• Original research article
  • July 22, 2024
  • Open access

N. V. Gogol's novel "The Overcoat" and Lao She's novel "Rickshaw": typological parallels

Abstract

The purpose of the study is to identify the artistic potential of N. V. Gogol's novel "The Overcoat", which is actualized in the process of its literary and artistic reception in Lao She's novel "Rickshaw". The article analyzes the works of Russian and Chinese writers in a comparative aspect. As part of the study of the functioning of N. V. Gogol's novel "The Overcoat" in the writer's reception of Lao She, it was revealed that the Chinese writer focuses on the traditions of Russian literature of the 19th century, continues and develops on new material developed in the work of N. V. Gogol's principles and techniques of depicting the "little man". The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time it reveals the type of dialogical relations that is established between the novel "The Overcoat" and the novel "Rickshaw": "alien" (another verbal and artistic practice) ceases to be such, transforms into "one's own", becoming one of the codes in the artistic system of the work of the Chinese writer, without knowledge of which its adequate interpretation is impossible. As a result of the study, it was found that the plot of the novel "Rickshaw" is based on the same mythological scheme as the novella by N. V. Gogol. The multilayered tension of the plot action is repeated, revealing a demonic basis in the realistic, quite specific social and everyday circumstances of the hero's life. At the same time, the Chinese writer's novel reinforces the principle of social determinism, which is emphasized in the interpretations of the novel by Chinese scientists.

References

  1. Аминева В. Р., Ибрагимов М. И., Нагуманова Э. Ф., Хабибуллина А. З. Сопоставительная поэтика русской и татарской литератур: коллективная монография / науч. ред. В. Р. Аминева. Казань: РИЦ «Школа», 2019.
  2. Барашкова Д. С. Мир «маленького человека» в творчестве Лао Шэ (на примере романа «Рикша») // Studia Humanitatis. 2016. № 3.
  3. Вайскопф М. Птица тройка и колесница души: работы 1978-2003 гг. М.: Новое литературное обозрение, 2003.
  4. Вайскопф М. Я. Сюжет Гоголя. Морфология. Идеология. Контекст. Изд-е 2-е, испр. и расшир. М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 2002.
  5. Ван Ч. Гоголевские аллюзии в повести Чжана Тяньи «Записки из мира духов» // Современное педагогическое образование. 2023. № 7.
  6. Ветловская В. Е. Повесть Гоголя «Шинель»: трансформация пушкинских мотивов // Русская литература. 1988. № 4.
  7. Ветловская В. Е. Трагедия шинели // Русская литература. 1998. № 3.
  8. Гуковский Г. А. Реализм Гоголя. М. – Л.: Гос. изд-во художеств. лит., 1959.
  9. Дима А. Принципы сравнительного литературоведения / пер. с румын. и коммент. М. В. Фридмана; предисл. В. И. Кулешова. М.: Прогресс, 1977.
  10. Долгачев Ф. Л., Нестерова О. А. Рецепция российской художественной литературы в современном цифровом пространстве КНР // Известия Уральского федерального университета. Серия 2: Гуманитарные науки. 2021. Т. 23. № 3.
  11. Дюришин Д. Теория сравнительного изучения литературы / пер. со словац. М.: Прогресс, 1979.
  12. Ли Аньци. Образ сумасшедшего в творчестве Н. В. Гоголя И Лу Синя // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2020. № 3.
  13. Ли Аньци. Рецепция творческого наследия Н. В. Гоголя в Китае: дисс. … к. филол. н. М., 2021.
  14. Манн Ю. В. Поэтика Гоголя. Изд-е 2-е, доп. М.: Худож. лит., 1988.
  15. Маркович В. М. Петербургские повести Н. В. Гоголя. Л.: Худож. лит., 1989.
  16. Тиме Г. А. О некоторых тенденциях современной компаративистики (теоретические и практические аспекты) // Россия, Запад, Восток: встречные течения: к 100-летию со дня рожд. акад. М. П. Алексеева / отв. ред. Д. С. Лихачев. СПб.: Наука, 1996.
  17. Тун Цзинтао. Страдание в романах Лао Шэ «Рикша» и Юй Хуа «Жить» // Глобальные вызовы в меняющемся мире: тенденции и перспективы развития социально-гуманитарного знания: 6-й молодежный конвент УрФУ: материалы междунар. конф. (г. Екатеринбург, 24-26 марта 2022 г.). Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2022.
  18. Хэ Син. Образ рикши в рассказе И. А. Бунина «Братья» и романе Лао Шэ «Рикша» // Вестник Литературного института им. А. М. Горького. 2017. № 2.
  19. Шанина Ю. А., Казакова Э. Ф. Традиции русской и советской культуры в повести Лу Яо «Судьба» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 10.
  20. 张灿. 探究名著导读《骆驼祥子》的悲剧之因 // 考试周刊. 2014. № 14 (Чжан Ц. Исследование трагических причин знаменитой книги «Рикша» // Exam Weekly. 2014. № 14).

Author information

Venera Rudalevna Amineva

Dr

Kazan (Volga Region) Federal University

Chen Chen

Janheng RUS LLC, Naberezhnye Chelny

About this article

Publication history

  • Received: June 10, 2024.
  • Published: July 22, 2024.

Keywords

  • русская литература XIX в
  • китайская литература ХХ в
  • традиция
  • тип «маленького человека»
  • сюжет
  • принцип детерминизма
  • Russian literature of the 19th century
  • Chinese literature of the 20th century
  • tradition
  • type of "little man"
  • plot
  • principle of determinism

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)