• Original research article
  • August 27, 2024
  • Open access

Structural and semantic characteristics of idioms in English sports discourse (based on rugby match reports)

Abstract

The aim of the research is to determine the structural and semantic peculiarities of idioms in modern English online sports discourse. The work is novel in that it is the first to identify the types of idioms in rugby match reports and to classify the main sematic fields they refer to. The paper considers the semantic peculiarities of idiomatic expressions and their role in the implementation of the main functions of a match report, i.e., the information function and the influencing function. The analysis allows the researcher to examine the communicative-pragmatic goals of using set expressions in sports discourse, as well as to determine the main types of idioms according to A. V. Kunin’s classification. It is revealed that the idioms types are represented by nominative and nominative-communicative. As a result, it has been found that the idioms can be grouped into the following semantic fields: “Success”, “Difficulty”, “Struggle”, “Support”. The majority of the idioms belong to the semantic fields “Advantage”, “Achievement”, “Leadership”. The research findings have shown that idioms in match reports help the authors to convey a dynamic sports event in an expressive and emotional way and to fulfill the function of influencing the reader.

References

  1. Амосова Н. Н. Основы английской фразеологии. М.: URSS, 2010. Изд-е 2-е, доп.
  2. Баранов А. Н., Добровольский Д. О. Семантические отношения во фразеологии // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии: материалы ежегодной Международной конференции (д. Бекасово, 25-29 мая 2011 г.). М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2011. Вып. 10.
  3. Бойчук Е. И., Янков Д. А. Лексико-грамматические и стилистические особенности спортивной новостной публицистики (на материале английского языка) // Преподаватель XXI век. 2024. № 1. https://doi.org/10.31862/2073-9613-2024-1-448-461
  4. Виноградов В. В. Об основных типах фразеологических единиц в русском языке // В. В. Виноградов. Лексикология и лексикография. Избранные труды. М.: Наука, 1977.
  5. Галимова Х. Н. Структурно-семантические особенности фразеологических единиц в современном английском газетном стиле // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8. № 3. https://doi.org/10.26140/bgz3-2019-0803-0066
  6. Зильберт А. Б. Спортивный дискурс: точки пересечения с другими дискурсами (проблемы интертекстуальности) // Язык, сознание, коммуникация: сборник статей. М.: МАКС Пресс, 2001. Вып. 19.
  7. Кичаева А. В., Цыбина Л. В. Лексические средства выражения оценки в англоязычном спортивном дискурсе // Огарёв-Online. 2017. № 10.
  8. Кунин А. В. Курс фразеологии современного английского языка: учебное пособие для студентов вузов. Изд-е 3-е, стер. Дубна: Феникс+, 2005.
  9. Куранова Т. П. Фразеология спортивных репортажей: семантические и прагматические особенности // Верхневолжский филологический вестник. 2019. № 3. https://doi.org/10.24411/2499-9679-2019-10483
  10. Малышева Е. Г. Русский спортивный дискурс: лингвокогнитивное исследование: монография. Изд-е 4-е, стер. М.: Флинта, 2022.
  11. Смирницкий А. И. Лексикология английского языка: учебное пособие. М.: Альянс, 2018.
  12. Снятков К. В. Коммуникативно-прагматические характеристики телевизионного спортивного дискурса: автореферат дисс. … к. филол. н. Вологда, 2008.
  13. Теганюк В. В., Галавова Г. В., Гарипова А. Н. Фразеологические единицы в спортивном дискурсе (на материале русского и английского языков) // Казанская наука. 2020. № 6.
  14. Цыбина Л. В., Абдуллова Г. Р. Реализация эмоциональности в англоязычном спортивном дискурсе // Дневник науки. 2023. № 2. https://doi.org/10.51691/2541-8327_2023_2_9
  15. Цыбина Л. В., Судапина И. Ш. Фразеологические единицы в спортивном дискурсе (на примере спортивных репортажей, интервью игроков НБА) // Дневник науки. 2021. № 1.
  16. Цыбина Л. В., Шагарова О. Н. Стилистические средства выражения эмоций в спортивном англоязычном дискурсе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 3. https://doi.org/10.30853/filnauki.2019.3.17
  17. Цыбулина А. В., Гизатова Г. К. Идеографическая классификация идиом английского языка семантического поля «дружба-вражда»: корпусное исследование // Terra Linguae: сборник научных статей. Казань: Казанский (Приволжский) федеральный университет, 2022. Вып. 10.
  18. Шевченко В. Д., Писарева А. Г. Специфика коммуникации в спортивном интернет-дискурсе // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2019. Т. 25. № 2. http://doi.org/10.18287/2542-0445-2019-25-2-109-115
  19. Barseghyan G. Sports Idioms and Their Interpretation in Different Dimensions // Armenian Folia Anglistika. 2016. Vol. 12. No. 1. https://doi.org/10.46991/AFA/2016.12.1.046
  20. Dolzhenko N. G., Sergeeva O. S. Phraseological Space of Sports Discourse in Regional Media (Case Study of the Ugra TV Channel) // Russian Linguistic Bulletin. 2020. No. 2. https://doi.org/10.18454/RULB.2020.22.2.29

Author information

Oksana Olegovna Kandrashkina

PhD

Samara State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: July 19, 2024.
  • Published: August 27, 2024.

Keywords

  • англоязычный спортивный дискурс
  • идиомы спортивного дискурса
  • идиомы номинативного типа
  • идиомы номинативно-коммуникативного типа
  • English sports discourse
  • idioms of sports discourse
  • nominative idioms
  • nominative-communicative idioms

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)