• Original research article
  • August 30, 2024
  • Open access

Role of narrative in modern Russian drama

Abstract

The research aims to answer the question: why is the role of storytelling increasing in the plays of young authors of the 2020s, rather than the showing that is appropriate for drama? The paper examines the genesis of drama narrativization in the 1990s-2010s (in the plays of Yevgeny Grishkovets, Nikolay Kolyada, Oleg Bogayev, etc.), traces the history of the issue in literary studies and criticism, and conducts a textual analysis of Polina Korotych’s play “Street” (2022) using the methods of modern narratology. The scientific novelty of the research lies in determining the specifics of narrativity in contemporary drama. The theoretical significance of the work is in applying the narratological analysis methodology to a modern dramatic text. As a result, it was found that contemporary drama often moves away from both showing-performativity and narrative as plot. The new narrativity of contemporary drama manifests itself in the fact that the play often turns into a narrative act from the perspective of the author or the characters. The events in the plays of Yevgeny Grishkovets, Dmitry Danilov, Polina Korotych, Olga Potapova, etc. become mental, not physical actions. The focus shifts to the verbalization of narration; the intrigue of the word becomes central in the reception of such plays. Similar phenomena are observed in other genres of contemporary literature, but drama is at the forefront of the modern literary process.

References

  1. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе // Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М.: Художественная литература, 1975.
  2. Богданова П. Трансформации драмы в истории. Структуры порядка и структуры хаоса. М.: Новое литературное обозрение, 2024.
  3. Боймерс Б., Липовецкий М. Перформансы насилия. Литературные и театральные эксперименты «новой драмы». М.: НЛО, 2012.
  4. Болотян И., Лавлинский С. П. Конфликт драматический // Экспериментальный словарь новейшей драмы. Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich imienia Franciszka Karpińskiego, 2019.
  5. Гончарова-Грабовская С. Я. Современная русская драматургия (конец ХХ – начало ХХI в.). Мн.: Вышэйшая школа, 2021.
  6. Гримова О. А. Нарративная интрига в современном отечественном романе: дисс. … д. филол. н. М., 2023.
  7. Жиличева Г. А. Интрига слова в рассказах И. Бунина и В. Набокова («Легкое дыхание» / «Тяжелый дым») // Сибирский филологический журнал. 2021. № 2.
  8. Журчева О. В. Природа конфликта в новейшей драме XXI века // Современная драматургия: литературно-художественный журнал. 2010. № 4.
  9. Кожина М. А. «Пропущенное» событие в действии современной пьесы // Новый филологический вестник: нарратология. 2021. № 2 (57).
  10. Красников Я. Е. Нарративность драматургии // Тезаурус исторической нарратологии (на материале русской литературы): экспериментальный словарь / под ред. В. И. Тюпы. М.: Эдитус, 2022.
  11. Леман Х.-Т. Постдраматический театр / пер. с нем. Н. Исаевой. М.: ABCdesign, 2013.
  12. Лозинская Е. В. Неестественная нарратология (Реферативный обзор) // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7: Литературоведение. 2017. № 1.
  13. Матвеева Т. В. Полный словарь лингвистических терминов. Ростов н/Д: Феникс, 2010.
  14. Моисеева Е. Ю. Метанарративность // Тезаурус исторической нарратологии (на материале русской литературы): экспериментальный словарь / под ред. В. И. Тюпы. М.: Эдитус, 2022.
  15. Николина Н. А. Приемы нарративизации современного драматического текста // Язык русской литературы ХХ-XXI вв. / Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского, Московский педагогический государственный университет. Ярославль, 2014.
  16. Пави П. Повествование (Наррация) // Словарь театра / пер. с фр. под ред. К. Разлогова. М.: Прогресс, 1991.
  17. Руднев П. Драма памяти. Очерки истории российской драматургии. 1950-2010-е. М.: Новое литературное обозрение, 2018.
  18. Сердечная В. Наедине с собой // Современная драматургия. 2021. № 1. https://theatre-library.ru/sovremennaya_dramaturgiya/2021-1/8993
  19. Сизова М. Не аристотелевская драматургия // Современная драматургия. 2020. № 1. https://theatre-library.ru/sovremennaya_dramaturgiya/2020-1/8212
  20. Тюпа В. И. Вербализация наррации // Тезаурус исторической нарратологии (на материале русской литературы): экспериментальный словарь / под ред. В. И. Тюпы. М.: Эдитус, 2022.
  21. Тюпа В. И. Горизонты исторической нарратологии. СПб.: Алетейя, 2021.
  22. Тюпа В. И. Драма как тип высказывания // Новый филологический вестник. 2010. № 3 (14).
  23. Тюпа В. И. Нарратологический анализ // Анализ художественного текста: учеб. пособие для студ. филол. фак. высш. учеб. заведений. Изд-е 3-е, стер. М.: Академия, 2009.
  24. Хализев В. Е. Драма как явление искусства. М.: Искусство, 1978.
  25. Шмид В. Нарратология. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Языки славянской культуры, 2008.
  26. Шуников В. Л. Нарративизация новейшей российской драмы // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: История. Филология. Культурология. Востоковедение. 2011. № 7 (69).
  27. Wallace D. F. E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction // Review of Contemporary Fiction. 1993. Vol. 13 (2).

Author information

Marina Petrovna Abasheva

Dr

Perm State University; Perm State Humanitarian Pedagogical University

Kristina Stanislavovna Spirina

Perm State Institute of Culture

About this article

Publication history

  • Received: July 18, 2024.
  • Published: August 30, 2024.

Keywords

  • российская драматургия ХХI века
  • нарратив в драме
  • современная нарратология
  • вербализация наррации
  • интрига слова
  • Russian drama of the 21st century
  • narrative in drama
  • modern narratology
  • verbalization of narration
  • intrigue of the word

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)