Verbal representation of axiologems in Chinese car advertising: Linguistic and pragmatic aspect (using the example of the HAVAL brand)
Abstract
The purpose of the study is the identification and semantically–pragmatic interpretation of axiologems in the advertising of the Chinese automobile brand HAVAL. The empirical material of the study is the advertising texts of the HAVAL auto brand. The article examines the issues of linguistic axiology, reveals, based on scientific sources, such key concepts for research as the axiosphere, axiologeme, axiological landmark, axiological dominant. In this article, the authors note that the concepts of "axiologeme", "axiological landmark" and "axiological dominant" are absolute synonyms. The scientific novelty of the work lies in the fact that the authors for the first time identified a specific set of axiologems in the texts of the advertising discourse devoted to the HAVAL auto brand, taking into account their frequency of use in advertising, based on lexicographic data, conducted a linguopragmatic interpretation of the identified axiological dominants. It is shown that the semantics of some axiologems can be subjected to concretization or increment of new meanings. As a result of the analysis of advertising texts, it was revealed that the main values in the advertising of the HAVAL auto brand are safety, comfort, technology/intelligence, style/design. At the same time, if safety and comfort are in the first place in official advertising, then in the reviews of car owners, priority is given to style, design and technology.
References
- Говорунова Л. Ю. Отзыв туриста как новый речевой жанр туристического интернет-дискурса // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 1.
- Гончарова Н. М. Рекламные тексты в контексте ценностных ориентиров национальных культур (на материале сферы туризма) // Общая и русская лингвоаксиология: коллективная монография / отв. ред. М. С. Милованова. М. – Ярославль: Канцлер, 2022.
- Еремина М. А. Речевой жанр отзыва в коммуникативном пространстве Интернета // Научный диалог. 2016. № 5.
- Индакова А. Н. Речевой жанр отзыва о турпоездке (на материале интернет-текстов) // Молодёжь и наука: сб. материалов VII всерос. науч.-техн. конф. студентов, аспирантов и молодых учёных, посвященной 50-летию первого полета человека в космос. Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2011.
- Иссерс О. С. Отзыв о путешествии как жанр блогосферы: между правдой и фейком // Речевые жанры современного общения: сб. докл. междунар. конф. М.: Азбуковник, 2015.
- Иссерс О. С. Речевой жанр отзыва потребителя и его трансформация в цифровую эпоху (на материале отзывов о докторах) // Жанры речи. 2023. Т. 18. № 4.
- Купина Н. А. Аксиология и аксиологический лексикон: к определению и интерпретации понятий // Аксиологические аспекты современных филологических исследований: тезисы докладов международной научной конференции (г. Екатеринбург, 27 апреля 2021 г.). Екатеринбург: Ажур, 2021.
- Купина Н. А., Матвеева Т. В. Стилистика современного русского языка: учебник. М.: Юрайт, 2013.
- Маслоу А. Мотивация и личность / пер. с англ. Изд-е 3-е. СПб.: Питер, 2019.
- Мосиенко Л. В. Ценностное самоопределение студентов в пространстве университетской молодежной субкультуры: автореф. дисс. … д. пед. н. Оренбург, 2012.
- Общая и русская лингвоаксиология: коллективная монография / отв. ред. М. С. Милованова. М. – Ярославль: Канцлер, 2022.
- Погорелова И. В. Лингвосемиотический аспект интернет-отзыва // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 10-3 (76).
- Серебренникова Е. Ф., Антипьев Н. П., Ладыгин Ю. А., Малинович Ю. М., Плотникова С. Н., Тарева Е. Г., Хахалова С. А., Казыдуб Н. Н., Литвиненко Т. Е., Семенова Т. И., Готлиб О. М., Малинович М. В., Шарунов А. И., Кулагина О. А. Лингвистика и аксиология: этносемиометрия ценностных смыслов: коллективная монография. М.: Тезаурус, 2011.
- Терпугова Е. А. Рекламный текст как особый тип императивного дискурса: автореф. дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2000.
- Терских М. В. Жанр интернет-отзыва в туристическом дискурсе (маркетинговый потенциал) // Политическая лингвистика. 2014. № 4.
- Цветкова А. А., Цветкова К. А. Отзывы потребителей как элемент интернет-маркетинга // Символ науки. 2015. № 6.
- Чистова Е. В. Трансформация жанра жалобы в современной коммуникативной практике (на примере коммуникации в социальных сетях) // Международный аспирантский вестник. Русский язык за рубежом. 2019. № 3.
- Чистова Е. В. Трансформация речевого жанра в русскоязычном сегменте Интернета (на материале жанров кинорецензии и жалобы): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2021.
- Шавлохова Ф. В. Речевой жанр отзыва потребителя в интернет-коммуникации: особенности языкового воплощения // Гуманитарные научные исследования. 2019. № 5.
Author information
About this article
Publication history
- Received: October 23, 2024.
- Published: December 4, 2024.
Keywords
- рекламный текст автобренда “HAVAL”
- интернет-отзыв о китайском автомобиле
- аксиологическая доминанта (ориентир)
- аксиологема в рекламном тексте
- вербальная репрезентация аксиологем
- advertising text of the HAVAL car brand
- online review of a Chinese car
- axiological dominant (cue)
- axiologeme in the advertising text
- verbal representation of axiologems
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC