• Original research article
  • April 19, 2024
  • Open access

Creating and testing an electronic course on the Italian language based on a TV series for students of non-linguistic universities

Abstract

The article has a practice-oriented nature. The research shows the results of developing the author’s electronic course on the Italian language, stemming from methodological reflections that arose both during its writing and during its testing. The aim of this article is to present the experience of developing and testing an electronic course on the Italian language based on a TV series. The scientific novelty of the research is determined by the fact that it first justifies the possibility of using a TV series as educational material within the framework of creating an electronic course on the Italian language for students of non-linguistic universities. As a result, it is proven that the developed educational and methodological complex represents a multi-level system, which most effectively realizes its didactic potential in a semi-distance (blended) format, with active involvement of the teacher in the learning process.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). СПб.: Златоуст, 1999.
  2. Воронец С. М., Павлова А. Н. Роль и место дистанционных обучающих курсов в построении индивидуальной образовательной траектории изучения иностранного языка студентами неязыкового вуза // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 4 (101).
  3. Жолудева Л. И. К вопросу о понятии italiano neostandard // Вестник Кемеровского государственного университета. 2020. № 22 (2).
  4. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991.
  5. Луговых А. А. Телесериал как инструмент обучения иностранному языку (из опыта работы) // Magister Dixit. 2015. № 1 (17).
  6. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М.: Просвещение, 1985.
  7. Попова С. В., Смольянинов М. В. Использование лингвострановедческих материалов для повышения уровня мотивации изучения иностранного языка // Гаудеамус. 2020. Т. 19. № 3 (45).
  8. Berruto G. Sociolinguistica dell’italiano contemporaneo. Roma: Carocci, 2012.
  9. D’Achille P. Italiano di Roma // Enciclopedia dell’italiano. 2011. https://www.treccani.it/enciclopedia/italiano-di-roma_(Enciclopedia-dell’Italiano)/
  10. Motta D. La norma e il neostandard nelle serie televisive italiane e in quelle doppiate. Un unico modello linguistico o un doppiato “conciso”? // Le tendenze dell’italiano contemporaneo rivisitate. Atti del LII Congresso Internazionale di Studi della Società di Linguistica Italiana (Berna, 6-8 settembre 2018) / eds.: B. Moretti, A. Kunz, S. Natale, E. Krakenberger. Milano, 2019. https://doi.org/10.17469/O2102SLI000014
  11. Spaliviero C. Leggere e vedere l’italiano e l’Italia. Insegnare lingua, cultura e letteratura italiane L2/LS attraverso il cinema // Bollettino Itals. 2021. An. 19. Num. 89.

Author information

Oxana Yurievna Mushtanova

PhD

MGIMO University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: March 4, 2024.
  • Published: April 19, 2024.

Keywords

  • преподавание иностранного языка
  • итальянский язык
  • электронный курс
  • дистанционное обучение
  • сериал
  • teaching a foreign language
  • Italian language
  • electronic course
  • distance learning
  • TV series
  • Skam Italia

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)