• Original research article
  • May 16, 2024
  • Open access

A. F. Pisemsky’s late comedies in the dialogue with the Russian comedy tradition of the 18th century

Abstract

The aim of the research is to reveal the forms of continuity of A. F. Pisemsky’s late plays “The Predators” and “Financial Genius” to the 18th century Russian social comedy. Scientific novelty: Pisemsky’s late comedies are considered for the first time in terms of their orientation towards a dialogue with the national genre tradition, originating in the plays of the 18th century. It has been established that Pisemsky’s comedies enter into a dialogue with the tradition, as evidenced by their similarities to Y. B. Knyazhnin’s “The Boaster” and V. V. Kapnist’s “The Sneak”. Similarities have been found in the sphere of problems, plot, motives, character system, finals’ poetics, and characterology techniques. In “Financial Genius”, as well as in “The Boaster”, cunning deceit is exposed, and the motives of imposture and boasting are similar. The connection of “The Predators” with “The Talebearer” at the level of the problem is manifested in the condemnation of the social “calamity”, which in both comedies takes the place of the main character; the comic fades into the background, the finals convey the idea of the incurability of social evil, which brings in tragic overtones. Pisemsky’s orientation towards the artistic experience of the comedy writers of the 18th century testifies to the continuity of the Russian comedy tradition in the literature of the following century.

References

  1. Александрова И. В. Пути развития русской комедии первой трети XIX века. Симферополь: Доля, 2013.
  2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979.
  3. Берг Э. П. фон. Русская комедия до появления А. Н. Островского. Варшава: Типография Варшавского учебного округа, 1912.
  4. Берков П. Н. В. В. Капнист как явление русской культуры XVIII века // XVIII век. М. – Л.: Наука, 1959. Сб. 4.
  5. Берков П. Н. История русской комедии XVIII в. Л.: Наука, 1977.
  6. Битнер Г. В. Капнист // История русской литературы: в 10-ти т. М. – Л.: Издательство АН СССР, 1947. Т. IV. Литература XVIII века / ред. коллегия тома: Г. А. Гуковский, В. А. Десницкий.
  7. Благой Д. Д. Василий Капнист // Капнист В. В. Сочинения. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1959.
  8. Венгеров С. А. Алексей Феофилактович Писемский. Критико-биографический очерк. СПб. – М.: Т-во М. О. Вольф, 1884.
  9. Веселова А. Ю., Гуськов Н. А. Комедии Я. Б. Княжнина // Княжнин Я. Б. Комедии и комические оперы / сост., вступ. ст., коммент. А. Ю. Веселовой и Н. А. Гуськова. СПб.: Гиперион, 2003.
  10. Гуковский Г. А. Русская литература XVIII века. М.: Учпедгиз, 1939.
  11. Еремин М. П. Выдающийся реалист // Писемский А. Ф. Собрание сочинений: в 9-ти т. М.: Правда, 1959. Т. 1.
  12. Журавлева А. И. Комментарии // Писемский А. Ф. Собрание сочинений: в 5-ти т. М.: Художественная литература, 1982. Т. 2.
  13. Журавлева А. И. Русская драма и литературный процесс ХIХ века. М.: Изд-во МГУ, 1988.
  14. Зелинский В. В. Алексей Феофилактович Писемский, его жизнь, литературная деятельность и значение его в истории русской письменности. Критико-биографический очерк. СПб. – М.: Издание товарищества М. О. Вольф, 1895.
  15. Иванов И. И. А. Ф. Писемский. Критико-биографический очерк. СПб.: Издание журнала «Мир Божий», 1898.
  16. История русского драматического театра: в 7-ми т. / ред. коллегия: Е. Г. Холодов (гл. ред.). М.: Искусство, 1977. Т. 1. От истоков до конца XVIII века.
  17. История русской драматургии. XVII – первая половина XIX века / ред. Л. М. Лотман. Л.: Наука, 1982.
  18. Казарян Н. С. Ранние комедии А. Ф. Писемского в контексте комедийной традиции Н. В. Гоголя // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Филологические науки. 2023. Т. 9 (75). № 3.
  19. Казарян Н. С. Черты дурака и балагура в образе персонажа комедии А. Ф. Писемского «Ипохондрик» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 12.
  20. Лебедева О. Б. Поэтика русской высокой комедии XVIII – первой трети XIX веков. М.: Языки славянской культуры, 2014.
  21. Лотман Л. М. Драматургия 60-70-х годов // История русской литературы: в 4-х т. Л.: Наука, 1982. Т. 3. Расцвет реализма / ред. тома: Ф. Я. Прийма, Н. И. Пруцков.
  22. Лотман Л. М. Островский и драматургия второй половины XIX в. // История всемирной литературы: в 9-ти т. / гл. ред. Ю. Б. Виппер. М.: Наука, 1991. Т. 7.
  23. Макогоненко Г. П. От Фонвизина до Пушкина. Из истории русского реализма. М.: Художественная литература, 1969.
  24. Манькова Л. В. А. Ф. Писемский – драматург: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1986.
  25. Могилянский А. П. Цензурная история пьесы Писемского «Хищники» // Русская литература. 1965. № 2.
  26. Поляков М. Я. Вопросы поэтики и художественной семантики. М.: Советский писатель, 1986.
  27. Русские драматурги XVIII-XIX вв.: монографические очерки: в 3-х т. Л. – М.: Искусство, 1959. Т. 1.
  28. Тимашова О. В. Комедия «Раздел» (1853) в драматургической системе раннего А. Ф. Писемского и в контексте журнала «Современник» // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2014. № 4 (32).
  29. Тимашова О. В. П. А. Катенин и А. Ф. Писемский. Преемственные связи и полемика // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2018. Т. 18. Вып. 1.
  30. Янковский М. О. Стихотворная комедия конца XVIII – начала XIX в. // Стихотворная комедия конца XVIII – начала XIX в. / сост., вст. ст., прим. М. О. Янковского. М. – Л.: Советский писатель, 1964.

Author information

Irina Viktorovna Aleksandrova

Dr

V. I. Vernadsky Crimean Federal University, Simferopol

Nadezhda Sergeevna Kazaryan

V. I. Vernadsky Crimean Federal University, Simferopol

About this article

Publication history

  • Received: April 6, 2024.
  • Published: May 16, 2024.

Keywords

  • А. Ф. Писемский
  • Я. Б. Княжнин
  • В. В. Капнист
  • национальная жанровая традиция
  • общественная комедия
  • A. F. Pisemsky
  • Y. B. Knyazhnin
  • V. V. Kapnist
  • national genre tradition
  • social comedy

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)