• Original research article
  • October 10, 2024
  • Open access

The lexico-semantic field of the STUDENT concept in the pedagogical discourse of F. A. Vigdorova (based on the prose from the 1950s-1960s)

Abstract

The study aims to determine the role of the lexico-semantic field of the STUDENT concept in the pedagogical discourse of F. A. Vigdorova (based on the prose from the 1950s-1960s). The study establishes the frequency of the lexeme “student” and words representing the STUDENT concept; examines lexicographic data of these words; analyzes their semantics; and identifies functional equivalents of the naming unit “student” in Vigdorova’s pedagogical discourse. The methods of description, statistical counting, and elements of component analysis are employed. The scientific novelty of the study lies in the first-time consideration of participants in pedagogical discourse (“students”) in Vigdorova’s prose from the 1950s-1960s. The results reveal that the lexico-semantic field of the STUDENT concept in Vigdorova’s pedagogical discourse is represented by the following lexico-semantic groups: “Students of Secondary Education Institutions”, “Students of Specialized Education Institutions”, and “Students of Higher Education Institutions”. The first two groups are the most frequent, which is due to Vigdorova’s professional activities as a teacher and journalist, who has extensive knowledge of the existing education system. The words representing the STUDENT concept form the basis of the mental-linguistic complex of Vigdorova’s linguistic personality. The author uses these units from her idiolect to depict the established Soviet education system, its paths to improvement, and to convey her thoughts on the crucial role of the teacher and student in this system, emphasizing their harmonious interaction. According to Vigdorova’s ideas, the student is a reflection of the teacher, their views, thoughts, and behavior.

References

  1. Баженова Е. А., Шенкман В. И. Номинативное поле концепта ШКОЛА // Вестник Пермского университета. 2013. Вып. 4 (24).
  2. Баженова И. В. Доминанты идиостиля лирики А. А. Тарковского: лингвостилистический аспект: дисс. … к. филол. н. Ульяновск, 2019.
  3. Головачева О. А. Коннотативные единицы – репрезентанты идиостиля Н. С. Лескова-публициста раннего периода творчеств // Мир Н. С. Лескова: поэтика, прагматика, стилистика: сборник докладов участников национальной научно-практической конференции, посвященной 190-летию со дня рождения Н. С. Лескова (г. Брянск, Брянская область, 18 февраля 2021 г.) / под ред. А. В. Антюхова, О. А. Головачевой, И. И. Киютиной, Н. В. Трошиной. Брянск: Брянский государственный университет, 2021.
  4. Ежова Т. В. К проблеме изучения педагогического дискурса // Вестник Оренбургского государственного университета. 2006. № 2-1.
  5. Кабаченко Е. Г. Концепт «учитель» и «ученик» в сознании современных педагогов (образный компонент) // Лингвокультурология. 2009. № 3.
  6. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  7. Колдобанова В. Б. Амбивалентность лингвокультурного концепта «школа» в русской ментальности и языковом сознании школьников // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 2-1 (44).
  8. Колесникова С. М. Градуальная семантика составного сказуемого // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2012. № 5.
  9. Костюшкина Г. М., Рыбалко С. А. Способы организации педагогического дискурса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 6.
  10. Куличева Е. В. Репрезентация единицы номинации учитель в художественном пространстве Ф. А. Вигдоровой (на примере текстов 1950-1960 годов) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2021. № 4.
  11. Леденёва В. В. Имя А. Н. Островского в текстах Н. С. Лескова // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2023. № 2.
  12. Леденёва В. В. Краски предикатной лексики в описании (В. М. Песков «Жар-птица») // Проблемы концептуализации действительности и моделирования языковой картины мира: сборник научных трудов / отв. ред. Т. В. Симашко. М. – Северодвинск – Киров: Межрегиональный центр инновационных технологий в образовании, 2021. Вып. 10.
  13. Макашова В. В. Концептуальная метафора в педагогическом дискурсе: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2023.
  14. Поспелова Ю. Ю. Педагогический дискурс и его характеристики // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2009. Т. 15. № 1.
  15. Смыслова С. Л. Концепт «учитель» в русском педагогическом дискурсе рубежа XIX-XX веков: автореф. дисс. … к. филол. н. Тюмень, 2007.
  16. Черных О. Ю. Особенности создания гендерной идентичности в педагогическом дискурсе // Гендерные аспекты языка, сознания и коммуникации: коллективная монография. М.: Издательский дом ЯСК, 2022.
  17. Шурупова О. С., Арбузова В. Ю. Языковая личность Л. К. Чуковской (на материале эпистолярных текстов) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 7.
  18. Юрченко М. Г. Мотивирующие признаки макроконцепта учитель/ученик // Вестник Кемеровского государственного университета. 2021. Т. 23. № 3.
  19. Юсупалиева Л. Н. Вербализация концептов педагогического дискурса в рассказе Ю. М. Нагибина «Зимний дуб» // Гуманитарные исследования. 2020. № 2 (74).

Author information

Evgeniya Viacheslavovna Kulicheva

PhD

An independent researcher, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: September 1, 2024.
  • Published: October 10, 2024.

Keywords

  • лексема «учащийся»
  • лексико-семантическое поле
  • педагогический дискурс
  • язык произведений Ф. А. Вигдоровой
  • lexeme “student”
  • lexico-semantic field
  • pedagogical discourse
  • language in F. A. Vigdorova’s works

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)