• Original research article
  • October 8, 2024
  • Open access

Author’s techniques of emphasizing temporal characteristics in R. Bradbury’s novel “Frost and Fire”: A cognitive approach

Abstract

The aim of the study is to demonstrate the fact that in the novel “Frost and Fire” by R. Bradbury the author uses techniques that can emphasize temporal characteristics, stylistic convergence being one of them. 18 fragments have been classified into three groups based on cognitive time models they render: “time = plant life”, “time = animal life”, “time = human”. Linguistic means depicting different temporal features have been closely analyzed. The novelty of the study is determined, on the one hand, by detecting two author’s techniques that can emphasize time properties: embedding (use of a lexical unit with temporal semantics as a component of other stylistic device) and fusion (combination of two different stylistic tools in one unit). On the other hand, these tools have been proved to single out the character’s voice. The results of the research indicate that predominant temporal properties in the novel are high speed and cyclicity. It was shown that ellipses, capital letters, exclamatory and interrogative sentences, repetition of the number “8” mark the individuality of the character’s perception of time in his indirect speech. It was possible to establish that the personification of plant life and time itself, the abundance of temporal metaphors emphasizing its rapid flow determine the unique features of Bradbury’s manner of writing.

References

  1. Бронникова О. В. Модусный метаконцепт ВРЕМЯ/TIME в русском и английском языках (на материале данных национальных корпусов): автореф. … к. филол. н. М., 2017.
  2. Вайнштейн Л. А., Поликарпов В. А., Фурманов И. А., Трухан Е. А. Общая психология: курс лекций. Мн., 2004.
  3. Золотова Г. А., Онипенко Н. К., Сидорова М. Ю. Коммуникативная грамматика русского языка. М., 2004.
  4. Зуева Т. А. Когнитивные модели осмысления времени и их фразеологическая репрезентация // Книжное дело: достижения, проблемы, перспективы: сборник материалов VI международной научно-практической интернет-конференции. Екатеринбург, 2017.
  5. Кандрашкина О. О. Психологические особенности восприятия пространства и времени в художественном тексте // Вестник Самарского государственного технического университета. Психолого-педагогические науки. 2016. № 3 (31).
  6. Пиксендеева В. Г. Концептуальный аспект времени и пространства в когнитивной лингвистике // Актуальные вопросы исследования и преподавания родных языков и литератур: материалы междунар. науч.-практ. конф. Чебоксары, 2020.
  7. Позняк Л. П. Некоторые способы репрезентации художественного времени в романе Г. Грина «Тихий американец» // Вестник Волжского университета имени В. Н. Татищева. 2020. Т. 1. № 1.
  8. Тураева З. Я. Категория времени. Время грамматическое и время художественное: на материале англ. яз. М., 1979.
  9. Эко У. Шесть прогулок в литературных лесах. СПб.: Симпозиум, 2002.
  10. Banfield A. Narrative Style and the Grammar of Direct and Indirect Speech // Foundations of Language. 1973. Vol. 10. No. 1.
  11. Cohn D. Narrated Monologue: Definition of a Fictional Style // Comparative Literature. 1966. Vol. 18. No. 2.
  12. Demina E. A. Linguistic Markers of Represented Speech in Science Fiction Novels: A Polyphonic Approach // Philological Sciences. Scientific Essays of Higher Education. 2021. Vol. 4.
  13. Pascal R. The Dual Voice. Free Indirect Speech and Its Functioning in the 19th Century. Manchester: Manchester University Press, 1977.

Author information

Elena Anatolyevna Demina

PhD

Altai State Medical University, Barnaul

About this article

Publication history

  • Received: July 16, 2024.
  • Published: October 8, 2024.

Keywords

  • вербализация времени
  • когнитивные модели времени
  • временные характеристики
  • конвергенция стилистических средств
  • метафоры времени
  • verbalization of time
  • cognitive models of time
  • temporal characteristics
  • convergence of stylistic means
  • time metaphors

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)