• Original research article
  • May 27, 2024
  • Open access

The problem of self-presentation of the author of a poetic text (based on the creative work of V. V. Mayakovsky)

Abstract

In the context of the development of the modern cognitive and discourse linguistic paradigm, the focus is on conducting an analytical study of the discursive features of the subject. The aim of the research is to determine the specifics of the self-presentation of the author of a poetic text in the context of communicative planning. This article analyzes the work of V. V. Mayakovsky in terms of one of the communicative strategies of poetic discourse – self-presentation. The tactics, strategies and linguistic means of representing the author’s linguistic personality are considered. The scientific novelty of the work lies in the fact that in the course of the scientific research, the communicative strategies and tactics of self-presentation used by the author in poetic texts were systematized and described for the first time. It was revealed that to achieve the goals of self-presentation, the author relies on a complex of social and psychological techniques aimed at influencing the addressee. As a result of studying various factors of V. V. Mayakovsky’s self-presentation, the toolkit used by the poet to build communication with the reading audience and represent personal identity is revealed. This work focuses on the study of aspects of communicative planning carried out in the context of literary creativity, the purpose of which is the author’s formation of self-presentation strategies and tactics in the structure of a poetic text.

References

  1. Арсеньева Т. Е. Реализация тактики коммуникативного равенства в просветительском радиодискурсе (на материале программы «Говорим по-русски») // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 5.
  2. Ахмадеева Е. В., Башкатов С. А. Стратегии и тактики самопредъявления как факторы межличностного взаимодействия // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2022. Вып. 1.
  3. Викулова Л. Г., Шарунов А. И. Основы теории коммуникации: практикум. М.: ACT; ACT МОСКВА; Восток – Запад, 2008.
  4. Галяутдинова Е. И. Вербальные маркеры стратегии самопрезентации в речи ученого (на материале аудиозаписей защит диссертаций) // В многомерном пространстве современной лингвистики: сб. работ молодых ученых / отв. ред. О. А. Сулейманова; сост. К. С. Карданова-Бирюкова. М.: ПРИНТИКА, 2021. Вып 2.
  5. Гаспаров М. Л. Цепные строфы в русской поэзии начала XX века // Русская советская поэзия и стиховедение: сборник / отв. ред. К. Г. Петросов. М., 1969.
  6. Елькина О. М. Самопрезентация автора текста в компьютерноопосредованной коммуникации // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2011. № 2.
  7. Ивлев Д. Д. Ритмика Маяковского и традиции русского классического стиха. Рига: ЛГУ, 1973.
  8. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: КомКнига, 2006.
  9. Иссерс О. С. Речевое воздействие: учеб. пособие. Изд-е 3-е, перераб. М.: ФЛИНТА; Наука, 2013.
  10. Кириллова Н. Н. Коммуникативные стратегии и тактики с позиции нравственных категорий // Вестник Нижегородского государственного технического университета им. Р. Е. Алексеева. Серия «Управление в социальных системах. Коммуникативные технологии». 2014. Вып. 1.
  11. Ключникова А. С. Стратегии самопрезентации современных писателей в интернет-дискурсе // Язык. Культура. Медиакоммуникация. 2022. Т. 2. № 1.
  12. Ковригина Е. А. Коммуникативная стратегия самопрезентации в дискурсе интернет-интервью: автореф. дисс. … к. филол. н. Кемерово, 2010.
  13. Кулинич Е. В. Специфика самопрезентации как коммуникативного явления // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 299.
  14. Лаппо М. А. Самоидентификация и самопрезентация в разных типах дискурса // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «Психология». 2012. Т. 6. № 2.
  15. Михайлова Е. В. Обучение самопрезентации. М.: ГУ ВШЭ, 2006.
  16. Нестерова Н. Г. Коммуникативные стратегии и тактики в спонтанном радиодискурсе // Знак. 2012. № 2.
  17. Соловьева Ю. О. Самопрезентация автора в тексте научно-популярной статьи правовой тематики (на материале статьи Н. Колоколова «Берегите карманы, сумки, чемоданы») // Вестник Московского университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2022. Т. 4. № 3.
  18. Стернин И. А. Экспериментальное изучение категории русский коммуникативный идеал // Мир русского слова. 2003. № 2.
  19. Тренин В. В. Поэтическая культура Маяковского / предисл. Н. Коварского. М.: Искусство, 1970.
  20. Федотов О. И. Стих, прорвавший громаду лет: о стихотворной поэтике Владимира Маяковского. М.: МИОО, 2010.

Author information

Alisa Armenovna Khalatyan

Tomsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: April 14, 2024.
  • Published: May 27, 2024.

Keywords

  • самопрезентация автора поэтического текста
  • тактики и стратегии самопрезентации В. В. Маяковского
  • языковая личность автора
  • коммуникативное планирование
  • self-presentation of the author of a poetic text
  • tactics and strategies of self-presentation by V. V. Mayakovsky
  • author’s linguistic personality
  • communicative planning

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)