• Original research article
  • October 31, 2024
  • Open access

The manipulative potential of article models in German-language political and marketing discourse

Abstract

The purpose of the study is to identify the features of the use of definite, indefinite and zero articles in the German language when constructing statements containing manipulative speech tactics. The scientific novelty of the work consists in a cognitively conditioned approach to the analysis of the manipulative potential of linguistic units of various partial and functional affiliation based on the material of modern types of discourse in the German language, namely, in describing the influence of the article meaning on the semantics and manipulative potential of the utterance. As a result, the author's empirical corpus was built and marked up. It contains 54 full-text occurrences obtained from German-language media of marketing and political orientation, on the basis of which 5 main models describing the manipulative potential for each of the three types of articles (15 units in total) were identified. Among the general trends characteristic of describing the manipulative potential of article meanings, one can single out the basis on the principles of similarity and connectivity of objects in a frame. The special meanings of articles are manifested in their morphological connectivity with demonstrative pronouns, the numeral “one” and the syntactic zero, respectively.

References

  1. Борисова Е. Г., Качурин И. Д. Слоганы автомобильных брендов (немецкий и английский языки) // Германские языки и сопоставительное языкознание: современные проблемы и перспективы развития: сборник научных статей / Московский городской педагогический университет. М.: ООО «Принтика», 2020.
  2. Желтухина М. Р., Зеленская Л. Л. Создание медиаобраза политического врага в современных российских и американских СМИ: лексико-грамматический аспект // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. № 4 (127).
  3. Иссерс О. С. «Паша-Мерседес», или речевая стратегия дискредитации // Вестник Омского университета. 1997а. № 2.
  4. Иссерс О. С. «Посмотрите, на кого он похож!» (К вопросу о речевых тактиках дискредитации) // Вестник Омского университета. 1997b. № 3.
  5. Катенева И. Г. Функционирование редакционного блога на сайте общественно-политического издания как эффективный инструмент самопрезентации и манипуляции читательским сознанием (на примере «Новой газеты») // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. 2016. Т. 15. № 6.
  6. Киосе М. И. Лингвистические показатели салиентности непрямых окказиональных текстовых номинаций в языке англоязычной прозы // Германистика 2018: nove et nova: тезисы докладов международной научной конференции (г. Москва, 29-30 марта 2018 г.) / Московский государственный лингвистический университет, факультет немецкого языка. М.: Московский государственный лингвистический университет, 2018.
  7. Мельчук И. А. О синтаксическом нуле // Типология пассивных конструкций. Диатезы и залоги / отв. ред. А. А. Холодович; АН СССР, Ин-т языкознания. Л.: Наука, 1974.
  8. Нефедов С. Т. Теоретическая грамматика немецкого языка. Морфология. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского государственного университета, 2018.
  9. Самородин Г. В. Микрополе «Милитаризм» в структуре семантического поля «Чрезвычайная ситуация» в дискурсе СМИ Германии // LI Международная научная филологическая конференция имени Людмилы Алексеевны Вербицкой (г. Санкт-Петербург, 14-21 марта 2023 г.): сборник тезисов. СПб.: Санкт-Петербургский государственный университет, 2023.
  10. Самородин Г. В. Определённый артикль в немецком языке как референциальный показатель неслучайной связи // Язык и культура в глобальном мире: сборник. СПб.: ЛЕМА, 2024.
  11. Смирницкий А. И. Морфология английского языка. М.: Изд-во лит. на иностр. яз., 1959.
  12. Сулейманова О. А. Когнитивный сценарий реализации категории определенности в практике использования английского артикля // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2023. № 20 (2).
  13. Сулейманова О. А., Петрова И. М. Экспланаторный потенциал теории классов для лингвистического исследования: порядок следования определений // Филология: научные исследования. 2018. № 3.
  14. Шагбанова Х. С. Языковые средства речевого манипулирования // Теории и проблемы политических исследований. 2020. Т. 9. № 5A.
  15. Grundlegende Aspekte der Wortbildung / hrsg. von M. Konopka, A. Wöllstein, E. Felder. Heidelberg, 2020.
  16. Helbig G., Buscha J. Deutsche Grammatik. Ein Hаndbuch für den Ausländerunterricht. 17. Auflage. Leipzig: Langenscheidt, 1996.
  17. Weber T. Determination in der Nominalphrase – ein Überblick // Determination, syntaktische Funktionen der Nominalphrase und Attribution / hrsg. von M. Konopka, A. Wöllstein, E. Felder. Heidelberg, 2021.
  18. Zifonun G. Der nominale Bereich: die vielerlei Arten, Gegenstände zu konstruieren // Zifonun G. Das Deutsche als europäische Sprache: Ein Porträt. Berlin – Boston: De Gruyter Publ., 2021.

Author information

Georgii Vladislavovich Samorodin

PhD

Moscow City University

Valentina Aleksandrovna Sobyanina

Dr

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: September 14, 2024.
  • Published: October 31, 2024.

Keywords

  • манипулятивные речевые тактики
  • манипулятивный потенциал языковых единиц
  • морфологическая связанность артикля
  • артиклевая система немецкого языка
  • синтаксический нуль
  • manipulative speech tactics
  • manipulative potential of linguistic units
  • morphological connectivity of the article
  • article system of the German language
  • syntactic zero

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)