• Original research article
  • November 7, 2024
  • Open access

Professional training of medical students in the aspect of learning Russian as a foreign language: The content-language integrated approach

Abstract

The study aims to identify problematic areas in mastering Russian as a foreign language by medical students from the perspective of the concept/approach of content-language integrated learning and subsequently define methodological solutions directed at eliminating the identified difficulties. The article presents the results of a diagnostic testing of foreign medical students in sections of this discipline such as “Vocabulary”, “Word Formation”, “Morphology”, “Russian Speech Etiquette” and provides linguodidactic recommendations that suggest optimizing the professional training of medical students in the aspect of teaching Russian as a foreign language. The scientific novelty of the study lies in the fact that the work implements a systematic approach to identifying and analyzing the main difficulties faced by foreign medical students when learning Russian. Taking into account the most important provisions of the concept of content-language integrated learning, the article shows possible ways to overcome the specified difficulties. As a result, a number of recommendations have been formulated that are relevant for teaching Russian as a foreign language to medical students. Among these is the need to combine two heterogeneous lexical layers in the learning process, the basic layer (common vocabulary) and the professional layer (medical vocabulary), using special approaches (studying the Russian case system taking into account its communicative-functional nature and semantic aspect, mastering word-formation models in order to expand vocabulary, etc.). Another recommendation reflects the importance of increasing the level of socio-cultural competence by referring to peculiarities in representation of the Russian linguistic worldview. The significance of professional adaptation is also noted, which involves integrating language and background knowledge (such as understanding the social, age, gender, and speech characteristics of partners) with special (medical) knowledge.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
  2. Алмазова Н. И., Баранова Т. А., Халяпина Л. П. Педагогические подходы и модели интегрированного обучения иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в зарубежной и российской лингводидактике // Язык и культура. 2017. № 39. https://doi.org/10.17223/19996195/39/8
  3. Бурханская Н. Н., Колпак Н. Б. Проблемы и особенности практического функционирования медицинских фразеологизмов в межкультурной коммуникации РКИ // Технологии обучения русскому языку как иностранному и диагностика речевого развития: материалы XXI международной научно-практической конференции, посвященной 100-летию учреждения образования «Белорусский государственный медицинский университет» и 60-летию обучения иностранных граждан в Беларуси (г. Минск, 21 октября 2021 г.). Мн.: Белорусский государственный медицинский университет, 2022.
  4. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного: методическое руководство. Изд-е 4-е, перераб. и доп. М.: Русский язык, 1990.
  5. Волкова Е. А. К вопросу о современных моделях обучения иностранных студентов-медиков русскому языку // Профессиональное лингвообразование: материалы Девятой международной научно-практической конференции (г. Нижний Новгород, 1 июля – 19 августа 2015 г.). Н. Новгород: Нижегородский институт управления – филиал Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации, 2015.
  6. Дмитриева Д. Д. Особенности обучения научному стилю речи на занятиях по РКИ в медицинском вузе (на примере медицинской терминологии) // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9. № 2 (31). https://doi.org/10.26140/anip-2020-0902-0017
  7. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 7-е. М.: ЛКИ, 2010.
  8. Киселева Л. А. Натурморфные образы в славянской и тюркской эмотивной фразеологии: параллели и контрасты // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2. Языкознание. 2023. Т. 22. № 1. https://doi.org/10.15688/jvolsu2.2023.1.8
  9. Крючкова Л. С. Преподавателю РКИ: падежная и предложно-падежная система русского языка: функционально-семантический аспект: монография. М.: Московский государственный областной университет, 2015.
  10. Кунникова О. А. Русский менталитет через слова-концепты на уроках русского языка как иностранного (на примере триады «дух – душа – тело») // Специальная техника и технологии транспорта. 2019. № 4 (42).
  11. Куриленко В. Б., Бирюкова Ю. Н., Щербакова О. М., Макарова М. А. Обучение иностранных студентов фармакологических специальностей учебно-профессиональному общению // Современное педагогическое образование. 2019. № 3.
  12. Куриленко В. Б., Смолдырева Т. А., Макарова М. А., Гатинская Н. В. Обучение студентов английского отделения общению в учебно-профессиональной сфере (Специальность: «Лечебное дело»): методическое пособие. М.: ЭКОН-ИНФОРМ, 2012.
  13. Линник Л. А., Петросян М. М. Облако слов как метод компрессии информации научного текста // Наука. Информатизация. Технологии. Образование: материалы XIII международной научно-практической конференции «Новые информационные технологии в образовании и науке НИТО 2020» (г. Екатеринбург, 24-28 февраля 2020 г.). Екатеринбург: Российский государственный профессионально-педагогический университет, 2020.
  14. Линник Л. А., Фаршатов Р. С. Интеграция иностранных обучающихся в академическую среду медицинского вуза // Устойчивое будущее образования – качество и конкурентоспособность: реалии и приоритеты: материалы конференции (6-07 октября 2023 г.). Сочи: IAAR, 2023.
  15. Тлехатук С. Р., Хуажева З. Г., Меретукова М. М. Методические подходы в обучении русскому языку как иностранному // The Scientific Heritage. 2020. № 45-7.
  16. Федотова В. А. Влияние ценностных ориентаций и экономического благополучия россиян на установки по отношению к здоровью // Общественные науки и современность. 2020. № 1.
  17. Шмелев А. Д. Дух, душа и тело в свете данных русского языка // Ключевые идеи русской языковой картины мира: сборник статей. М.: Языки славянской культуры, 2005.
  18. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учебное пособие. Изд-е 4-е, стер. М.: Флинта, 2017.

Author information

Merri Mgerovna Petrosian

Bashkir State Medical University, Ufa

Larisa Ayratovna Kiseleva

Dr

Samara National Research University

Anastasia Andreyevna Smirnova

Shandong University of Technology, Zibo, The People’s Republic of China

About this article

Publication history

  • Received: September 9, 2024.
  • Published: November 7, 2024.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • методика преподавания
  • предметно-языковое интегрированное обучение
  • медицинская лексика
  • профессиональная адаптация
  • Russian as a foreign language
  • teaching methodology
  • content-language integrated learning
  • medical vocabulary
  • professional adaptation

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)