• Original research article
  • August 19, 2024
  • Open access

Post mortem: The phenomenon of the image of the living dead in modernist poetry (V. I. Narbut, B. Yu. Poplavsky, B. Brecht, G. G. Maliev)

Abstract

The paper aims to demonstrate the idea of transformation of traditional artistic motifs in the aesthetics of modernism using the example of the theme of the living dead in poems by V. Narbut, B. Poplavsky, B. Brecht and G. Maliev. The scientific novelty of the study lies both in the broad coverage of modernist texts: Russian literature (V. Narbut), Russian émigré literature (B. Poplavsky), German (B. Brecht) and Ossetian literature (G. Maliev), and in the chosen aspect of analyzing the archetypal plot of the returning dead in the context of the creative principles of art in the early 20th century. For the first time in the history of Ossetian scientific thought, Maliev’s work becomes the subject of a comprehensive literary analysis through the lens of inter-literary connections and influences. The presented poems reveal the ways of convergence and divergence with the traditional perception of otherworldly objects of the afterlife (the deceased, a dead person, a skeleton) in the universe of the individual conceptual sphere of modernist poets. The paper identifies the author’s interpretations of the theme of fear, dying-resurrection and the living dead, where thanatological imagery goes far beyond all the strange and frightening. The fusion of the living and the dead in the presented works is deprived of the terrible, moving into the sphere of hypertrophied naturalism and ordinariness (Narbut), abstract conventionality and fantasy еpatage (Poplavsky), neo-mythological absurdity and political satire (Brecht), individualization of the inanimate, active confrontation of the above-ground world and the underworld (Maliev). As a result of the research, the following statement is presented: the long life of this or that literary motif depends on its semantic multiplicity and possibility of endless interpretations from the positions of both the author’s imagination and the principles of cultural trends and currents relevant at the moment in world art.

References

  1. Ардасенов Х. Н. Очерк развития осетинской литературы. Дооктябрьский период. Орджоникидзе: Северо-Осетинское книжное издательство, 1959.
  2. Бахтин М. М. Проблема поэтики Достоевского. 1963. Работы 1960-1970-х гг. // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Русские словари; Языки славянской культуры, 2002. Т. 6.
  3. Белинский В. Г. Общая идея народной поэзии // Белинский В. Г. Полное собрание сочинений: в 13 т. Статьи и рецензии 1841-1844. М.: Академия наук СССР, 1954. Т. 5.
  4. Бобринская Е. А. Концепция нового человека в эстетике футуризма // Вопросы искусствознания. 1995. № 1-2.
  5. Васильев И. Е. Страшное в творчестве поэтов-адамистов С. Городецкого, В. Нарбута, М. Зенкевича // Известия Уральского федерального университета. Серия 2: Гуманитарные науки. 2022. Т. 24. № 4.
  6. Гумилев Н. С. Полное собрание сочинений: в 10 т. М.: Воскресенье, 2006. Т. 7. Статьи о литературе и искусстве. Обзоры. Рецензии.
  7. Гущина К. Н. Образ тела в лирике В. Нарбута // Гуманитарные исследования. 2018. № 1 (65).
  8. Джиккайты Ш. Малиты Геуæрги // Джиккайты Ш. Ирон литературæйы истори (1917-1956 азтæ). Дзæуджыхъæу: Ир, 2003.
  9. Иванова С. А. Время Поплавского // Поплавский Б. Ю. Сочинения / общ. ред. и комм. С. А. Ивановой. СПб.: Летний сад; Журнал «Нева», 1999.
  10. Козин А. А. «Легенда о мертвом солдате» Б. Брехта: к вопросу об эволюции жанра // Ученые записки Петрозаводского государственного университета. Филологические науки. 2017. № 3 (164).
  11. Кочеткова О. С. Идейно-эстетические принципы «парижской ноты» и художественные поиски Бориса Поплавского: автореф. дисс. ... к. филол. н. М., 2010.
  12. Магометов А. Х. Культура и быт осетинского народа. Историко-этнографическое исследование. Орджоникидзе: Ир, 2011.
  13. Савинская О. А. Изобразительное начало в лирике Б. Ю. Поплавского // Вестник Костромского государственного университета. 2008. Т. 14. № 4.
  14. Шнеерсон Г. М. Эрнст Буш и его время. М.: Советский композитор, 1971.

Author information

Dzerassa Kazbekovna Khetagurova

PhD

Vladikavkaz Scientific Center of the Russian Academy of Sciences

About this article

Publication history

  • Received: July 3, 2024.
  • Published: August 19, 2024.

Keywords

  • метафора
  • полисемичность поэтического образа
  • мотив умирания-воскрешения
  • поэтика модернизма
  • осетинская литература
  • metaphor
  • polysemy of poetic image
  • motif of dying-resurrection
  • poetics of modernism
  • Ossetian literature

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)