Verbalization of the worldview of Islam in the modern Russian media space: Linguistic and cognitive potential
Abstract
The purpose of the study is to substantiate the linguistic and cognitive status of the Islamic worldview in the media space of modern Russia. Based on the material of Internet sites focused on the coverage of Islamic issues, it is determined that the foundation of the confessional picture of the world is a set of meanings that interact in a complex way with the national picture of the world expressed through the national language. The Russian Muslim community actively uses Russian along with Arabic, the language of the Holy Quran, which naturally complicates the characteristics of the Islamic worldview in Russia. The scientific novelty of the research lies in understanding the Islamic media discourse as a representative of the subcode of the Russian cultural code due to the use of the resources of the Russian language by the Islamic media along with Islamic terms – Arabisms, as well as lexical units borrowed from Farsi, Turkish and the national languages of the ethnic groups of the Russian Federation, traditionally professing Islam. As a result, it is proved that the Islamic media discourse effectively uses various formats and genres of modern media in order to provide an interested audience with relevant content. The picture of the world of Islam is verbalized in the Russian Islamic media discourse using various linguistic methods that allow us to reveal various aspects of all aspects of life – both religious and secular, including issues of law, ethics, commerce, finance. In the Russian media space, a new image of a modern Muslim is being formed – a Russian patriot and representative of the interests of the Russian Muslim community in accordance with the value and ethical dominants of the confessional worldview.
References
- Александрова О. И., Захарова Е. В. Особенности употребления и перевода лексики ислама в русскоязычных и англоязычных новостных текстах // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Лингвистика». 2013. № 1.
- Буевич А. А. Взаимоотношение языка и религии сквозь призму духовно-религиозного кода русской лингвокультуры // Метафизика. 2016. № 4 (22).
- Бустанов А. К., Кемпер М. Ислам по-русски: анализ современной исламской литературы в России. СПб.: Президентская библиотека, 2016.
- Буянова Л. Ю. Лингвоконфессиология в системе современной гуманитарной гносеосферы: методологический инструментарий и понятийный аппарат // Мова. 2014. № 21.
- Валгина Н. С. Теория текста. М.: Логос, 2003.
- Гасанова М. А., Муртазалиева Н. И. Этноспецифическая лексика в русскоязычном исламском дискурсе // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 3 (88).
- Желтухина М. Р. Аксиологическая медиатрансляция: социум – культура – политика // Русский язык за рубежом. 2020. № 4 (281).
- Желтухина М. Р. Конструирование мира в языке политики: когнитивно-прагматическое моделирование в ситуации медиаконфликта // Когнитивные исследования языка. 2019. № 38.
- Кангиева А. М. Суфийская коммуникативистика как «алхимия души» (на примере источников Крымского ханства) // Вопросы крымскотатарской филологии, истории и культуры: сборник научных трудов. Симферополь: Медиацентр им. Гаспринского, 2020. Вып. 9.
- Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
- Козлова Е. А., Гремицкая М. В. Концепт ВЕРА и религиозный дискурс: влияние медиа // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 1.
- Козырева М. К. Исламский мир в лингвокультурной картине мира // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2016. № 28 (249).
- Кубрякова Е. С. О понятиях дискурса и дискурсивного анализа в современной лингвистике: обзор // Дискурс, речь, речевая деятельность: функциональные и структурные аспекты: сборник. М.: ИНИОН РАН, 2000.
- Магомедова П. А. Религиозный (исламский) дискурс русского языка и социолингвистические аспекты языкового употребления // Русский язык в полиэтнической среде и методика его преподавания: традиции и инновации: мат. международной научно-практической конференции. Махачкала: ДГПУ, 2019.
- Мечковская Н. Б. Язык и религия. Лекции по филологии и истории религий. М.: ФАИР, 1998.
- Сибгатуллин А. Исламский Интернет. М. – Н. Новгород: Медина, 2010.
- Сидоренко Е. М. Лексико-семантические средства формирования оценки концепта MUSLIM WOMAN / МУСУЛЬМАНКА в англоязычном интернет-дискурсе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 5.
- Файзуллина Э. Ф. Использование арабизмов в юридической лексике // Минбар. Исламские исследования. 2013. Т. 6. № 1.
- Фаткуллина Ф. Г., Зубайдуллоев И. А. Переводы исламской теологической лексики на русский язык (на материале произведений А. Кадыри) // Проблемы востоковедения. 2020. № 2 (88).
- Чернявская В. Е. Дискурс власти и власть дискурса: проблемы речевого воздействия. М.: Флинта; Наука, 2006.
- Эль-Мсафер Х. А. Х. Исламизмы в русском языке // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2015. № 1.
- Privalova I. V., Shaidullina A. R., Zheltukhina M. R., Grinberg T. E., Garcia-Caselles C. Coerced Loss of National Colorings – Linguistic Issues of Virtual Team Communication // XLinguae. 2019. Vol. 12. Iss. 1.
- Turow J. Media Today: An Introduction to Mass Media. N. Y.: Routledge, 2016.
- Wright C. R. Functional Analyses and Mass Communication // The Public Opinion Quarterly. 1960. Vol. 24. No. 4.
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 1, 2024.
- Published: December 3, 2024.
Keywords
- исламская картина мира
- национальная картина мира
- медиадискурс
- конфессиональный концепт
- медиапространство
- Islamic worldview
- national worldview
- media discourse
- confessional concept
- media space
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC