• Original research article
  • May 21, 2024
  • Open access

The manifestation of emotions in the audio description of German-language animated films for children

Abstract

The aim of the study is to identify linguistic means and methods for representing emotions in specialized sound descriptions and commentaries (audio descriptions) intended for blind and visually impaired recipients and accompanying feature films. The article examines the features of a children’s ani-mated fairy tale film as a cinematographic genre. Considerable attention is paid to the characteristics of the film text as a semiotic system in which emotional meanings are formed at the verbal and non-verbal level. The scientific novelty of the study is due to the systematization of linguistic means that manifest basic emotions in the German-language audio description to the children’s animated film adaptation. As a result of the study, it was found that the transformation of visual emotional information into verbal information in the audio description text is based on the use of simple syntactic constructions, the models “verb + adjective”, “verb + adverb of manner”, “verb + participle”, as well as the use of phraseological units, colloquial expressions, similes and epithets, which is due to the age and sensory characteristics of young recipients with visual impairment, and serves to facilitate the perception of the transmitted information.

References

  1. Александрова Е. В. Вербализация визуального в аудиовизуальных произведениях // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2023. Вып. 1.
  2. Анищенко А. В. Моделирование эмотивных смыслов в немецкоязычных фильмах с аудиодескрипцией // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2020. № 9 (838).
  3. Беседин А. С. Технология интерсемиотического и интраязыкового перевода: от романа к кинотексту // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2017. № 4.
  4. Борщевский И. С. Аудиодескрипция (тифлокомментирование) как вид перевода // Филология и лингвистика. 2018. № 3 (9).
  5. Ваньшин C. Н., Ваньшина О. П. Тифлокомментирование, или словесное описание для слепых: инструктивно-методическое пособие / под общ. ред. вице-президента ВОС В. С. Степанова, канд. пед. наук С. Н. Ваньшина. М., 2011.
  6. Городникова М. Д. Многоликие эмоции // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Актуальные проблемы современной лексикологии, фразеологии и стилистики. 2006. Вып. 520.
  7. Красавский Н. А. Эмоциональные концепты в немецкой и русской лингвокультурах. Волгоград: Перемена, 2001.
  8. Лиходкина И. А. Отражение литературных образов в кинематографе или особенности интерсемиотического перевода // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 3-3 (69).
  9. Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики // Лотман Ю. М. Об искусстве: сб. ст. СПб.: Искусство-СПб, 1998.
  10. Обиух П. А., Корнеев М. О. Пособие по тифлокомментированию / Хабаровская краев. спец. б-ка для слепых. М.: ФГБОУ ВО «Российский государственный социальный университет», 2017.
  11. Слышкин Г. Г., Ефремова М. А. Кинотекст (опыт лингвокультурологического анализа). М.: Водолей Publishers, 2004.
  12. Чернявская В. Е. Лингвистика текста: поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность. М., 2009.
  13. Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций: монография. М.: Гнозис, 2008.
  14. Эко У. Сказать почти то же самое. Опыты о переводе. СПб.: Симпозиум, 2006.
  15. Kress G., Leeuwen T. van. Reading Images: The Grammar of Visual Design. L.: Routledge, 2006.
  16. Mazur I. A Functional Approach to Audio Description // Journal of Audiovisual Translation. 2020. Vol. 3 (1).
  17. Poethe H. Audiodeskription – Entstehung und Wesen einer Textsorte // Hörfilm – Bildkompensation durch Sprache / hrsg. von U. Fix. Berlin: Erich Schmidt, 2005.
  18. Schwarz-Friesel M. Sprache und Emotionen. Tübingen – Basel: UTB GmbH, 2013.
  19. Wünsche M. Audiodeskription // Handbuch Audiovisuelle Translation: Arbeitsmittel für Wissenschaft, Studium, Praxis / hrsg. von A. Künzli, L. Kaindl. Berlin: Frank & Timme GmbH, 2023.

Author information

Alla Valerevna Anishchenko

PhD

Moscow State Linguistic University

Maria Vitalevna Melikyan

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: April 8, 2024.
  • Published: May 21, 2024.

Keywords

  • базовая эмоция
  • аудиодескрипция
  • тифлокомментирование
  • анимационный фильм
  • эмотивная кинема
  • basic emotion
  • audio description
  • audio commentary
  • animated film
  • emotional kinema

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)