• Original research article
  • May 28, 2024
  • Open access

Heroes of everyday life, sinners and sheriffs. Figurative nominations of a person as a means of implementing a manipulative nominative strategy in media discourse (based on the material of the German language 2020-2023)

Abstract

The aim of this research is to identify in the German media of Germany, Austria and German-speaking Switzerland 2020-2023 figuratively nominations as a means of implementing a manipulative nominative strategy. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time it examines the issues of connotative figurative designation of current realities in German-speaking countries, which serve as a means of implementing a manipulative nominative strategy in media discourse. The results obtained showed that connotative figurative names, regularly reproduced in acts of communication, play a special role in the modern nomination process of the German language. Figurative names are secondary indirect nominations, naming an object that has already been named before with a new name, and new nominations created as a result of word formation. The main object named in the figurative representation of information about the world is a person. It is noted that the figurative coding of the meaning of words in modern German is characterized by linguocultural features, which are primarily associated with the order and rules of conduct in force during the epidemiological and ecological crisis in German-speaking countries.

References

  1. Гак В. Г. К типологии лингвистической номинации // Языковая номинация: общие вопросы / отв. ред. Б. А. Серебренников, А. А. Уфимцева. М.: Наука, 1977.
  2. Гришаева Л. И. Парадоксы медиалингвистики. Воронеж: НАУКА-ЮРИПРЕСС, 2014.
  3. Гусейнова И. А., Горожанов А. И. Коннотированный образ как способ конструирования информационного противостояния в художественно-публицистическом жанре // Журнал Сибирского федерального университета. Серия «Гуманитарные науки». 2023. Т. 16. № 6.
  4. Землякова Н. В. Устойчивые образные номинации человека: структурно-семантический и лексикографический аспекты: автореф. дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2005.
  5. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  6. Лагута О. И. Метафорология: теоретические аспекты: в 2-х ч. Новосибирск: Новосибирский государственный университет, 2003. Ч. 1.
  7. Нефедова Л. А. Лексические средства манипулятивного воздействия в повседневном общении (на материале современного немецкого языка): дисс. … к. филол. н. М., 1997.
  8. Нефедова Л. А. Явление, обратное калькированию англицизмов, в лексике современного немецкого языка // Наука и школа. 2013. № 2.
  9. Павлович Н. В. Язык образов. Парадигмы образов в русском поэтическом языке. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Азбуковник, 2004.
  10. Рут М. Э. Образная номинация. Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 1992.
  11. Сергеева Л. А. Образная номинация и смысл // Славянские этносы, языки и культуры в современном мире / отв. ред. В. Л. Ибрагимова, Л. А. Киселева. Уфа: Башкирский государственный университет, 2019.
  12. Столяров С. Ю. Основные сущностные черты образа героя в российском общественном сознании в контексте его трансформации // Вестник Череповецкого государственного университета. 2011. Т. 1. № 3.
  13. Телия В. Н. Вторичная номинация и ее виды // Языковая номинация: виды наименований / отв. ред. Б. А. Серебренников, А. А. Уфимцева. М.: Наука, 1977.
  14. Трофимова Н. А. Метафоры пандемического дискурса (на материале СМИ Германии) // Вестник Томского государственного университета. 2022. № 483.
  15. Утриков В. В. Лингвокультурный концепт Ordnung в немецкоязычных текстах общественно-политической тематики // Русская германистика: ежегодник Российского союза германистов. М.: Флинта, 2020. Т. XVII.
  16. Klosa-Kückelhaus A. Bilder und Metaphern im Wortschatz rund um die Coronapandemie // Sprache in der Coronakrise. Dynamischer Wandel in Lexikon und Kommunikation / hrsg. A. Klosa-Kückelhaus. Mannheim: IDS-Verlag, 2021. https://doi.org/10.14618/ids-pub-10817
  17. Pugatschjow V. Faktoren und Merkmale der Manipulation // Das groβe Lexikon Medien und Kommunikation / hrsg. von L. R. Tsvasmann. Würzburg: Ergon-Verlag, 2006.
  18. Targonska J., Prutscher D. Der Mensch in der Coronapandemie – semantische Analyse von coronabedingten Personenbezeichnungen // Moderna Sprak. 2022. Bd. 2 (2). http://dx.doi.org/10.58221/mosp.v116i2.12145

Author information

Lyubov Arkadyevna Nefedova

Dr

Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: April 12, 2024.
  • Published: May 28, 2024.

Keywords

  • образная номинация
  • образное кодирование значения
  • манипулятивная номинативная стратегия
  • немецкий язык средств массовой информации
  • figurative nomination
  • figurative coding of meaning
  • manipulative nominative strategy
  • German language of the media

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)