Technology for the development of foreign language grammatical competence of primary school students, taking into account psychological characteristics
Abstract
The purpose of the study is the theoretical substantiation and development of linguistic and didactic foundations for the implementation of technology for the development of foreign–language grammatical competence of primary school students, taking into account the psychological characteristics of students. In this study, individual psychological characteristics are considered as the main properties of the nervous system associated with individual manifestations of brain functioning processes, combinations of which form types of the nervous system. By organizing educational work taking into account the individual psychological characteristics of students, the teacher contributes to the formation and development of an individual style of educational activity of the student. The article reveals the organizational and pedagogical features of the construction and implementation of the process of developing foreign-language grammatical competence of primary school students, using the example of the 8th grades, taking into account the specifics of the leading types of the nervous system. The scientific novelty of this study consists in the fact that the importance of the communicative-cognitive approach in the system of teaching foreign language grammar has been revealed, organizational and pedagogical conditions based on the leading provisions of the communicative-cognitive approach to teaching foreign languages and the personality-oriented educational paradigm were determined. As a result of the study, it was found that with an adequate and competent selection of educational technologies, methods and teaching tools that take into account the specifics of the development of the main mental mechanisms of students, the process of developing foreign-language grammatical competence of schoolchildren becomes more effective, which determines the successful formation of foreign-language competence as a whole.
References
- Андреев В. И. Педагогика высшей школы. Инновационно-прогностический курс. Казань: Центр инновационных технологий, 2013.
- Гальперин П. Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий // Исследования мышления в советской психологии: сборник статей / отв. ред. Е. В. Шорохова. М.: Директ-Медиа, 2008.
- Зимняя И. А. Развитие личности как субъекта деятельности // Эксперимент и инновации в школе. 2018. № 3.
- Максимова И. Р. К вопросу о коммуникативной компетенции как содержании обучения иностранным языкам и культурам // На пересечении языков и культур. Актуальные вопросы гуманитарного знания. 2024. № 1 (28).
- Мерлин В. С. Очерк теории темперамента. Изд-е 3-е, интегрированное. Пермь: Пермский государственный гуманитарно-педагогический университет, 2018.
- Мильруд Р. П., Максимова И. Р. Интеллектуальные умения или твердые знания: альтернатива или единый подход? (на примере школьного образовательного курса «Иностранный язык») // Язык и культура. 2020. № 50.
- Рябова Е. Н., Ариян М. А. Коммуникативный метод обучения иностранным языкам: современный взгляд // Психологическая безопасность образовательной среды: сборник статей по материалам VI международной научно-практической конференции (г. Нижний Новгород, 28 февраля 2023 г.) / отв. за выпуск Г. В. Сорокоумова. Н. Новгород: Нижегородский государственный лингвистический университет им. Н. А. Добролюбова, 2023.
- Теплов Б. М. Проблемы индивидуальных различий. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1961.
- Шамов А. Н. Образовательная среда как фактор повышения учебных результатов по овладению иностранным языком в школе // Нижегородское образование. 2024. № 2.
- Шамов А. Н., Пронина Н. С. Грамматика и лексика как операциональная основа в овладении иностранным языком в школе // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 57.
- Шатилов С. Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе. М.: Просвещение, 1986.
- Эльконин Д. Б. Игра: ее место и роль в жизни и развитии детей // Дошкольное воспитание. 2018. № 3.
- Savignon S. J.Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. N. Y.: McGraw-Hill, 1997.
Author information
About this article
Publication history
- Received: October 4, 2024.
- Published: November 19, 2024.
Keywords
- иноязычная грамматическая компетенция
- технология развития иноязычной грамматической компетенции школьников
- коммуникативно-когнитивный подход
- психологические особенности
- развивающие образовательные технологии
- foreign language grammatical competence
- technology for the development of foreign language grammatical competence of schoolchildren
- communicative and cognitive approach
- psychological features
- developing educational technologies
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC