• Original research article
  • June 14, 2024
  • Open access

Linguistic specifics of the category of interpretation in English-language news media texts

Abstract

The purpose of the study is to determine the specifics of the linguistic objectivation of the category of interpretation in modern English-language news media texts. The scientific novelty of the research lies in the presentation of interpretation as a discursive-dictemic category, the definition of its types and the identification of specific marking means of its linguistic objectivation in English-language news media texts. As a result, it is proved that, being an institutional type of discourse, the news media discourse has a certain organization for constructing its linguistic interpretation by the addresser to the addressee, namely, it is possible to distinguish an informing interpretation and an influencing (evaluative) interpretation. The informing interpretation is marked by the following linguistic means: at the lexemic level – numerals (numerical data), proper names; at the proposemic level: polypredicative constructions, structural and logical means of cohesion; at the dictemic level, there are narrative and causal types of dictemes. The influencing interpretation, when manipulating readers' beliefs, sets various pragmatic guidelines for news media texts. Namely, it is possible to distinguish between persuasive and motivational interpretations, each of which is characterized by different linguistic means of objectivation.

References

  1. Ахренова Н. А., Зарипов Р. И. Лингвопрагматические характеристики современного поликодового мультимодального медиатекста в контексте информационно-психологического воздействия // Медиалингвистика. 2023. Т. 10. № 4.
  2. Блох М. Я. Человек и мир сквозь призму языка. Философские раздумья: монография. М.: Прометей, 2020.
  3. Волкова Я. А., Панченко Н. Н. Мотивационная речь: специфика функционирования речевого жанра // Жанры речи. 2024. Т. 19. № 1 (41).
  4. Казак М. Ю. Специфика современного медиатекста // Лингвистика речи. Медиастилистика: коллективная монография, посвященная 80-летию проф. Г. Я. Солганика / ред. Г. Я. Солганик, Н. И. Клушина, В. В. Славкин и др. М.: Флинта; Наука, 2012.
  5. Карасик В. И. Модусы интерпретации текста // Наука без границ: синергия теорий, методов и практик: материалы Международной научной конференции (г. Москва, 28-30 октября 2020 года) / отв. ред. О. К. Ирисханова. М.: Московский государственный лингвистический университет, 2020а.
  6. Карасик В. И. Оценочная квалификация медиафакта // Медиалингвистика: материалы VI Международной научной конференции (г. Санкт-Петербург, 30 июня – 02 июля 2022 года) / науч. ред. Л. Р. Дускаева; отв. ред. А. А. Малышев. СПб.: ООО «Медиапапир», 2022. Вып. 9.
  7. Карасик В. И. Языковая личность: аспекты изучения // Гуманитарные технологии в современном мире: сборник статей IX Международной научно-практической конференции. Памяти доктора педагогических наук, главного редактора научного журнала «Современная коммуникагивистика», профессора Оскара Яковлевича Гойхмана (г. Светлогорск, 03-05 июня 2021 года) / сост.: Л. М. Гончарова, Т. В. Нестерова, Э. А. Китанинa. Калининград: РА «Полиграфычъ», 2021.
  8. Карасик В. И. Языковые картины бытия / Государственный институт русского языка им. А. С. Пушкина; Научно-исследовательская лаборатория «Аксиологическая лингвистика»; Тяньцзиньский университет иностранных языков; Научно-исследовательский центр лингвосемиотики. М.: Государственный институт русского языка им. А. С. Пушкина, 2020b.
  9. Подоляк Ж. И. К вопросу о выделении мотивационного дискурса // Гуманитарные научные исследования. 2016. № 5.
  10. Рябуха О. В. К вопросу типологии и интерпретации медиатекстов // Исследования языка и современное гуманитарное знание. 2020. Т. 2. № 2.
  11. Сыресина И. О. Дискурсивные маркеры категории достоверности англоязычных новостных медиатекстов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. № 11.
  12. Сыресина И. О., Корзова Е. Н., Гольдман А. В. Дискурсивные маркеры категории адресованности в англоязычных новостных медиатекстах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. № 4.
  13. Тертычный А. А. Модели аргументации в современных медиатекстах // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2016. № 6.

Author information

Irina Olegovna Syresina

PhD

Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: May 6, 2024.
  • Published: June 14, 2024.

Keywords

  • дискурсивно-диктемная модель коммуникации
  • новостной медиатекст
  • категория интерпретации
  • информирующая интерпретация
  • воздействующая интерпретация
  • дискурсивные маркеры
  • discursive-dictemic model of communication
  • news media text
  • category of interpretation
  • informing interpretation
  • influencing interpretation
  • discursive markers

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)