• Original research article
  • October 25, 2024
  • Open access

The image-concept “Homo Viator” in tourist advertising narrative

Abstract

The research aims to determine the features of the representation of the image-concept “Homo Viator” in tourist advertising narrative. The scientific novelty of the work is justified by the statement of the problem: the consideration of the image-concept “Homo Viator” in tourist advertising narrative has not been previously undertaken. The novelty is also determined by the fact that the cognitive and communicative strategies of the image-concept “Homo Viator” that are actualized by tourist advertising narrative have been identified for the first time. The article examines various interpretations of the term “Homo Viator” by scholars, as well as interpretations of “concept” and “image”, and provides the author’s understanding of these notions. As a result of the research, we have identified the semantic content of the image-concept “Homo Viator” and its linguistic explication. The semantic content of the image-concept “Homo Viator” is represented by communicative-cognitive strategies: recreational, entertainment, educational, developmental strategies, strategies of self-affirmation, goal achievement and success, affiliation, value-oriented strategies, and many others, i.e., strategies for introducing the potential consumer of the service to Russian cultural and recreational heritage. The linguistic explication of the image-concept “Homo Viator” is represented by lexical-syntactic means: stylistically marked lexical units (tropes and figures of speech) and stylistically unmarked lexical units (analogy, description, symbol, etc.).

References

  1. Аверинцев С. С. Символ художественный // Аверинцев С. С. Собрание сочинений: София-Логос. Словарь / под ред. Н. П. Аверинцевой и К. Б. Сигова. К.: Дух и Литера, 2006.
  2. Алефиренко Н. Ф. Фразеология и когнитивистика в аспекте лингвистического постмодернизма. Белгород: Изд-во Белгородского государственного университета, 2008.
  3. Арутюнян Ю. И. Homo viator: образ паломника в контексте средневековой европейской традиции // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2010. № 1 (5).
  4. Баранов А. Н., Добровольский О. Д. Принципы семантического описания фразеологии // Вопросы языкознания. 2009. № 6.
  5. Боброва Е. А. Опыт лингвистического исследования эволюции концепта «путешествие» в англоязычной культуре: автореф. дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2006.
  6. Иванова А. Н. HOMO Vians. Путешествия как потребность в самотрансценденции: автореф. дисс. … к. филос. н. Томск, 2018.
  7. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  8. Кубрякова Е. С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1.
  9. Кузнецова Н. В., Аршинова В. В., Владимиров Н. М., Аршинов А. С. Человек путешествующий и его развитие средствами туризма: современное состояние и ограничения // Человек и образование. 2022. № 4 (73).
  10. Ле Гофф Ж. Рождение Европы / пер. с фр. А. И. Поповой. СПб.: Александрия, 2014.
  11. Ле Гофф Ж. Цивилизация средневекового Запада / пер. с фр. Е. И. Лебедевой, Ю. П. Малинина, В. И. Райцес, П. Ю. Уварова; общ. ред. Ю. Л. Бессмертного. М.: Альма-Матер, 2023.
  12. Макклелланд Д. Мотивация человека. М.: Питер, 2007.
  13. Марсель Г. Опыт конкретной философии / пер. с фр. В. П. Большакова, В. П. Визгина. М.: Республика, 2004.
  14. Меньшикова Е. Е. Репрезентация образа локуса в рекламном туристическом нарративе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 5.
  15. Никитина Л. Б. Образ-концепт «homo sapiens» в русской языковой картине мира как объект антропоцентристской семантики: автореф. дисс. … д. филол. н. Омск, 2006.
  16. Померанцева Т. П. Языковое воплощение концептов «ЧЕЛОВЕК» и «ЛЮДИ» в русской языковой картине мира и в художественной речи В. Шаламова: дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2022.
  17. Русакова О. Ф., Русаков В. М. Травелог: теоретико-методологический анализ. Екатеринбург: Дискурс-Пи, 2021.
  18. Стернин И. А., Розенфельд М. Я. Слово и образ. Монография / под ред. И. А. Стернина. Воронеж: Истоки, 2008.
  19. Телия В. Н. Русская фразеология: семантический, прагматический и лингвокультурологический аспекты. М.: Языки русской культуры, 1996.
  20. Толстиков А. В., Кошелева О. Е. Homo viator // Homo viator: путешествие как историко-культурный феномен: материалы Круглого стола «Путешествие как историко-культурный феномен» (апрель 2008 г.) / ред. А. В. Толстиков, И. Г. Галкова. М.: Институт всемирной истории Российской академии наук, 2010.
  21. Шелестюк Е. В. О лингвистическом исследовании символа (обзор литературы) // Вопросы языкознания. 1997. № 4.
  22. Homo viator: путешествие как историко-культурный феномен: материалы Круглого стола «Путешествие как историко-культурный феномен» (апрель 2008 г.) / ред. А. В. Толстиков, И. Г. Галкова. М.: Институт всемирной истории Российской академии наук, 2010.
  23. Marcel G. Homo Viator: Introduction to the Metaphysic of Hope. L.: Gollancz, 1951.
  24. Marcel G. Homo viator: Prolégomènes à une métaphysique de l’espérance. P.: Éditions Montaigne, 1944.

Author information

Ekaterina Evgen’evna Men’shikova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: September 7, 2024.
  • Published: October 25, 2024.

Keywords

  • рекламный туристический нарратив
  • образ-концепт “Homo Viator”
  • коммуникативно-когнитивные стратегии
  • смысловое наполнение и языковая экспликация образа-концепта “Homo Viator”
  • tourist advertising narrative
  • image-concept “Homo Viator”
  • communicative-cognitive strategies
  • semantic content and linguistic explication of the image-concept “Homo Viator”

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)