• Original research article
  • October 4, 2024
  • Open access

Soviet production novel in the system of canons of social realism and soc art (“Marina’s Thirtieth Love” by V. Sorokin)

Abstract

The aim of the study is to identify the features of the genre-structural and poetological constructions in Vladimir Sorokin’s conceptualist novel “Marina’s Thirtieth Love” (1984). The paper traces the connection between the genre features of the “Soviet novel” and the tradition of socialist realism literature and its deconstructions in the practice of conceptual art in the 1970s-1980s. The study examines not only the formal features of Sorokin’s conceptual novel, but also their content-related and semantic layers, which open up new perspectives of perception not only of the semantic component, but also of the form (genre) of the conceptual text. The scientific novelty of the study consists in the fact that for the first time the genre of the work becomes the central object of research; Sorokin’s conceptual novel is considered in comparison with the genre of the production novel. The result of the research is the analytical identification of the target settings of the conceptual novelist V. Sorokin on overcoming the principles and techniques of Soviet socialist-realist art and the establishment by the avant-garde writer of discreditable perspectives of perception of social and ideologically stable “concepts” that developed in the post-October period and traditionally formed the genres of Soviet art. The ways of interaction and mutual influence of pictorial conceptual practices with the experience of literary creativity and ways of transferring visual techniques of conceptualists to the field of verbal art are traced. It is demonstrated which Soviet precedent texts, images, motifs, personalities (including M. Tsvetaeva and A. Solzhenitsyn) became the object for Sorokin’s novel deconstruction, became the “foundation stone” for his conceptualist experiment. It is found that the imitation base in Sorokin’s “Marina’s Thirtieth Love” was the so-called “production novel”, a thematic subvariety of socialist realism prose, subjected to Sorokin’s ironic apologetics and simultaneous debunking.

References

  1. Абашева М. П. Сорокин нулевых: в пространстве мифов о национальной идентичности // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2012. № 1.
  2. Богданова О. В. Концептуалист писатель и художник Владимир Сорокин. СПб.: Филологический факультет СПбГУ, 2005.
  3. Богданова О. В. Современный литературный процесс. Претекст, подтекст, интертекст. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 2019.
  4. Вайль П. Консерватор Сорокин в конце века // Вайль П. Свобода – точка отсчета. О жизни, искусстве и о себе. М.: Астрель; Corpus, 2012.
  5. Генис А. Цена оргазма. Сорокин: язык советского подсознания // Новая газета. 2018. 9 июня. https://www.corpus.ru/press/sorokin-jazyk-sovetskogo-podsoznanija.htm
  6. Добренко Е. Стилевое подсознательное соцреализма // Русская литература ХХ века: направления и течения: сборник. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический ун-т, 1998. Вып. 4.
  7. Добренко Е. Утопии возврата (заметки о (пост)советской культуре и ее несостоявшейся (пост)модернизации) // Russica Romana. 2004. Vol. 11.
  8. Казарина Т. В. Владимир Сорокин и русский авангард // Вестник Самарского университета. Серия «История, педагогика, филология». 2018. Т. 24. № 4.
  9. Костырко С. Чистое поле литературы. Любительские заметки профессионального писателя // Новый мир. 1992. № 12.
  10. Курицын В. Н. Русский литературный постмодернизм. М.: ОГИ, 2001.
  11. Лейдерман Н. Л., Липовецкий М. Н. Современная русская литература, 1950-1990 годы: в 2 т. М.: Academia, 2003. Т. 2.
  12. Липовецкий М. Н. Русский постмодернизм. Очерки исторической поэтики. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический ун-т, 1997.
  13. Ляйтнер А. Низвержение в счастье: «Тридцатая любовь Марины» / пер. с нем. Н. Седова. 2018. https://lit.wikireading.ru/hp1G5HWhI2
  14. Нефагина Г. Л. Русская проза конца ХХ века. Изд-е 2-е. М.: Флинта; Наука, 2005.
  15. Новохатский Д. В. Поэтика соц-арта в творчестве Владимира Сорокина. 2010. https://web.archive.org/web/20111229123306/http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Nvmdu/Fil/2010_6/14.htm
  16. Поздняков К. С. Гипертекстуальная природа прозы Владимира Сорокина: дисс. … к. филол. н. Самара, 2003.
  17. Смирнова М. В. Две Марины (по роману В. Сорокина «Тридцатая любовь Марины») // Вестник Пермского университета. Русская и зарубежная филология. 2012. Вып. 1 (17).
  18. Сосланд А. Сублимация, возвышенное, транс // Труды «Русской антропологической школы». М.: РГГУ, 2009. Вып. 6.
  19. Уффельманн Д. Дискурсы Владимира Сорокина / пер. Т. Пирусской. М.: НЛО, 2022.
  20. Фоменко Ю. «Вирус, разъедающий совесть человека…» // Сибирские огни. 2010. № 2. https://web.archive.org/web/20131026185820/http://magazines.russ.ru/sib/2010/2/fo13.html
  21. Хансен-Леве А. Эстетика ничтожного и пошлого в московском концептуализме // Новое литературное обозрение. 1997. № 25.
  22. Энгстрем М. Апофатика и юродство в современной русской литературе // Slovo. 2010. № 51.
  23. Эпштейн М. Постмодерн в России: литература и теория. М.: Р. Элинин, 2000.

Funding

The study was supported by the Russian Science Foundation, grant No. 23-18-01007, https://rscf.ru/project/23-18-01007/; F. M. Dostoevsky Russian Christian Humanitarian Academy.

Author information

Ekaterina Sergeevna Zhilene

PhD

St. Petersburg State Institute of Culture; F. M. Dostoevsky Russian Christian Humanitarian Academy, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: September 1, 2024.
  • Published: October 4, 2024.

Keywords

  • проза В. Сорокина
  • концептуалистские стратегии в романе «Тридцатая любовь Марины»
  • традиции производственного романа в творчестве В. Сорокина
  • апологетика и развенчание
  • prose of V. Sorokin
  • conceptualist strategies in the novel “Marina’s Thirtieth Love”
  • traditions of the production novel in the writings of V. Sorokin
  • apologetics and debunking

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)