• Original research article
  • April 26, 2024
  • Open access

Symbiosis of the “poetic” and ethical principles in Leo Tolstoy’s autobiographical trilogy

Abstract

The paper is devoted to the analysis of the artistic specifics of Leo Tolstoy’s autobiographical novels “Childhood”, “Adolescence”, “Youth”. The aim of the study is to propose a new interpretation of the artistic structure of Tolstoy’s trilogy, associated with understanding the special role of the symbiosis of the ethical and “poetic” principles. The author proves that the forms of “poetization of the world” found in Tolstoy’s trilogy are an essential element of Tolstoy’s autobiography. These forms most effectively influenced the expression of the writer’s ethical doctrine and predetermined the principles of the unique autobiographical worldview of the text’s creator. The scientific originality of the study stems from a new approach to understanding the autobiographical whole from the point of view of the interaction between two structural and organizing principles, the ethical one, associated with showing the moral growth of a person, and the “poetic” one, which serves as a means of expressing the author’s special ideological position. The main result of the study amounts to the conclusion about the symbiosis of the “poetic” and the ethical, which formed the basis of L. Tolstoy’s aesthetic discovery in his artistic autobiography. Only taking into account the symbiosis of the two principles will reveal the deep philosophical meaning of Tolstoy’s work.

References

  1. Белинский В. Г. Полное собрание сочинений: в 13-ти т. М.: АН СССР, 1953. Т. 7.
  2. Болдырева Е. М. Автобиографизм и автобиография: самоконструирование и семиотизация субъекта // Ярославский педагогический вестник. 2017. № 4.
  3. Гусев Н. Н. Лев Николаевич Толстой. Материалы к биографии. С 1828 по 1855 год. М.: АН СССР, 1954.
  4. Интервью и беседы с Львом Толстым / сост. и комм. В. Я. Лакшина. М.: Современник, 1986.
  5. Купреянова Е. Н. Эстетика Л. Н. Толстого. М. – Л.: Наука (Ленингр. отделение), 1966.
  6. Райх К. Г. Автобиография в контексте мифологического и рационального осмысления бытия // Манускрипт. 2020. Т. 13. Вып. 3.
  7. Скафтымов А. П. Нравственные искания русских писателей. Статьи и исследования о русских классиках. М.: Худ. лит., 1972.
  8. Токарев Г. В. Дискурсивные особенности личного дневника как камерного документа // Вестник Волгоградского государственного университета. 2019. Серия 2. Т. 18. № 2.
  9. Чуприна И. В. Трилогия Л. Толстого «Детство», «Отрочество» и «Юность». Саратов: Изд-во Саратовского ун-та, 1961.
  10. Эйхенбаум Б. М. Молодой Толстой // Эйхенбаум Б. М. О литературе. Работы разных лет. М.: Сов. писатель, 1987.
  11. Яновская Л. С. Автобиографизм или автопсихологизм? К вопросу авторского присутствия // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2018. Т. 18. Вып. 1.

Author information

Alexander Fedorovich Tsirulev

PhD

Nizhny Novgorod State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: March 4, 2024.
  • Published: April 26, 2024.

Keywords

  • Л. Н. Толстой
  • трилогия
  • автобиография
  • художественный замысел
  • идея
  • Leo Tolstoy
  • trilogy
  • autobiography
  • artistic intent
  • idea

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)