• Original research article
  • July 24, 2024
  • Open access

Value orientations of the English-language sanctions discourse through the prism of new language units

Abstract

Economic sanctions have a significant impact on the global economy and politics, which is inevitably reflected in language, especially in specialized fields such as business discourse. Based on the material of articles in online dictionaries and texts from media sources, through linguo-axiological analysis, the authors identify what values and meanings are embedded in neologisms that appeared as a result of sanctions processes in the global economy, and how these words reflect the attitude of society to economic and political changes in the world. The purpose of the study is to identify and interpret value orientations in neologisms that determine public perception and reactions to sanctions in order to form a general idea of the value system of modern English–language sanctions discourse. The scientific novelty of the study lies in the fact that the main ways of forming neologisms of the English-language sanctions discourse were identified and the connection between the internal structure of units and their connotation was revealed. As a result, it was found that in addition to the predominant number of anti-values, the axiosphere of sanctions discourse is sufficiently represented by neo-nominations reflecting the values of modern business under sanctions pressure, which indicates the active development of adaptation strategies and innovations that help business and society to comprehend and overcome the challenges that have arisen.

References

  1. Басте З. Ю. Влияние новых/цифровых медиа на межкультурную коммуникацию в глобальном значении // Мировые исследования в области социально-гуманитарных наук: материалы III международной научно-практической конференции (г. Рязань, 27 марта 2023 г.). Рязань: Концепция, 2023.
  2. Григорьева В. С. Дискурс как элемент коммуникативного процесса: прагмалингвистический и когнитивный анализ: монография. Тамбов: ТГТУ, 2007.
  3. Гуральник Т. А. Лингвистические маркеры социокультурного пространства в сфере номинации (на материале американского варианта английского языка): дисс. … к. филол. н. Самара, 2006.
  4. Здановская Л. Б. Проблемно-дискуссионный подход к рассмотрению понятия «архитектура безопасности» в аспекте политического дискурса // Научное обеспечение агропромышленного комплекса: сборник статей по материалам 72-й научно-практической конференции преподавателей по итогам НИР за 2016 г. (г. Краснодар, 29 марта 2017 г.). Краснодар: Кубанский государственный аграрный университет имени И. Т. Трубилина, 2017.
  5. Избицкая М. В. Современные тенденции в неологии: типология образования неологизмов и лексикографическая практика (на материале новой английской лексики из сферы «Культура» в электронных волонтёрских словарях): дисс. … к. филол. н. Иваново, 2020.
  6. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  7. Катермина В. В. Аксиологический потенциал англоязычных неологизмов в дискурсивных практиках. Краснодар: Кубанский государственный университет, 2023.
  8. Катермина В. В. Аксиология английской политической неологии в массмедийном дискурсе // Аксиологические аспекты современных филологических исследований: тезисы докладов международной научной конференции (г. Екатеринбург, 15-17 октября 2019 г.) / отв. ред. Н. А. Купина. Екатеринбург: Ажур, 2019a.
  9. Катермина В. В. Словообразовательный потенциал неологизмов в англоязычном массмедийном дискурсе: монография. Краснодар: Кубанский гос. ун-т, 2019b.
  10. Коробков А. Б., Басте З. Ю. Сущность и особенности аксиологии // Современные СМИ как отражение аксиологических ориентиров общества: материалы международной научно-практической конференции (г. Краснодар, 24-25 мая 2018 г.) / отв. ред. О. Е. Павловская. Краснодар: Издательский Дом – Юг, 2018.
  11. Криворучко И. С. К вопросу классификации способов образования англоязычных неологизмов деловой дискурсивной сферы // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. 2022а. № 3 (89).
  12. Криворучко И. С. Ценностные ориентиры англоязычных неологических номинаций деловой активности // Казанская наука. 2022b. № 9.
  13. Мосесова М. Э. Бизнес-лексика как средство постижения бизнес-культуры // Профессиональная коммуникация: актуальные вопросы лингвистики и методики. 2023. № 16.
  14. Серебренникова Е. Ф. Аспекты аксиологического лингвистического анализа // Серебренникова Е. Ф., Антипьев Н. П., Ладыгин Ю. А. Лингвистика и аксиология. Этносемиометрия ценностных смыслов. М.: Тезаурус, 2011.
  15. Ширяева Т. А. Когнитивная модель делового дискурса: монография. Пятигорск: Пятигорский гос. лингв. ун-т, 2006.

Author information

Irina Sergeevna Krivoruchko

Kuban State Agrarian University named after I. T. Trubilin, Krasnodar

Zara Yusufovna Baste

PhD

Kuban State Agrarian University named after I. T. Trubilin, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: May 21, 2024.
  • Published: July 24, 2024.

Keywords

  • деловой дискурс
  • лингвоаксиологический анализ неологизмов
  • коннотация
  • ценностная система
  • способы образования новых слов
  • business discourse
  • linguo-axiological analysis of neologisms
  • connotation
  • value system
  • ways of forming new words

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)