• Original research article
  • October 21, 2024
  • Open access

Using digital technologies in teaching Russian as a foreign language in pre-university courses at a Russian university

Abstract

The article examines the specificities of teaching Russian as a foreign language to pre-graduate and pre-doctoral students in the field of nuclear physics and technologies using digital tools and methods. The work considers the benefits of teaching language for specific purposes with the application of digital tools. The research aims to determine how using digital tools can enhance the effectiveness of teaching Russian as a foreign language for specific purposes in groups of pre-graduate and pre-doctoral students. The research is novel in that it is the first one to formulate the differences between the educational process for students in graduate programs and programs for training scientific and pedagogical personnel in postgraduate studies, compared to undergraduate and specialist programs. In addition, an experiment is conducted to confirm the effectiveness of using digital tools when teaching these student cohorts. The article provides a detailed description of the system of tools used in classes at the National Research Nuclear University “MEPhI” in groups of pre-graduate and pre-doctoral students. As a result of the research, it has been revealed that in the case of a systemic and methodologically justified use of digital tools in Russian as a foreign language classes, the effectiveness of the learning process increases, interest in learning Russian and nuclear physics is stimulated through practical assignments and research activities, and student motivation is also enhanced.

References

  1. Богомолов А. Н. Научно-методическая разработка виртуальной языковой среды дистанционного обучения иностранному (русскому) языку: дисс. … д. пед. н. М., 2008.
  2. Дейкина А. Д., Янченко В. Д. Некоторые тенденции современной методики преподавания русского языка как иностранного // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2017. Т. 7. № 1.
  3. Дунаева Л. А. Дидактическая интегрированная информационная среда для иностранных учащихся гуманитарных специальностей, изучающих русский язык как средство научного общения: дисс. … д. пед. н. М., 2006.
  4. Ермакова О. Б., Клобукова Л. П., Чернышенко Е. А. Смешанный формат обучения русскому языку как иностранному в постковидную эпоху: ведущие тенденции и новые вызовы // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Литературоведение. Языкознание. Культурология. 2023. № 8. https://doi.org/10.28995/2686-7249-2023-8-108-122
  5. Захарова К. А. Особенности создания виртуальной языковой среды как средства формирования социолингвистической компетенции // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 10.
  6. Кулик А. Д. Интегративно-модульный подход к профессионально ориентированному обучению русскому языку иностранных студентов: начальный этап: дисс. … д. пед. н. М., 2016.
  7. Никуличева Н. В. Дистанционное обучение: от внедрения до реализации: учебник. М.: КНОРУС, 2024.
  8. Павловская Е. А., Кулик А. Д. Интегративно-модульный подход к обучению иностранных студентов инженерного профиля // Преподаватель XXI век. 2023. № 3-1.
  9. Практическая методика обучения русскому языку как иностранному: учебное пособие для вузов / под ред. А. Н. Щукина. М.: Русский язык, 2003.
  10. Руденко-Моргун О. И. Компьютерные технологии как новая форма обучения РКИ // Традиции и новации в профессиональной деятельности преподавателя русского языка как иностранного: учебная монография / под общ. ред. С. А. Хаврониной, Т. М. Балыхиной. М.: РУДН, 2002.
  11. Хавронина С. А. Инновационный учебно-методический комплекс «Русский язык как иностранный». М.: РУДН, 2008.
  12. Эздекова Л. Б., Алхазова М. Х. Применение теории когнитивной нагрузки при изучении иностранных языков // Проблемы современной науки. 2013. № 8-2.
  13. Яковлева О. В. Модель ценностей цифровой образовательной среды как ориентир профессионального воспитания будущих учителей // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. № 5.
  14. Kirschner P. A. Cognitive load theory: Implications of cognitive load theory on the design of learning // Learning and Instruction. 2002. Vol. 12. No. 1.

Author information

Elena Andreevna Pavlovskaia

National Research Nuclear University “MEPhI”, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 1, 2024.
  • Published: October 21, 2024.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • русский язык для специальных целей
  • цифровая трансформация обучения
  • цифровые средства обучения
  • предмагистранты
  • предаспиранты
  • Russian as a foreign language
  • Russian for specific purposes
  • digital transformation of education
  • digital teaching tools
  • pre-graduate students
  • pre-doctoral students

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)