• Original research article
  • May 14, 2024
  • Open access

TV series as a tool for the formation of sociocultural competence of students in the process of foreign language teaching at a non-linguistic university (on the example of the Italian language)

Abstract

The aim of the research is to determine the didactic possibilities of a TV series as a source of sociocultural competence formation for students studying a foreign language at a non-linguistic university. The article substantiates the thesis that a TV series, being an important sociocultural phenomenon of our time, can be used to master the national and cultural component of the country of the studied language and world sociocultural trends. The scientific novelty of the research is determined by the fact that for the first time a methodology has been developed for working with a sociocultural component of a TV series in foreign language classes with students of a non-linguistic university. As a result, it was proved that a TV series as a didactic tool not only contributes to the assimilation of nationally specific information about the country of the studied language, but also allows learners to trace global sociocultural transformations, which is especially relevant in the context of multicultural education.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
  2. Беленький Ю. М. Становление жанра отечественных сериалов: дисс. … к. иск. М., 2012.
  3. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. М.: Русский язык, 1990.
  4. Зимняя И. А. Общая культура и социально-профессиональная компетентность человека // Профессиональное образование. 2006. № 2.
  5. Иванова А. А. Феномен социальной рекламы в итальянской культуре (конец XX – начало XXI в.): дисс. … к. культ. М., 2023.
  6. Копытко В. Н. Роль лингвострановедческих знаний в формировании социокультурной компетенции // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 12-3 (66).
  7. Лазарева О. А. Социокультурная значимость коммуникативно-речевой компетенции // Педагогическое образование в России. 2011. № 3.
  8. Муштанова О. Ю. Электронный курс по итальянскому языку на основе сериала: опыт создания и апробации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 4.
  9. Новикова А. А. Сериал как инструмент социокультурного воздействия // Эвалльё В. Д., Новикова А. А., Сальникова Е. В. Большой формат: экранная культура в эпоху трансмедийности: в 3-х ч. Екатеринбург: Ridero, 2019. Ч. 3.
  10. Павловская А. В. Италия и итальянцы. М.: ОЛМА Медиа Групп, 2006.
  11. Пантелеева Н. Г. Профессиональная подготовка студентов в высшей школе на основе компетентностного подхода // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67 (4).
  12. Пеннер Р. В. Эстетический феномен телевизионного сериала и его место в современном культурном континууме // Известия высших учебных заведений. Уральский регион. 2015. № 2.
  13. Попова Л. О., Ромах О. В. Феномен телевизионных сериалов в современной массовой культуре // Аналитика культурологии. 2009. № 2 (14).
  14. Попова С. В., Смольянинов М. В. Использование лингвострановедческих материалов для повышения уровня мотивации изучения иностранного языка // Гаудеамус. 2020. Т. 19. № 3 (45).
  15. Сысоев П. В. Языковое поликультурное образование в XXI веке // Язык и культура. 2009. № 2 (6).
  16. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. Изд-е 2-е, дораб. М.: МГУ, 2004.
  17. Motta D. La norma e il neostandard nelle serie televisive italiane e in quelle doppiate. Un unico modello linguistico o un doppiato “conciso”? // Le tendenze dell’italiano contemporaneo rivisitate. Atti del LII Congresso Internazionale di Studi della Società di Linguistica Italiana (Berna, 6-8 settembre 2018) / eds.: B. Moretti, A. Kunz, S. Natale, E. Krakenberger. Milano, 2019. https://doi.org/10.17469/O2102SLI000014
  18. Spaliviero C. Leggere e vedere l’italiano e l’Italia. Insegnare lingua, cultura e letteratura italiane L2/LS attraverso il cinema // Bollettino Itals. 2021. An. 19. Num. 89.

Author information

Oxana Yurievna Mushtanova

PhD

MGIMO University, Moscow

Aleksandra Lvovna Illarionova

MGIMO University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: April 1, 2024.
  • Published: May 14, 2024.

Keywords

  • социокультурная компетенция
  • сериал
  • преподавание иностранного языка
  • итальянский язык
  • поликультурное образование
  • sociocultural competence
  • TV series
  • foreign language teaching
  • Italian language
  • multicultural education

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)