• Original research article
  • August 1, 2024
  • Open access

Frame structure of fictional narrative: A linguo-pragmatic aspect (based on V. V. Orlov’s novel “The Apothecary”)

Abstract

The research aims to elucidate the role of frames in the formation and functioning of fictional narratives within a text-discursive space. Based on the authorial digressions in V. V. Orlov’s novel “The Apothecary”, the frames “Recollection” and “Impression” are studied in a linguo-pragmatic aspect. The research is original in that it is the first to explore frames as cognitive structures that organize the process of producing fictional narratives as a foundation of aesthetic communication, thereby defining the ontological characteristics of artistic discourse. As a result, it was found that fictional narratives emerge from the interplay between the reader’s perception of the fictional world and the narrator’s point of view. Without the background knowledge possessed by the reader, the fictional world cannot be characterized linguo-pragmatically as a discursive phenomenon. The sender of artistic discourse constantly compares the author’s imaginative creation with the presuppositional experience of the recipient of artistic discourse, allowing for the deconstruction of frames fixed by ordinary consciousness and simultaneously the creation of frame structures that participate in the formation of fictional narratives, including during the process of metaphorization. Frames objectify the connection between thought and language, verbalizing stereotypical situations. However, in artistic discourse, the standard schemes fixed by frames are subjected to deconstruction, leading to the creation of new frame structures involved in the production of fictional narratives.

References

  1. Бабенко Л. Г. Лингвистический анализ художественного текста. Теория и практика. Изд-е 2-е. М.: Флинта; Наука, 2004.
  2. Бахтин М. М. Эпос и роман // Бахтин М. М. Литературно-критические статьи. М.: Худож. лит., 1986.
  3. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. Изд-е 3-е, стер. М.: УРСС; Тип. ООО РОХОС, 2005.
  4. Дымарский М. Я. Проблемы текстообразования и художественный текст (на материале русской прозы XIX-XX вв.). Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Эдиториал УРСС, 2006.
  5. Женетт Ж. Вымысел и слог: fictio et diction // Женетт Ж. Фигуры: в 2-х т. М.: Изд-во им. Сабашниковых, 1998. Т. 2.
  6. Ильинова Е. Ю. Художественный вымысел и его когнитивно-жанровая репрезентация // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2. Языкознание. 2013. № 1 (17).
  7. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004.
  8. Красных В. В. Текст как единица дискурса // Международная юбилейная сессия, посвященная 100-летию со дня рождения академика В. В. Виноградова: тез. докл. М., 1995.
  9. Кубрякова Е. С. Когнитивная лингвистика и проблемы композиционной семантики в сфере словообразования // Известия Академии наук. Серия литературы и языка. 2002. T. 61. № 1.
  10. Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3-х т. Таллинн: Александра, 1992. Т. 1. Статьи по семиотике и типологии культуры.
  11. Лотман Ю. М. Текст в тексте // Ученые записки Тартуского государственного университета. Тарту, 1981. Вып. 567. Труды по знаковым системам. Т. 14. Текст в тексте: сб. ст. / ред. колл. Ю. Лотман и др.
  12. Минский М. Фреймы для представления знаний / пер. с англ. О. Н. Гринбаума; под ред. Ф. М. Кулакова. М.: Энергия, 1979.
  13. Молчанова Г. Г. Смыслопреобразующая роль метафоры в контексте радиального расширения концепта // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2023. № 2.
  14. Никонова Ж. В. Фреймовый анализ как метод лингвистического описания вербальных структур // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2007. Вып. 6 (50).
  15. Пирс Ч. С. Избранные философские произведения / пер. с англ. К. Голубович и др. М.: Логос, 2000.
  16. Степанов Ю. С. В мире семиотики. Семиотика: антология. М.: Академ. Проект; Деловая кн., 2001.
  17. Эпштейн М. Философия возможного. СПб.: Алетейя, 2021.
  18. Bergman K. G., Franzén N. The Force of Fictional Discourse // Synthese. 2022. Vol. 200. https://doi.org/10.1007/s11229-022-03955-w
  19. Franzén N. Implicating Fictional Truth // Philosophical Studies. 2024. Vol. 181. https://doi.org/10.1007/s11098-023-02087-2
  20. Jucker A. H., Locher M. A.Introducing Pragmatics of Fiction: Approaches, Trends and Developments // Locher M. A., Jucker A. H. Pragmatics of Fiction. Berlin: De Gruyter, 2017. https://doi.org/10.1515/9783110431094-001
  21. Kajtár L. Fiction Cannot Be True // Philosophical Studies. 2017. Vol. 174.
  22. Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live by. Chicago: University of Chicago Press, 1980.
  23. Musolff A. Metaphor and Conceptual Evolution // Metaphorik.de. 2004. Vol. 7.

Author information

Anna Igorevna Dzyubenko

PhD

Sothern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: June 17, 2024.
  • Published: August 1, 2024.

Keywords

  • деконструкция фреймов
  • художественный вымысел
  • семиозис
  • художественный дискурс
  • концептуальная метафора
  • пресуппозитивный опыт адресата
  • frame deconstruction
  • fictional narrative
  • semiosis
  • artistic discourse
  • conceptual metaphor
  • presuppositional experience of the recipient

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)