• Original research article
  • November 2, 2024
  • Open access

“The beast is enormous, disgusting, a-hundred-maws and barking” (“The Queue” by V. Sorokin)

Abstract

The study aims to identify the ways of literary interpretation of the pictorial traditions of Moscow conceptualists in a novel by V. Sorokin. The article offers a new interpretation of Vladimir Sorokin’s earliest conceptual novel “The Queue” (1985). The scientific originality of the study consists in the fact that despite various critical and literary responses to the novel, which is very popular among readers and critics, the author of the article has implemented a new approach to the literary text of the modern conceptual novelist. While traditionally V. Sorokin’s novel was perceived by critics mainly focusing on the originality of its form, with the actualization of the author’s appeal to the pictorial art objects of conceptual artists (I. Kabakov, V. Pivovarov, D. Prigov et al.), this article justifies a different research perspective, namely, the need to look at the Sorokin text as a creative realization of a capacious figurative-speech metaphor, as the embodiment of the image of a “language monster” – the hydra-like essence of a “living” queue. As a result of the study, it is shown how and by what means the writer achieves the visualized embodiment of a monstrous image-subject, a “queue being” endowed with its own character and special psychology, viable, self-regulating and relatively independent. It is argued that V. Sorokin’s novel “The Queue” was created not to actualize the pathos of a revealing and subversive deconstruction in relation to Soviet reality (as foreign critics often believe), but with the aim of carrying out a game experiment with language, which Moscow conceptualists have always chosen as an independent basic concept, be it visual strategies of pictorial practices or the verbal energy of a literary text.

References

  1. Андреева Н. Н. Роман В. Сорокина «Очередь»: форма в контексте проблемы репрезентации в искусстве московского концептуализма // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2010. Серия 9. Вып. 4.
  2. Барт Р. Смерть автора // Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика / пер. с фр.; сост. Г. К. Косикова. М.: Прогресс, 1994.
  3. Бахтин М. М. К методологии гуманитарных наук // Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. Изд-е 4-е. М.: Искусство, 1978.
  4. Биберган Е. Рыцарь без страха и упрека. Художественное своеобразие прозы Владимира Сорокина. СПб.: Филологический ф-т СПбГУ, 2011.
  5. Богданова О. В. Концептуалист писатель и художник Владимир Сорокин. СПб.: Филологический фак-т Санкт-Петербургского гос. ун-та, 2005.
  6. Богданова О. В. Современный литературный процесс. Претекст, подтекст, интертекст. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 2019.
  7. Геллер Л. Утопия в зеркале гематрии, или Эзотерический модернизм Е. Замятина // Е. И. Замятин: pro et contra: антология / сост. О. В. Богданова и др. СПб.: РХГА, 2014.
  8. Гройс Б. Московский романтический концептуализм // Гройс Б. Утопия и обмен (Стиль Сталин. О новом. Статьи). М.: Знак, 1993.
  9. Гюнтер Х. Жизненные фазы соцреалистического канона // Соцреалистический канон: сборник статей / под общей ред. X. Гюнтера, Е. Добренко. СПб.: Академический Проект, 2000.
  10. Добренко Е. Политэкономия и соцреализм. М.: Новое литературное обозрение, 2007.
  11. Добренко Е. Преодоление идеологии: заметки о соц-арте // Волга. 1990. № 11.
  12. Кларк К. Социализм и сакрализация пространства // Соцреалистический канон: сборник статей / под общей ред. X. Гюнтера, Е. Добренко. СПб.: Академический Проект, 2000.
  13. Левонтина И. Как сделана «Очередь» Владимира Сорокина. 2023. https://lit.wikireading.ru/hZum9nvlfM
  14. Новохатский Д. В. Поэтика соц-арта в творчестве Владимира Сорокина. 2010. https://web.archive.org/web/20111229123306/http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Nvmdu/Fil/2010_6/14.htm
  15. Осьмухина О. Ю., Байкова С. А. «Вторичный сюжет человеческой трагикомедии»: авторская стратегия прозы Евг. Попова: монография. Саранск: Изд-во Мордовского ун-та, 2016.
  16. Петроченков А. Владимир Сорокин. Очередь. 2021. https://bookbybookread.blogspot.com/2021/09/blog-post_21.html
  17. Преодолевшие соцреализм: авангард 1970-1980-х в борьбе с социалистическим реализмом: коллективная монография / ред. О. В. Богданова. СПб.: Алетейя, 2023.
  18. Уффельманн Д. Дискурсы Владимира Сорокина. М.: Новое литературное обозрение, 2022.

Funding

The study was supported by the Russian Science Foundation, grant No. 23-18-01007, https://rscf.ru/project/23-18-01007/; F. M. Dostoevsky Russian Christian Humanitarian Academy.

Author information

Ekaterina Sergeevna Zhilene

PhD

St. Petersburg State Institute of Culture, St.-Petersburg; F. M. Dostoevsky Russian Christian Humanitarian Academy, St.-Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: September 23, 2024.
  • Published: November 2, 2024.

Keywords

  • Владимир Сорокин
  • образно-языковая цельность романа «Очередь»
  • символико-метафорический план концептуалистского романа
  • лингвистический ракурс «монструозного» восприятия
  • Vladimir Sorokin
  • figurative-linguistic integrity of the novel “The Queue”
  • symbolic-metaphorical plan of the conceptualist novel
  • linguistic perspective of “monstrous” perception

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)