Poetics of the “gothic” short story by V. Brusov
Abstract
The article is devoted to the analysis of V. Brusov’s short prose in a comparative aspect with the short stories of Western writers of the 19th and early 20th century in order to demonstrate the specificity of Brusov’s neo-gothic short story, as well as to point out its fundamental differences from foreign short stories of the same period, developing the theme of the “terrible” and “horrible”. The authors of the article, relying on the literary tradition, summarize the key properties of the “gothic” novel. Scientific novelty consists in the fact that for the first time, firstly, the specificity of the existence of “gothic” motifs and images in the texts of V. Brusov is revealed; secondly, their embodiment is compared with the plots of Western contemporaries – the creators of the “gothic” canon. The study was undertaken to identify the peculiarities of the refraction of the “gothic” tradition in the short story by V. Brusov. As a result, it has been established that the Russian “gothic” novel is renewed thanks: firstly, to the key motifs of dream/hallucination, madness, duality/mirroring; secondly, the emphasis on the physiological nature of phenomena that cause not fear, but disgust; thirdly, the construction of the manor chronotope, known from classical literature, but which is now not a place for the development of love intrigue, but a space in which the violence, secrets and sins of the characters inhabiting it are hidden.
References
- Артамонов Г. А. На пересечении неоготики, готики и реализма // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А: Гуманитарные науки. 2010. № 1.
- Глушкова М. Н. Готика и неоготика в рассказе Иэна Макьюэна «Стереометрия» // Мировая литература в контексте культуры. 2011. № 6.
- Гончаров А. С., Давутова А. А. Традиции готики, неоготики и литературы ужасов в творчестве Э. Блэквуда (на примере сборников «Венедиго» и «Джон Сайленс») // Инновации. Наука. Образование. 2021. № 30.
- Измайлов А. А. Помрачение божков и новые кумиры. М.: Типография И. Д. Сытина, 1910.
- Ильёв С. П. Введение в комментарий: вступительная статья к роману В. Брюсова «Огненный ангел» // Брюсов В. Огненный ангел. М.: Высшая школа, 1993.
- Ильченко Н. М., Маринина Ю. А. «Влюбленный дьявол» Ж. Казота и «Стихийный дух» Э. Т. А. Гофмана: символическая и психологическая трактовка мотива искушения // Научный диалог. 2023. Т. 12. № 4.
- Кобринский А. А. Поэтика «ОБЭРИУ»: в 2 т. М.: МКЛ, 2000. Т. 1.
- Малкина В. Я. Поэтика исторического романа: проблема инварианта и типология жанра; на материале русской литературы XIX – начала XX века: дисс. … к. филол. н. М., 2001.
- Осипова О. И. Жанровое своеобразие прозы В. Брюсова 1900-х годов: автореф. дисс. … к. филол. н. Владивосток, 2009.
- Осьмухина О. Ю., Танасейчук А. Б. Специфика преломления готической традиции в романе Г. Леру «Призрак Оперы» // Вестник Волжского университета имени В. Н. Татищева. 2019. № 1 (28).
- Сунь С. Тема отчуждения в малой прозе В. Я. Брюсова // Вопросы гуманитарных наук. 2023. № 3 (126).
- Тамарченко Н. Д. Готическая традиция в русской литературе. М.: РГГУ, 2008.
- Трушкина А. П. «Готическая» традиция в отечественной прозе конца XX – начала XXI столетия: дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2024.
- Трушкина А. П. Специфика русской готической новеллы первой трети XX столетия // Art Logos. 2023. № 4 (25).
- Чвертко С. Ю. Особенности хронотопа в «страшных» новеллах Серебряного века // Вестник Костромского государственного университета. 2016. Т. 22. № 3.
Author information
About this article
Publication history
- Received: October 20, 2024.
- Published: November 28, 2024.
Keywords
- В. Брюсов
- отечественная малая проза первой трети ХХ века
- готика
- неоготика
- образ зеркала в новеллистике Брюсова
- V. Brusov
- Russian small prose of the first third of the 20th century
- Gothic
- Neo-Gothic
- image of the mirror in Brusov’s short story
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC