• Original research article
  • June 19, 2024
  • Open access

Artistic interpretation of the destinies of people of art in T. Minnullin's drama "Galiyabanu – My Beloved"

Abstract

The purpose of the study is to reveal the features of the plot interpretation by the playwright T. Minnullin of individual destinies of creative people in the drama "Galiyabanu – My Beloved". In the play, the author managed to show the "conflict of generations" not in the generally accepted everyday plan, but in the stage and professional one, namely in three planes of the fate of theater artists (the stage play of the younger generation of actors, theatrical history and the personal life of actors of the older generation). Special attention is paid to the role of the visual media used in revealing the world of art people and their images, as well as expressing the author's position. The scientific novelty consists in revealing the intertwining of the artist's personal fate with the life of society, the need to serve a great purpose and the emotional vulnerability of a man of art in T. Minnullin's play. Their personal life (unhappy love, loneliness) and the moral and philosophical problems of our time (contradictions between two generations, transformation of moral values, lack of public attention, etc.) are evaluated in this plane. As a result of the research, it was determined: firstly, for the comprehensive disclosure of the images of people of art, the playwright T. Minnullin refers to the widely known classic work "Galiyabanu" by M. Faizi. Secondly, such artistic means as techniques of psychologism and motifs of intertextuality and play contribute to the deep disclosure of the world of people of art, characters of heroes, and thirdly, the difference in world perception and worldview, manifested as usual in the conflict of generations, is represented by the author by the play of artists two generations in the play.

References

  1. Ахмадуллин А. Г. Татарская драматургия: история и проблемы. Казань: Татар. кн. изд-во, 2012.
  2. Беляева Т. Н. Символические образы в марийской драматургии второй половины ХХ – начала XXI века (аксиологическая концепция и поэтика) // Кудрявцева Р. А., Беляева Т. Н., Шкалина Г. Е., Карпов И. П., Гусева Н. В., Калашникова Л. В., Рябинина М. В., Шабыков В. И. Аксиологическая парадигма марийской литературы XX-XXI веков: коллект. монография / Мар. гос. ун-т; сост. и науч. ред. Р. А. Кудрявцева. Йошкар-Ола, 2019.
  3. Веселовский А. Н. Поэтики сюжетов // Веселовский А. Н. Историческая поэтика. М.: Высшая школа, 1989.
  4. Загидуллина Д. Ф. Татарская литература и национальный театр: одна дорога на двоих // Театр XXI века и вызовы Нового времени: материалы международной научно-практической конференции, посвященной 110-летию татарского театра / под ред. Э. М. Галимовой. Казань: ИЯЛИ, 2016.
  5. Закирзянов А. М., Фатхтдинов Ф. К., Габидуллина Ф. И. Тема одиночества в трилогии Туфана Миннуллина // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 6.
  6. Ильин И. П. Интертекстуальность // Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина; Институт науч. информации по общественным наукам РАН. М.: НПК «Интелвак», 2001.
  7. Кириллова И. Ю. Основные тенденции развития современной чувашской драмы в контексте национальных литератур Урало-Поволжья // Проблемы сравнительного литературоведения и фольклористики Урало-Поволжья: сборник статей и материалов: к 70-летию литературоведа и фольклориста, доктора филологических наук, профессора В. Г. Радионова / сост. и науч. ред. И. Ю. Кириллова. Чебоксары: ЧГИГН, 2018.
  8. Миңнуллин Т. Хәлил әйбәт егетме? // Мәгариф. 2000. № 3.
  9. Хализев В. Е. Мифология XIX-XX вв. и литература // Вестник Московского государственного университета. 2002. № 3.
  10. Хәмид Р. Татар драматургиясе миллиме? // Казан утлары. 2002. № 4.
  11. Шарипова А. С. Национальные характеры в татарской советской драматургии 1970-1980-х годов (на примере творчества Туфана Миннуллина) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 11.

Author information

Al'fat Magsumzyanovich Zakirzyanov

Dr

G. Ibragimov Institute of Language, Literature and Art of the Tatarstan Academy of Sciences, Kazan

Farida Imamutdinovna Gabidullina

PhD

Elabuga Institute (branch) of Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: May 6, 2024.
  • Published: June 19, 2024.

Keywords

  • татарская драматургия
  • Т. Миннуллин
  • пьеса «Галиябану – ненаглядная моя»
  • образы людей искусства
  • мотивы интертекстуальности и игры
  • Tatar drama
  • T. Minnullin
  • play "Galiyabanu – My Beloved"
  • images of people of art
  • motifs of intertextuality and play

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)