Axiological features of the concepts of ШIУ (GOOD) and БЗЭДЖАГЪ (EVIL) in the Adyghe linguoculture
Abstract
The aim of the research is to define the axiological features of the objectification of the concepts ШIУ (GOOD) and БЗЭДЖАГЪ (EVIL) in the Adyghe linguoculture. The paper considers the peculiarities of the linguistic representation of moral and ethical categories of good and evil in the Adyghe linguistic picture of the world through the prism of the value conceptosphere. The scientific novelty of the research consists in the fact that it reveals for the first time the linguocultural specifics of the actualization of the value characteristics of the concepts ШIУ (GOOD) and БЗЭДЖАГЪ (EVIL) in the Adyghe linguistic picture of the world. The analysis of the peculiarities of lexical and phraseological-paremiological objectification of the concepts ШIУ (GOOD) and БЗЭДЖАГЪ (EVIL) in the Adyghe linguoculture is carried out. As a result of the research, it was established that the concepts ШIУ (GOOD) and БЗЭДЖАГЪ (EVIL), being an ethical opposition, are objectified implicitly and explicitly by various linguistic units, reflect the moral values of the Adyghe and determine the value dominants of the national linguistic consciousness. The opposition ШIУ/БЗЭДЖАГЪ is connected with both material and spiritual values of the Adyghe linguocultural community.
References
- Алефиренко Н. Ф. Проблемы вербализации концепта: теоретическое исследование. Волгоград: Перемена, 2003.
- Апшаева З. Х. Этические оппозиции «ДОБРО/ЗЛО» – «ФIЫ/IЕЙ» в русской и кабардино-черкесской языковой картине мира // Язык: история и современность. 2018. № 4.
- Башиева С. К., Геляева А. И., Шогенова М. Ч. Универсальные и этнические культурные концепты в архетипическом сознании современной языковой личности // Научная мысль Кавказа. 2022. № 4 (112).
- Беседина Н. А. Принципы и механизмы морфологической репрезентации в языке // Филологические науки. 2008. № 6.
- Бижева З. Х., Кремшокалова М. Ч., Хелми С. Н. Лингвокультурная концептуализация в контексте межкультурной коммуникации юга России // Научная мысль Кавказа. 2013. № 4 (76).
- Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: ГНОЗИС, 2004.
- Пименова М. В. Коды культуры и принципы концептуализации мира // Новая Россия: новые явления в языке и науке о языке: материалы всерос. науч. конф. Екатеринбург: Уральский университет, 2005.
- Прохоров Ю. Е. В поисках концепта. М.: Флинта; Наука, 2009.
- Тагаев М. Д. Лингвокультурный код как способ аксиологического описания национально-культурного своеобразия языков // Научная мысль Кавказа. 2023. № 1 (113).
- Langacker R. A view of linguistic semantics // Topics in cognitive linguistics / ed. by B.Rudzka-Ostyn. Amsterdam: John Benjamins, 1988.
Author information
About this article
Publication history
- Received: April 3, 2024.
- Published: May 14, 2024.
Keywords
- адыгская лингвокультура
- концепты ШIУ (ДОБРО) и БЗЭДЖАГЪ (ЗЛО)
- ценностная картина мира
- Adyghe linguoculture
- concepts of ШIУ (GOOD) and БЗЭДЖАГЪ (EVIL)
- value picture of the world
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC