• Original research article
  • May 24, 2024
  • Open access

ONE’S OWN – ALIEN dichotomy: Value determinants of semantics (based on Russian and English languages)

Abstract

The aim of the research is to determine the axiological grounds for the interpretation of the dichotomous group ONE’S OWN – ALIEN by an individual during verbal communication. The scientific novelty of the research is determined by the comprehensive psycho- and pragmalinguistic approach to the study of the category of value being transmitted via “one’s own” and “alien” which made it possible to consider the dichotomy as a relatively stable evaluative and emotional system of meanings formed through the superposition of several individual mental spaces. The author presents the dichotomous group ONE’S OWN – ALIEN as a regulator of valuable, spiritual and practical mastery of the world. The authors connect the processes of understanding and interpretation of ONE’S OWN and ALIEN with the aims of activity (verbal as well as non-verbal) of a typical representative of a sociocultural community in combination with the peculiarities of the macrocommunicative situation. As a result of the research, it was proved that the dichotomous group ONE’S OWN – ALIEN was a verbalized archetypal result of the process of understanding and categorization of value-coloured senses being transmitted in specific conditions of communication and allowing to structure interpersonal communication.

References

  1. Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания. М.: Наука, 1977.
  2. Баева Л. В. Ценностные основания бытия // Вестник Оренбургского государственного университета. 2003. № 5.
  3. Барабанщиков В. А. Психология восприятия: организация и развитие перцептивного процесса. М.: Когито-Центр – Высшая школа психологии, 2006.
  4. Витгенштейн Л. Логико-философский трактат. М.: Издательство иностранной литературы, 1958.
  5. Водак Р. Язык. Дискурс. Политика / пер. с англ. и нем. В. И. Карасика, Н. Н. Трошиной. Волгоград: Перемена, 1997.
  6. Горина Е. В. Коммуникативные технологии манипуляции в СМИ и вопросы информационной безопасности: учеб.-метод. пособие / науч. ред. Э. В. Чепкина; М-во образования и науки Рос. Федерации, Урал. федер. ун-т. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2016.
  7. Данилова А. А. Манипулирование словом в средствах массовой информации. М.: Добросвет; КДУ, 2009.
  8. Знаков В. В. Психология понимания мира человека. М.: Институт психологии РАН, 2016.
  9. Калинин О. И., Князева Е. Г. Информационная война с позиций когнитивно-дискурсивного подхода // Когнитивные исследования языка. 2023. № 3-2 (54).
  10. Калинин О. И., Приходько М. В. Информационная война: коммуникативный, дискурсивный, когнитивный и культурно-идеологический аспекты // Военно-филологический журнал. 2023. № 1.
  11. Леонтьев Д. А. От социальных ценностей к личностным: социогенез и феноменология ценностной регуляции деятельности // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 1996. № 4.
  12. Леонтьев Д. А. Ценность // Большая российская энциклопедия: в 35-ти т. М., 2017. Т. 34.
  13. Лосский Н. О. Основные свойства ценности // Лосский Н. О. Бог и мировое зло / сост. А. П. Поляков, П. В. Алексеев, А. А. Яковлев. М.: Республика, 1994.
  14. Лурия А. Р. Язык и сознание. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1979.
  15. Муравлева В. Р. Прагмалингвистические особенности коммуникативной ситуации «информационная война» (на материале печатных текстов СМИ): дисс. … к. филол. н. М., 2021.
  16. Норман Б. Ю. Лексические фантомы с точки зрения лингвистики и культурологии // Язык и культура: докл. третьей междунар. конф. К., 1994.
  17. Петренко В. Ф. Путь в психологию: о становлении экспериментальной психосемантики // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2022. № 4.
  18. Петренко В. Ф., Супрун А. П. Влияние системы референции на конструирование образа мира в психологии и физике // Психологический журнал. 2021. Т. 42. № 4.
  19. Прохоров А. О. Смысловая регуляция психических состояний. М.: Институт психологии РАН, 2009.
  20. Сидорова Н. А., Василькова Л. И. Аксиологический фактор в реализации политики «двойных стандартов» (на материале анализа украиноязычного политического дискурса) // Военно-гуманитарный альманах: материалы XVII международной научной конференции по актуальным проблемам языка и коммуникации (г. Москва, 30 июня 2023 г.) / Военный университет. М.: Военный университет, 2023.
  21. Столин В. В. Самосознание личности. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1983.
  22. Тарасов Е. Ф. Проблема анализа содержания общечеловеческих ценностей // Вопросы психолингвистики. 2012. № 15.
  23. Тарасов Е. Ф. Языки сознания // Вопросы психолингвистики. 2015. № 24.
  24. Тихомиров О. К. Теоретические проблемы исследования бессознательного // Вопросы психологии. 1981. № 2.
  25. Хабаров А. А. Этнокогнитивные основы информационно-психологического воздействия в коммуникативной динамике дискурса: дисс. … д. филол. н. М., 2023.
  26. Шефер Б., Скарабис М., Шлёдер Б. Социально-психологическая модель восприятия чужого: идентичность, знание, амбивалентность // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2004. № 1.
  27. Штомпка П. Социология социальных изменений. М.: Аспект-Пресс, 1996.
  28. Юнг К. Г. Архетип и символ. М.: Ренессанс, 1991.
  29. Neisser U. Five Kinds of Self-knowledge // Philosophical Psychology. 1988. Vol. 1. Iss. 1.

Author information

Valeriya Romanovna Muravleva

PhD

Military University of the Russian Federation Ministry of Defense, Moscow

Aleksandr Sergeevich Romanov

Dr

Military University of the Russian Federation Ministry of Defense, Moscow

Mikhail Borisovich Klimenko

Moscow’s MGIMO University

About this article

Publication history

  • Received: April 10, 2024.
  • Published: May 24, 2024.

Keywords

  • ценностная детерминация семантики
  • дихотомия СВОЙ – ЧУЖОЙ
  • психосемантика
  • субъективная семантика
  • речедеятельностный подход
  • value determination of semantics
  • ONE’S OWN – ALIEN dichotomy
  • psychosemantics
  • subjective semantics
  • speech activity approach

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)