• Original research article
  • May 21, 2024
  • Open access

Technological basis of teaching students – future teachers of foreign language to maintain an English-language professional and pedagogical blog

Abstract

The aim of the study is to present the fundamentals of training technology for prospective English language teachers in the maintenance of an English language professional and pedagogical blog. The article considers a professional and pedagogical blog as a way of developing and improving students’ sociolinguistic skills, which are necessary for the implementation of written intercultural communication. This work outlines the results of the analysis of the most common sociolinguistic markers used by English language teachers during online interaction. The necessity of taking into account sociolinguistic variability in the Internet environment is substantiated. The description of four groups of sociolinguistic skills and presentation of the scope of their application in intercultural communication is allocated as a scientific novelty. As a result of the study, a technology of teaching students to maintain an English language professional and pedagogical blog is developed. The technology includes four stages.

References

  1. Бердичевский А. Л., Тарева Е. Г., Языкова Н. В. Профессиограмма современного учителя иностранного языка. М.: Флинта, 2021.
  2. Викулова Л. Г., Макарова И. В., Новиков Н. В. Институциональный дискурс цифровой дипломатии: новые коммуникативные практики // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2016. Т. 15. № 3.
  3. Вишневецкая Н. В. Аутентичные тексты как средство расширения профессионально-педагогического тезауруса магистрантов // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2022. № 2 (46).
  4. Казанцева Е. М., Проскурина Г. А. 4.1. Особенности межкультурной деловой коммуникации // Межкультурное образование в вузе: лингводидактические стратегии и практики: коллективная монография. СПб.: Нестор-История, 2020.
  5. Карасик В. И. Лингвокультурные характеристики педагогического дискурса // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2023. № 2 (50).
  6. Корзун О. О., Савкина Е. А. Роль исследовательской компетенции в структуре профессионально-методической компетентности будущих учителей иностранного языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 6-2 (84).
  7. Сысоев П. В., Евстигнеев М. Н. Технологии Веб 2.0: социальный сервис блогов в обучении иностранному языку // Иностранные языки в школе. 2009. № 4.
  8. Тарева Е. Г. Глава 9. Межкультурная сензитивность субъектов цифровой коммуникации как предмет исследования // Карта компетенций педагога иностранных языков в условиях цифровизации образования: монография. М.: Эдитус, 2023.
  9. Тарева Е. Г. Подготовка студентов к социокультурной и социолингвистической вариативности межкультурной коммуникации // Иностранная филология. Социальная и национальная вариативность языка и литературы: материалы III международного научного конгресса (г. Симферополь, 2-20 апреля 2018 г.) / под ред. Е. В. Полховской. Симферополь: Издательство Типография «Ариал», 2018.
  10. Тарева Е. Г. Преподавание иностранного языка: новые вызовы ученому и преподавателю-практику // Фундаментальное и актуальное в развитии языка: категории, факторы, механизмы: материалы XVIII международной конференции Школы-семинара им. Л. М. Скрелиной (г. Москва, 13-16 сентября 2017 г.). М.: МГПУ, 2017.
  11. Титова С. В. Информационно-коммуникационные технологии в гуманитарном образовании: теория и практика: пособие для студентов и аспирантов яз. фак-тов ун-тов и вузов. М.: П-Центр, 2009.
  12. Шишковская Ю. В. Использование преподавательского блога в обучении студентов иностранному языку // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 4 (34).
  13. Языкова Н. В. Эволюция парадигм в лингводидактике глазами современника // Иностранные языки в школе. 2019. № 5.
  14. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment.Companion Volume. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2020.
  15. Savkina E. A., Tareva E. G., Lesnevskaya D. Sociolinguistic Credo of a Foreign Language Teacher: The Case of Digital Classroom // Foreign Language Teaching. 2022. № 6 (49).
  16. Tareva E. G., Kazantseva A. A., Tarev B. V. The Impact of Addressee Factor for Scientific Text Writing // Proceedings of the Conference “Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives” (St. Petersburg, March 25-27, 2020). St. Petersburg: Springer Nature, 2020.

Author information

Ekaterina Aleksandrovna Savkina

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: April 2, 2024.
  • Published: May 21, 2024.

Keywords

  • профессионально-педагогический блог
  • межкультурная коммуникация
  • онлайн-коммуникация
  • социолингвистическая вариативность
  • социолингвистические умения
  • социолингвистическое кредо
  • professional and pedagogical blog
  • intercultural communication
  • online communication
  • sociolinguistic variability
  • sociolinguistic skills
  • sociolinguistic credo

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)