• Original research article
  • June 25, 2024
  • Open access

Portrait in the book “Journey to the Kirillo-Belozersky Monastery...” by S. P. Shevyrev

Abstract

The research aims to characterize the peculiarities of portrait construction in S. P. Shevyrev’s book “Journey to the Kirillo-Belozersky Monastery…” (1850). The content of the paper consists of a general characterization of Shevyrev’s role in the history of Russian culture in the 19th century, a brief overview of literary approaches to the problem of portraiture, and a detailed analysis of the typology of portraits in Shevyrev’s book. The scientific novelty of this paper is determined, first of all, by the limited study of Shevyrev’s work under consideration. Despite the growing interest in S. P. Shevyrev’s writings, the literary facets of his talent remain not only unappreciated, but even undescribed and unsystematized. In addition, the novelty is accounted for by the chosen research perspective – the analysis of the features of the portrait typology and poetics in the book “Journey to the Kirillo-Belozersky Monastery…”. In the process of analysis, a literary perspective on the problem of portraiture as an artistic technique in Shevyrev’s book was formed for the first time. A typology of portraits was also compiled, in which the following groups were identified: portraits of 1) “ordinary people”; 2) spiritual figures and “enlightened” people (teachers, scientists); 3) hagiographic portraits (Nilus of Sora, Cyril of Beloozero, Nicetas Stylites, etc.); 4) “frontier portraits” (i.e., those that emphasize the image of a “frontier person”). As a result of the research, it was observed that the nature of the writer’s portraits is determined by the sketching (realistic) and hagiographic (rhetorical) principles of depiction. The paper contributes to the study of S. P. Shevyrev’s creative work, as well as enriches the understanding of the picture of sketch prose development in the mid-19th century: it includes Shevyrev’s “journey” in the list of writings, expands the understanding of the typology of the sketch portrait.

References

  1. Александрова-Осокина О. Н. Образ «дальневосточного фронтира» в лирике П. С. Комарова // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 10.
  2. Александрова-Осокина О. Н., Ван Юцзюань. Геопоэтика Белозерья в книге «Путешествие в Кирилло-Белозерский монастырь» С. П. Шевырева // Научный диалог. 2023. Т. 12. № 5.
  3. Бознак О. А. Литературная деятельность С. П. Шевырева 1840-1850-х годов: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2004.
  4. Ведищева Ю. В. О современном состоянии теории жанра литературного портрета // Вестник Тамбовского государственного университета. Гуманитарные науки. Филология. 2011. Вып. 10 (102).
  5. Гаврилов И. Б. Степан Петрович Шевырёв о «русском воззрении» // Христианское чтение. 2016. № 1.
  6. Галимова Е. Ш. Специфика Северного текста русской литературы как локального сверхтекста // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2012. № 1.
  7. Демина Л. И. Особенности жанра портрета в русской литературе ХХ века: «Маленькие портреты» В. П. Некрасова // Известия Саратовского университета. Серия: Филология. Журналистика. 2020. Т. 20. Вып. 1.
  8. Жукова А. Н. «Поездка в Кирилло-Белозерский монастырь» С. П. Шевырева в контексте русской литературы о путешествиях первой половины XIX века // Вестник Московского университета. Серия 9: Филология. 2012. № 2.
  9. Забияко А. А. М. В. Щербаков: человек дальневосточного фронтира в поиске корня жизни // Социальные и гуманитарные науки на Дальнем Востоке. 2015. № 1 (45).
  10. Лихачев Д. С. Поэтика древнерусской литературы. М.: Наука, 1979.
  11. Маркович В. М. Уроки Шевырева // Шевырев С. П. Об отечественной словесности. М.: Высш. шк., 2004.
  12. Молодык Д. Д. Жанр жития его интерпретация в историко-литературных курсах С. П. Шевырева: автореф. дисс. … к. филол. н. Пенза, 2008.
  13. Николюкин А. Н. Путешествие С. П. Шевырева по России // Литературоведческий журнал. 2019. № 46.
  14. Пономарева Ю. В. Художественная специфика литературного портрета в мемуарной прозе // Вестник научного общества студентов, аспирантов и молодых ученых. 2018. № 4 (23).
  15. Ратников К. В. «Воспитание в русском смысле»: религиозно-философская программа профессора С. П. Шевырева // Известия высших учебных заведений. Уральский регион. 2017. № 4.
  16. Ратников К. В. Степан Петрович Шевырев и русские литераторы XIX века: в 2-х ч. Челябинск, 2003. Ч. 1.
  17. Ратников К. В. Степан Петрович Шевырев и русские литераторы XIX века: в 2-х ч. Челябинск, 2007. Ч. 2.
  18. Рифтин Б. Л. От мифа к роману. Эволюция изображения персонажа в китайской литературе. М., 1979.
  19. Синельникова Л. Н. Концептуальная среда фронтирного дискурса в гуманитарных науках // Russian Journal of Linguistics. 2020. Т. 24. № 2.
  20. Чжан Гуансян. Изучение истории России в Китае в XX в. // Российская история. 2019. № 4.

Funding

The reported study was funded by the Russian Science Foundation, grant No. 23-28-01494, https://rscf.ru/project/23-28-01494/.

Author information

You Juan Wang

Pacific State University, Khabarovsk

About this article

Publication history

  • Received: April 14, 2024.
  • Published: June 25, 2024.

Keywords

  • С. П. Шевырев
  • книга «Путешествие в Кирилло-Белозерский монастырь»
  • житийный и этнографический портреты
  • поэтика фронтира
  • S. P. Shevyrev
  • book “Journey to the Kirillo-Belozersky Monastery”
  • hagiographic and ethnographic portraits
  • frontier poetics

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)