• Original research article
  • October 29, 2024
  • Open access

Premonition of photography: About a strangeness in “The Portrait” by Gogol

Abstract

The study aims to identify the characteristics of ekphrasis and intermediality in Nikolai Gogol’s novella “The Portrait”. The research is original in that it builds upon the chain “an icon – a painting” outlined by the researcher V. V. Lepakhin by adding a missing link, “a daguerreotype” (or “a photography”). Although the official date of photography’s invention is considered to be 1839, the image as an exact copy of reality, a certain premonition of photography, plays a significant role in the plot of Gogol’s novella. It was found that N. V. Gogol had a fear of photography as a complete likeness of real life, which is indirectly indicated by some facts of his biography: the only photograph of the writer is the group photograph with young artists learning the craft in Rome (1845), as well as contemporary mentions that the writer avoided being photographed, hiding his face from the camera. The results obtained have shown: 1) new technologies for creating cultural objects caused anxiety in Gogol the artist, which is reflected in the figure of Chertkov and other characters in the novella; 2) the “photographic” image, resembling an exact copy, appeared in Gogol’s novella as a “double” of the icon and its antipode; 3) in the plot of “The Portrait”, images resembling reality, striving to replace reality itself, are understood by the writer as delusion and apostasy, while the icon and the path to it are seen as ascension and asceticism, which is confirmed by the two-part composition and the intentional contrast of the novella’s parts; 4) the ekphrastic and intradiegetic images in “The Portrait” are conditioned by the author’s world of values, his religious feeling and spiritual vision.

References

  1. Баль В. Ю. Мотив «живого портрета» в повести Н. В. Гоголя «Портрет»: текст и контекст. Томск, 2009.
  2. Гиппиус В. В. Гоголь. Л.: Мысль, 1924.
  3. Гладилин М. С. Н. В. Гоголь и становление бытового жанра в русской живописи // Н. В. Гоголь и его творческое наследие: сборник материалов Десятых Гоголевских чтений. М.: Фест-партнер, 2010.
  4. Дилакторская О. Г. Н. В. Гоголь и А. А. Иванов. К 200-летию со дня рождения Н. В. Гоголя (1809-1852) // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2009. № 2 (6).
  5. Есаулов И. А. Экфрасис в русской литературе нового времени: картина и икона // Экфрасис в русской литературе: труды лозаннского симпозиума / сост. и ред. Л. Геллер. М.: МИК, 2002.
  6. Жаккар Ж.-Ф. Литература как таковая. От Набокова к Пушкину. Избранные работы о русской словесности. М.: НЛО, 2011.
  7. Зенкин С. Н. Imago in fabula: интрадиегетический образ в литературе и кино. М.: Новое литературное обозрение, 2023.
  8. Лепахин В. В. Живопись и иконопись в повести Гоголя «Портрет». По редакции «Арабесок» // Лепахин В. В. Икона в русской художественной литературе. Икона и иконопочитание, иконопись и иконописцы. М.: Отчий дом, 2002.
  9. Лотман Ю. М. Художественное пространство в прозе Гоголя // Лотман Ю. М. О русской литературе. СПб., 1997.
  10. Машковцев Н. Г. Гоголь в кругу художников: очерки. М.: Искусство, 1955.
  11. Сергеева-Бернардини Е. С. О двух редакциях «Портрета» Гоголя // Мир русского слова. 2009. № 2.
  12. Страно Дж. Живописец по имени Гоголь (Слово и образ в творчестве писателя) // Н. В. Гоголь и его литературное окружение. Восьмые Гоголевские чтения: сб. докладов международной научной конференции (г. Москва, 1-4 апреля 2008 г.). М.: АНО Фест-партнер, 2009.
  13. Ханзен-Лёве О. А. Интермедиальность в русской культуре: от символизма к авангарду / пер. с нем. Б. М. Скуратова, Е. Ю. Смотрицкого. М.: РГГУ, 2016.

Author information

Ekaterina Sergeevna Shevchenko

Dr

Samara University

About this article

Publication history

  • Received: September 14, 2024.
  • Published: October 29, 2024.

Keywords

  • интермедиальность в литературе
  • интрадиегетический образ
  • живописный экфрасис
  • религиозный экфрасис
  • миросозерцание Гоголя
  • духовное зрение Гоголя
  • визуальная поэтика повести «Портрет»
  • intermediality in literature
  • intradiegetic image
  • pictorial ekphrasis
  • religious ekphrasis
  • Gogol’s worldview
  • Gogol’s spiritual vision
  • visual poetics of the novella “The Portrait”

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)