• Original research article
  • August 19, 2024
  • Open access

The structure of French-language media text as a trigger for the use of political terminology in the speech of young adolescent children

Abstract

The purpose of the study is to identify which elements of news texts with the structures “Inverted Pyramid”, “Pyramid”, “Hourglass Style”, “Diamond”, “Martini Glass”, “Kebab” encourage young adolescent children to use political terms when commenting on the stimulus text. The article considers the correlation between the use of political terms in the structural components of news texts of political topics and comments left on these articles. The scientific novelty of the work consists in the fact that for the first time a study of the influence of the architectonics of news texts on the popularization of political terminology mentioned in them among readers of the younger adolescent group was conducted. As a result of the study, it was found that the structures of the news text – “Kebab”, “Martini Glass”, “Inverted yramid” – influences the readers of the younger adolescent age group of 10-15 years old and encourages them to use political terminology from the stimulus text, which is often found in the structural components “Lead” (Introduction), “Body”, “Background”, presented at the beginning of the news texts.

References

  1. Бохан Я. А. О функциях терминологической лексики в медийном тексте // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2012. № 2.
  2. Вдовиченко Е. А., Каменева В. А. Новостной франкоязычный текст политической тематики со структурой «Diamond» (Бриллиант) для таргет-групп младшего школьного и младшего подросткового возраста // Политическая лингвистика. 2023. № 6.
  3. Дианова Н. Ф. Влияние эмоций на деятельность человека. Степень активации эмоций // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2021. № 12.
  4. Николаева А. В. Научные термины как лексическое средство воздействия в рекламных текстах (на материале русского и английского языков) // Альманах теоретических и прикладных исследований рекламы. 2012. № 1.
  5. Никонова Л. В. Развитие лексикона детей младшего подросткового возраста // Образование и наука. 2013. № 4.
  6. Синельников Ю. Г., Слепцова С. В. Метафоризация терминологической лексики в языке современных французских письменных СМИ // Французский язык и культура Франции в России XXI века: материалы II международной научно-практической конференции. Н. Новгород, 2009.
  7. Урванцева Н. Функции термина в текстах средств массовой информации // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2009. № 3.
  8. Хазагеров Г. Г., Корнилова Е. Е. Риторика для делового человека. М.: Флинта, 2008.
  9. Шагланова Е. А., Бадмаева Е. С. Лингвопрагматическая функция терминологической лексики (на материале рекламных слоганов) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 4-1.
  10. Dai Z., Taneja H., Huang R. Fine-grained structure-based news genre categorization // Proceedings of the Workshop Events and Stories in the News. Santa Fe, 2018.

Author information

Elizaveta Anatol'evna Vdovichenko

PhD

Kemerovo State University

About this article

Publication history

  • Received: June 20, 2024.
  • Published: August 19, 2024.

Keywords

  • структура новостного текста
  • политическая терминология
  • комментарий к новостному тексту
  • читатель подросткового возраста
  • structure of news text
  • political terminology
  • news text commentary
  • young adolescent reader

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)