• Original research article
  • August 26, 2024
  • Open access

“Good style” and “new artisticity” in the magazine polemics of the 1860s-1870s

Abstract

The research aims to determine the mutual influence of the principles of democratic criticism and raznochinets (“mixed-title”) literature in the 1860s-1870s. The work examines the issues related to the denial of artisticity as an important aesthetic criterion, as well as to the attempt to diminish the authority of literature with a “good style”, which “real critics” attributed to “aristocratic” literature. The paper considers the polemics of those years related to the socio-literary definition of the new stage of democratic literature with a social orientation, which was presented in magazines and by writers. The influence of raznochinets prose on the development of new criteria for evaluating literary works is identified, the function of the rhetorical form of a “conversation with the reader” in terms of combining critical and literary discourse is analyzed, using the prose of A. Scheller-Mikhailov, F. Reshetnikov, and I. Fedorov-Omulevsky as examples. As a model for subsequent imitation by fiction writers, the “conversation with the reader” in N. G. Chernyshevsky’s novel “What Is To Be Done?” is considered in comparison with his concept of art in “The Aesthetic Relations of Art to Reality”. Scientific originality is determined by the comparative method, which allows the researcher to reveal the forms of discursive interaction at the level of the concept of criticism and its embodiment in literary practice. As a result, it was found that a “conversation with the reader” as a metatextual manifesto of the author’s program becomes a component in the concept of literature of the post-Gogol period.

References

  1. Вдовин А. В. Концепт «глава литературы» в русской критике 1830-1860-х годов: дисс. … д. филос. н. Тарту, 2011.
  2. Виноградов К. В., Елизаветина Г. Г. Представление о читателе в демократической критике «шестидесятых годов» // «Что делать?» Н. Г. Чернышевского: историко-функциональное исследование: сборник. М.: Наука, 1990.
  3. Дячук Т. В. Творчество Г. И. Успенского в историко-литературной перспективе: контекст и поэтика: монография. СПб.: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2023.
  4. Егоров Б. Ф. Споры о положительном герое // Егоров Б. Ф. Избранное. Эстетические идеи в России XIX века. М.: Летний сад, 2009.
  5. Журавлева А. И. Скандал по умолчанию. Конфликтность русской литературы: тенденциозная лирика и объективный роман // Семиотика скандала: сборник статей / ред. и сост. Н. Букс. М.: Европа, 2008.
  6. Журавлева А. И. Создание романного героя: «герой времени» // Журавлева А. И. Кое-что из былого и дум: о русской литературе XIX века. М.: Московский государственный университет им. М. В. Ломоносова, 2013.
  7. Зубков К. Ю. Литературная критика как предмет истории литературы // Русская литература. 2012. № 3.
  8. Лотман Л. М. Реализм русской литературы 1860-х годов XIX века: Истоки и эстетическое своеобразие. Л.: Наука, 1974.
  9. Пенская Е. Н. «Журнальное безобразие»: анатомия скандала в литературно-публицистических интерпретациях 1850-1860-х годов // Семиотика скандала: сборник статей / ред.-сост. Н. Букс. М.: Европа, 2008.
  10. Эйхенбаум Б. М. Мой временник. Маршрут в бессмертие. М.: Аграф, 2001.

Author information

Tatyana Ivanovna Pecherskaya

Dr

Novosibirsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: July 8, 2024.
  • Published: August 26, 2024.

Keywords

  • литературная критика 1860-1870-х годов
  • журнал «Современник»
  • журнал «Русское слово»
  • Н. Г. Чернышевский «Что делать?»
  • писатели-разночинцы
  • literary criticism of the 1860s-1870s
  • magazine “Sovremennik”
  • magazine “Russkoye Slovo”
  • N. G. Chernyshevsky “What Is To Be Done?”
  • raznochinets writers

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)