвистика. 2023. № 1 (97).
  5. Календр А. А. Медийный дискурс как преобразование информации // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 5 (60).
  6. Комиссарова Н. Г., Якупова Д. Р. Оценочность в дискурсе СМИ // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 2-1 (80).
  7. Лакофф Д. Метафоры, которыми мы живем / пер. под ред. Н. Д. Арутюновой и М. А. Журинской // Теория метафоры: сб. ст. М.: Прогресс, 1990.
  8. Литвиненко В. С., Цветков П. С., Двойников М. В., Буслаев Г. В. Барьеры реализации водородных инициатив в контексте устойчивого развития глобальной энергетики // Записки Горного института. 2020. № 244.
  9. Ма Т. Ю., Белан Д. А. Этнические стереотипы в материалах сайта CNN в 2011-2022 гг. // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 11.
  10. Маккормак Э. Когнитивная теория метафоры / пер. под ред. Н. Д. Арутюновой и М. А. Журинской // Теория метафоры: сб. ст. М.: Прогресс, 1990.
  11. Мурзин Ю. П. Прецедентное имя: из сфер-источников «литература» и «кино» в сферу-мишень «политический дискурс» (на материале СМИ Испании) // Филологические науки в МГИМО. 2023. № 9 (2).
  12. Солганик Г. Я. Современная публицистическая картина мира // Публицистика и информация в современном обществе: сборник. М.: МГУ, 2000.
  13. Телия В. Н. Метафоризация и ее роль в создании языковой картины мира // Серебренникова Б. А., Кубрякова Е. С., Постовалова В. И. Роль человеческого фактора в языке. Язык и картина мира. М., 1988.
  14. Темиргазина З. К. «Сны разума» в казахстанском политическом медиадискурсе // Политическая лингвистика. 2016. № 4 (58).
  15. Хорольская М. В. Новые векторы энергетической политики Германии // Мировая экономика и международные отношения. 2022. Т. 66. № 10.
  16. Carter E. V., Ionova V. N. “Head” Metaphors in Mechanical Engineering (Based on the English, German, French and Russian Languages) // Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives. 2020. Vol. 131.
  17. Litvinenko V. The Role of Hydrocarbons in the Global Energy Agenda: The Focus on Liquefied Natural Gas // Resources. 2020. Vol. 9 (59).
  18. Teneva E. V. Emotionalisation Strategy in the Internet News Coverage of the COVID-19 Vaccines. Malang: Lentera Akademika Nusantara (Lekantara), 2022.

Author information

Ekaterina Aleksandrovna Varlakova

PhD

Empress Catherine II Saint Petersburg Mining University

Maria Vyacheslavovna Goncharova

PhD

Empress Catherine II Saint Petersburg Mining University

Valentina Aleksandrovna Spiridonova

PhD

Empress Catherine II Saint Petersburg Mining University

About this article

Publication history

  • Received: March 1, 2024.
  • Published: April 19, 2024.

Keywords

  • медиадискурс
  • персуазивные техники
  • мотивационный компонент метафоры
  • эпитет
  • прецедентное имя
  • media discourse
  • persuasive techniques
  • motivational component of the metaphor
  • epithet
  • precedent name

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)