• Original research article
  • July 22, 2024
  • Open access

Peculiarities of children’s comments on French-language political media texts with the “Diamond” structure

Abstract

The purpose of the study is to characterise the role of the influence of information in the structural components of a political news text with the structure “Diamond” on the comments of readers aged from 8 to 12 years old. The scientific novelty of the work consists in the fact that for the first time a study of the influence of structural components of the architectonics of a news text on comments by children’s readers was conducted. The study found that children read political news texts with the structure “Diamond” and actively leave their analytical comments or comments as the emotional response to them. Their comments may be directly or indirectly related to the content of the news text. The comments indirectly related to the content of the text express the attitude towards the mentioned political figures, things familiar to them, illustrative and pictorial material. Components of a political news text with the structure “Diamond”: “Lead”, “Body”, where the news event is reported, and “Background”, where additional facts are given, encourage young readers to leave comments directly related to their information.

References

  1. Бирюкова Е. В., Собянина В. А., Волкова Ю. В. Читательский комментарий в электронной версии журнала как жанр интернет-дискурса (на материале немецкого и русского языков) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 12-1.
  2. Вдовиченко Е. А., Каменева В. А. Новостной франкоязычный текст политической тематики со структурой «Diamond» (Бриллиант) для таргет-групп младшего школьного и младшего подросткового возраста // Политическая лингвистика. 2023. № 6.
  3. Клушина Н. И., Смирнова Н. В., Касперова Л. Т., Иванова М. В., Барышева С. Ф. Сетевые жанры: новость и комментарий в пространстве Интернета // Верхневолжский филологический вестник. 2018. № 3.
  4. Никонова Л. Особенности использования языковых средств оценки в интернет-комментариях на русском и немецком языках // Научно-практические исследования. 2020. № 1-2.
  5. Пасечная Л. А., Щербина В. Е. Способы выражения оценки в интернет-комментариях // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2020. № 9.
  6. Пастухов А. Г. Медиатекст: стилистическое разнообразие или диффузность свойств? // Жанры и типы текста в научном и медийном дискурсе: межвуз. сб. науч. трудов / отв. ред. А. Г. Пастухов. Орел: Орловский государственный институт искусств и культуры, 2012.
  7. Стексова Т. И. Речевая агрессия в интернет-комментариях как проявление социальной напряженности // Политическая лингвистика. 2013. № 3.
  8. Фаломкина И. П. Речевая агрессия в комментариях социальных сетей и мониторинг социальной напряженности (на материале комментариев в профиле @KUZBASS_NEWS) // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2020. № 8-2. https://doi.org/10.37882/2223-2982.2020.08-2.21
  9. Dai Z., Taneja H., Huang R. Fine-Grained Structure-Based News Genre Categorization // Proceedings of the Workshop Events and Stories in the News. Santa Fe, 2018.
  10. Gilliespie M., Toynbee J. Narrative Analysis, Analysing Media Texts. N. Y.: Open University Press, 2006.
  11. Mohapatra J. P. Bachelor of Arts (Honors) in Journalism & Mass Communication (BJMC). Sambalpur: OSOU, 2019.
  12. Segel E., Heer J. Narrative Visualization: Telling Stories with Data // IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics. 2010. Vol. 16. No. 6.
  13. Weber W. Exploring Narrativity in Data Visualization in Journalism // Data Visualization in Society / ed. by M. Engebretsen, H. Kennedy. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020.

Author information

Elizaveta Anatol’evna Vdovichenko

PhD

Kemerovo State University

About this article

Publication history

  • Received: June 7, 2024.
  • Published: July 22, 2024.

Keywords

  • медиатекст
  • структура текста
  • детский комментарий
  • комментарий к новостному тексту
  • media text
  • text structure
  • children’s commentary
  • commentary on news text

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)