• Original research article
  • August 27, 2024
  • Open access

Artistic features of couplets in the works of Chuvash poets

Abstract

The aim of the research is to identify the features of the couplet genre in Chuvash poetry, influenced by Eastern classics and the use of folklore traditions. The spread of this genre became possible due to the existence of traditions of small genres in folklore, the influence of translations of relevant examples, and interest in the traditions of Eastern literatures. The scientific novelty of the research lies in the fact that it is the first to consider couplets by Chuvash poets as a separate, independent genre. The article analyzes couplets by V. Turat (1913-1978), B. Borlen (1934-2013), V. Endip (1937-2017), Yu. Aidash (1938-2014), S. Azamat (1952), and others. The brevity of the form requires concentration of thought and expressive means. The poets create couplets based on antitheses, use homonyms for rhyme, their poems resemble extended metaphors. The small size allows for writing concise and ironic poems on topical issues, addressing current problems of the time. As a result of the research, it has been found that the poets create couplets based on the traditions of Chuvash proverbs, express deep thoughts about life, and rely on the features of their native language. Chuvash couplets exhibit typological similarities with the Eastern bayt, which manifest in the use of homonyms, cyclical structure, and the construction of the composition based on antitheses. The couplets that correspond to the traditions of the Russian, European elegy, and epigram have received less distribution in Chuvash poetry.

References

  1. Брагинский И. С. Из истории персидско-таджикской литературы. Избранные работы. М.: Наука, 1972.
  2. Владимирова О. Г. Поиски новых поэтических форм в литературах народов Урало-Поволжья // Проблемы создания региональной истории литератур народов Поволжья: материалы региональной научно-практической конференции. Чебоксары: Новое время, 2014.
  3. Литературный энциклопедический словарь / общ. ред. В. М. Кожевникова, П. А. Николаева. М.: Советская энциклопедия, 1987.
  4. Никифорова В. В. Время перестройки и возвращение эстетических критериев (середина 1980-х – 2000 гг.). Поэзия // История чувашской литературы ХХ века: коллективная монография: в 2 ч. Чебоксары: Чувашское книжное изд-во, 2017. Ч. 2. 1956-2000 годы.
  5. Перепелкина Е. П., Якимова Е. Р. Палиндромы М. Карягиной как новое явление в современной чувашской поэзии // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 10.
  6. Родионов В. Г. Теория чувашской литературы: от дискуссий о стихе к современной компаративистике // Национальные литературы Поволжья и Приуралья: исследовательские парадигмы и практики: материалы всероссийского научно-практического семинара. Казань, 2024.
  7. Родионов В. Г. Чувашское и тюркское стихосложение: учебное пособие. Чебоксары: Чувашский государственный университет им. И. Н. Ульянова, 1986.
  8. Софронова И. В. Жанровые формы восточной классики в чувашской литературе: монография. Чебоксары: Чувашский государственный университет им. И. Н. Ульянова, 2020.
  9. Софронова И. В. Особенности краткостиший С. Азамат // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 6-2.
  10. Стеблева И. В. Развитие тюркских поэтических форм в XI в. М.: Наука; АН ССР. Институт востоковедения, 1971.

Author information

Irina Vladimirovna Sofronova

PhD

Chuvash State University named after I. N. Ulyanov, Cheboksary

About this article

Publication history

  • Received: July 18, 2024.
  • Published: August 27, 2024.

Keywords

  • жанр двустишия
  • чувашская поэзия
  • фольклор
  • восточная классика
  • couplet genre
  • Chuvash poetry
  • folklore
  • Eastern classics

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)