• Original research article
  • May 28, 2024
  • Open access

A set of commands for performing exercises and tasks within the framework of teaching English grammar to technical university students using ChatGPT

Abstract

The study aims to develop a set of commands for performing exercises and tasks within the framework of teaching English grammar to technical university students using ChatGPT in order to stimulate their independent learning activities and improve learning outcomes by creating a motivating educational environment. Based on the fact that when teaching English grammar, it is necessary to take into account certain factors, i.e., the sequence of exercises and tasks focused on the gradual mastery of grammatical competence, as well as the balanced development of both receptive and productive skills, and the functional capabilities of ChatGPT, the paper elaborates a set of commands for performing exercises and tasks using the chatbot. The set includes methodological support, gap filling exercises, open the brackets exercises, conditionally communicative and authentic communicative exercises and tasks designed for technical university students’ individually differentiated activities and aimed at the comprehensive development of their grammatical skills. This constitutes the scientific novelty of the study. As a result, the proposed set is a flexible system aimed at the gradual development of grammatical skills, it allows learners to study English grammar without time constraints, provides maximum variability of exercises and tasks, and helps students immerse themselves in the language environment. Nevertheless, despite its functional advantages, ChatGPT has certain limitations, i.e., an exclusively text-based format of interaction and the possibility of inaccuracies in the generated responses, which indicates that at this stage of its development, the technology can only act as an auxiliary tool in teaching English grammar.

References

  1. Березовин Н. А., Чепиков В. Т., Чеховских М. И. Основы психологии и педагогики: учебное пособие. Изд-е 3-е, стер. Мн. – М.: Новое издание; ИНФРА-М, 2011.
  2. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингвистика и лингводидактика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. Изд-е 6-е, стер. М.: Академия, 2009.
  3. Гез Н. И., Ляховицкий М. В., Миролюбов А. А. Методика обучения иностранным языкам в средней школе: учебник. М.: Высш. школа, 1982.
  4. Дьяченко В. К. Организационная структура учебного процесса и ее развитие. М.: Педагогика, 1989.
  5. Пассов Е. И. Терминосистема методики, или Как мы говорим и пишем. Златоуст – СПб., 2015.
  6. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций: пособие для студентов пед. вузов и учителей. М.: Просвещение, 2002.
  7. Солонцова Л. П. Современная методика обучения иностранным языкам (общие вопросы, базовый курс): учебник для студентов педагогической специальности и преподавателей иностранных языков разных типов образовательных учреждений. Алматы: Эверо, 2015.
  8. Сорокин Д. О. Отношение учеников школ и студентов вузов к применению чат-ботов с искусственным интеллектом в образовании // Державинский форум. 2023. Т. 7. № 1.
  9. Сысоев П. В., Филатов Е. М. Чат-боты в обучении иностранному языку: преимущества и спорные вопросы // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2023a. № 1.
  10. Сысоев П. В., Филатов Е. М. СhatGPT в исследовательской работе студентов: запрещать или обучать? // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки.2023b. Т. 28. № 2. 11.
  11. Сысоев П. В., Филатов Е. М., Сорокин Д. О. Чат-боты и голосовые помощники в развитии иноязычных речевых умений обучающихся // Язык и культура. 2023.№ 63.
  12. Dokukina I., Gumanova Y. The Rise of Chatbots – New Personal Assistants in Learning Foreign Languages // Procedia Informatica. 2020. Vol. 169.
  13. Fryer L. Bots as Language Learning Tools // Language, Learning and Technology. 2006. Vol. 10.
  14. Kukulska-Hulme A., Lee H.Intelligent Assistants in Language Learning: Analysis of Features and Limitations // Call for Widening Participation: Short Papers from EUROCALL 2020 / ed. by K.-M. Frederiksen, S. Larsen, L. Bradley, S. Thouësny. 2020. https://doi.org/10.14705/rpnet.2020.48.1184

Author information

Elena Alekseevna Cherkasova

National Research Nuclear University “MEPhI”, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: April 17, 2024.
  • Published: May 28, 2024.

Keywords

  • чат-боты
  • чат-бот ChatGPT
  • обучение грамматике английского языка
  • искусственный интеллект
  • комплекс упражнений и заданий по обучению грамматике английского языка
  • chatbots
  • ChatGPT chatbot
  • teaching English grammar
  • artificial intelligence
  • a set of exercises and tasks for teaching English grammar

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)