• Original research article
  • August 19, 2024
  • Open access

Methods of speech manipulation of factual and logical levels in information and analytical texts of English-language media

Abstract

The purpose of the study is to identify the main types of manipulative effects of the actual and logical levels and ways to implement them in English–language information and analytical articles. The scientific novelty of the work lies in the fact that it defines the methods of speech manipulation of these types, which are actively used by the authors of information and analytical materials at the present time, describes speech techniques and linguistic means of implementing these methods of manipulative influence. As a result of the study, it was found that the hidden impact on the audience is carried out by distorting information through the use of speech techniques for interpreting quotations, mixing fact and opinion, imposing presupposition, labeling, exaggerating/downplaying the significance of the events and phenomena described, deforming the information reported; selecting information according to the chosen line of presentation of events; omission (blocking) information, not corresponding to the position of the journalist; such paralogical techniques as an unsubstantiated statement, the reception of complex equivalence, identification with a negatively evaluated social group, programming nomination, and making illegal analogies. The implementation of these types of manipulative influence is ensured by the use of a variety of linguistic means, an important place among which is occupied by means that contribute to the creation of an emotional and evaluative component of the text.

References

  1. Битянова М. Р. Социальная психология: наука, практика и образ мыслей. М.: Эксмо-Пресс, 2001.
  2. Быкова О. Н. Языковое манипулирование // Теоретические и прикладные аспекты речевого общения. 1999. Вып. 1.
  3. Варзапова В. Ю. Приемы речевого воздействия в заголовках сетевых медиатекстов британской качественной прессы // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 8.
  4. Вязигина С. Ю. Воздействующий потенциал паралогических риторических приемов (на материале текстов интернет-блогов) // Вестник Челябинского государственного университета. 2014. № 3 (332).
  5. Данилова А. А. Манипулирование словом в средствах массовой информации. М.: Добросвет; КДУ, 2011.
  6. Добросклонская Т. Г. Язык британской качественной прессы: новости, комментарий, публицистика // Язык современной публицистики: сборник статей. М.: Флинта; Наука, 2008.
  7. Доценко Е. Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. М.: ЧеРо, 1997.
  8. Ильичева Ю. А. Речевое манипулирование в политическом тексте // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Серия 9: Филология. Востоковедение. Журналистика. 2013. № 4.
  9. Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо-Пресс, 2001.
  10. Копнина Г. А. Речевая манипуляция в массмедийном тексте/дискурсе: проблема распознавания // Филология и человек. 2021. № 3.
  11. Копнина Г. А. Речевое манипулирование. М.: Флинта, 2012.
  12. Нефедова Л. А. Лексические средства манипулятивного воздействия в повседневном общении: на материале современного немецкого языка: дисс. … к. филол. н. М., 1997.
  13. Никитина К. В. Речевая манипуляция как предмет лингвистического исследования // Вестник Башкирского университета. 2006. № 4.
  14. Патюкова Р. В., Оломская Н. Н. Методы и приемы языкового манипулирования в текстах СМИ // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2020. № 4.
  15. Рябуха О. В., Шлопакова Д. Л. Лингвокогнитивные средства манипуляции в англоязычных медиатекстах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 6.
  16. Стернин И. А. Основы речевого воздействия. Воронеж: Истоки, 2012.
  17. Тертычный А. А. Жанры периодической печати. М.: Аспект Пресс, 2000.
  18. Чернявская В. Е., Молодыченко Е. Н. Речевое воздействие в политическом, рекламном и интернет-дискурсе. М.: Ленанд, 2017.
  19. Шакенова М. Т., Айтмагамбетова М. Б. Приемы манипулятивного воздействия в медиатекстах (на примере русскоязычных СМИ Казахстана) // Научный диалог. 2024. № 3.

Author information

Marina Ilyinichna Paramonova

PhD

The Bonch-Bruevich St. Petersburg State University of Telecommunications

About this article

Publication history

  • Received: July 8, 2024.
  • Published: August 19, 2024.

Keywords

  • информационно-аналитический текст
  • манипулятивное воздействие фактического уровня
  • манипулятивное воздействие логического уровня
  • приемы речевого манипулирования
  • языковые средства реализации манипулятивного воздействия
  • informational and analytical text
  • manipulative effect of the actual level
  • manipulative effect of the logical level
  • techniques of speech manipulation
  • linguistic means of implementing manipulative effects

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)