• Original research article
  • November 18, 2024
  • Open access

Stylistic devices in creating images of heroes and atmosphere in the fairy tale “Little Rabbit’s Big Surprise” by S. Haddow

Abstract

The aim of the study is to reveal how certain stylistic devices are used to describe the heroes’ images and the surroundings in a fairy tale by the British writer S. Haddow. The article conducts stylistic analysis aimed at exploring the text of the fairy tale as a combination of all linguistic elements. Text analysis helps to extract the maximum of the heroes’ emotions and feelings in the text of the fairy tale and to explain the use of stylistic devices. The study is novel in that it is the first one to give a detailed description of the heroes’ images in S. Haddow’s fairy tale “Little Rabbit’s Big Surprise”. In addition, the article presents the distribution of stylistic devices in a specific setting. The text has not previously been analyzed taking into account its stylistic means and the specifics of their functioning, therefore the article is in demand for the development of the stylistics, vocabulary and syntax issues of literary English in books. It should be noted that in this perspective, works of S. Haddow have not been investigated. As a result of the study, it was found that stylistic devices such as antithesis, repetitions, prepositional adjective epithets and metaphors help the reader to create a more accurate and vivid image of the heroes and to present the atmosphere and the world of the fairy tale.

References

  1. Бободжанова Л. К., Соснина М. Н. Европейская сказочная литература: диахронический аспект // Litera. 2023. № 11.
  2. Вилкова А. В. Олицетворение как разновидность метафоры в современных стихотворениях в прозе // Современное педагогическое образование. 2023. № 2.
  3. Гузова А. В., Савицкая Н. В., Иволина Т. В., Дедова О. В. Стилистический прием эпитета художественного текста как средство обучения студентов второму иностранному языку // Филология: научные исследования. 2020. № 12.
  4. Казаева Л. И. Виды и функции повторов в текстах поэтического и художественного жанра // Вестник Югорского государственного университета. 2006. № 5.
  5. Лоренц В. В., Бичевая А. В. Роль поэтической метафоры в поэтических произведениях Генриха Гейне // Евразийское научное объединение. 2020. № 7-5 (65).
  6. Молчанова С. Е., Лысенко Н. А. Основные стилистические функции повтора в современных английском и немецком языках (на материале художественного стиля) // Тенденции развития науки и образования. 2021. № 73-7.
  7. Мурашкина О. В., Дедова О. М., Корнев В. А. Метафорические эпитеты и их стилистические функции // Язык и текст. 2022. Т. 9. № 2.
  8. Ражева Е. С., Трошина О. В. Стилистические особенности художественных произведений англоязычных писателей середины XX и начала XXI века и их связь с прагматикой текста // Преподаватель XXI век. 2021. № 4-2.
  9. Смбатян Э. С., Абакумова И. А. Стилистические средства и подходы к их классификации // Современные вызовы и перспективы молодежной науки: сборник статей международной научно-практической конференции (г. Петрозаводск, 7 июля 2020 г.). Петрозаводск: Новая Наука, 2020.
  10. Черноусова О. Н. Функционирование образных сравнений в художественном тексте и речи диалектоносителей // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2012. № 1 (15).

Author information

Zarina Nailevna Sirazieva

PhD

Kazan Federal University

Gulnara Faridovna Dulmuhametova

PhD

Kazan Innovative University named after V. G. Timiryasov (IEML)

About this article

Publication history

  • Received: September 26, 2024.
  • Published: November 18, 2024.

Keywords

  • английская литературная сказка
  • гармонизация структуры художественного текста
  • внутренний мир персонажа
  • препозиционный адъективный эпитет
  • одиночный повтор
  • English literary (fairy) tale
  • structure harmonization of the literary text
  • inner world of the character
  • prepositional adjective epithet
  • ordinary repetition

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)