• Original research article
  • August 19, 2024
  • Open access

The theme of “memento mori" in Russian literature of the 19th century (N. V. Gogol and L. N. Tolstoy)

Abstract

The article is devoted to the topic “memento mori” (memory of death) in the works of N. V. Gogol and L. N. Tolstoy. The ideological position of the writers is marked by complex religious searches and spiritual searches, in which the category of death is a special semantic dominant. Reflections on the transience of life, the desire to abandon the vain world, and the acquisition of the true meaning of existence connect the work of Gogol and Tolstoy with the genre tradition of the Middle Ages – “memento mori". The purpose of the study is to determine the semantic field of the phenomenon of death in the artistic systems of these authors, taking into account their worldview. The scientific novelty of the material is due to the chosen research vector – the study of the realization of the death motif as a key concept of "true" and "false" in the author's reflections on the meaning of human existence. As a result of the analysis, it was found that in Gogol's work the theme of death is understood in line with the Orthodox tradition and from the standpoint of ethics in the artistic world of Leo Tolstoy. Regardless of the religious beliefs that lie in different ideological planes, the writers emphasized the moral principle in death.

References

  1. Виноградов И. А. Гоголь – художник и мыслитель: христианские основы миросозерцания: к 150-летию со дня смерти Н. В. Гоголя / Рос. акад. наук. Ин-т мировой лит. им. А. М. Горького. М.: ИМЛИ РАН; Наследие, 2000.
  2. Воропаев В. А. Николай Гоголь. Опыт духовной биографии. М.: Паломник, 2014.
  3. Галаган Г. Я. Толстой Л. Н.: художественно-этические искания. Л.: Наука, 1981.
  4. Громова-Опульская Л. Д. Гоголь и Лев Толстой – художники и учители жизни. Избранные труды. М.: Наука, 2005.
  5. Демидова С. А. «Если жизнь ‒ благо, то благо и смерть»: парадоксальная танатология Л. Н. Толстого // Гуманитарные исследования в Сибири и на Дальнем Востоке. 2020. № 3.
  6. Дилакторская О. Г. Художественный мир петербургских повестей Н. В. Гоголя // Гоголь Н. В. Петербургские повести. СПб.: Наука, 1995.
  7. Зеньковский В. В. Русские мыслители и Европа. М.: Республика, 1997.
  8. Кривонос В. Ш. Мотивы художественной прозы Гоголя. СПб.: Изд-во РГПУ, 1999.
  9. Манн Ю. В. Поэтика Гоголя. Вариации к теме. М.: Coda, 1996.
  10. Скафтымов А. П. Нравственные искания русских писателей: статьи и исследования о русских классиках / сост. Е. И. Покусаева; вступит. ст. Е. И. Покусаева и А. А. Жук. М.: Художественная литература, 1972.
  11. Токарев Г. В. Представления Л. Н. Толстого о смерти как концептуальная платформа его самоидентификации в личных дневниках // Гуманитарные исследования. 2022. № 3 (83).

Author information

Lyudmila Alekseevna Silina

PhD

Russian New University (RosNOU), Yelets

About this article

Publication history

  • Received: July 9, 2024.
  • Published: August 19, 2024.

Keywords

  • тема "memento mori"
  • нравственное начало феномена смерти
  • мотив смерти в художественной системе Л. Н. Толстого
  • традиции христианства в творчестве Н. В. Гоголя
  • the theme of “memento mori”
  • the moral principle of the phenomenon of death
  • the motif of death in the artistic system of L. N. Tolstoy
  • the traditions of Christianity in the works of N. V. Gogol

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)