• Original research article
  • December 5, 2024
  • Open access

Images of Tristan and Isolde in the artistic world of the works of Russian symbolist poets

Abstract

This article is devoted to the consideration of the eternal images of Tristan and Isolde in the lyrical works of Russian symbolist poets. Russian culture and literature are interested in the famous Celtic legend against the background of a wide fascination with the medieval culture of Western Europe, perceived by symbolists in line with the ideas of panaesthetism of the era of Russian modernity. The purpose of the study is to determine the functions, place and content of the images of Tristan and Isolde in the artistic world of poems by Russian symbolist poets. This world is revealed in the categories of a lyrical event, a system of images, a lyrical situation, motive and plot. The research material was such works as "Humbly betraying myself to burn..." (1910) by M. Voloshin, "Thursday" (1909-1910) by C. de Gabriak, "The Elusive Kiss ..." (1919) by V. I. Ivanov, "My darling went fishing..." (1921) by F. K. Sologub, "The Temptation of Death" (1922) by V. Y. Bryusov. The scientific novelty of the study lies in the fact that as a result of the analysis, the ideas about the peculiarities of the interpretation of the eternal images of Tristan and Isolde by Russian symbolist poets were significantly rethought and concretized, and the national specifics of their interpretation were also determined. Based on the results of the comparative analysis, the following results were obtained for the first time. The images of Tristan and Isolde appear in the lyrical works of Russian symbolist poets in the function of generalized, multi-valued symbols, which are interpreted very inconsistently. They are used to comprehend the life trials of lyrical heroes, and their meaning is created in the halo of previous interpretations, starting with Dante's Divine Comedy and ending with R. Wagner's opera, as well as in correlation with other mythological heroes and autobiographical subtext. In general, Tristan and Isolde, contrary to the previous Western European tradition, seem to be a sign of such a spiritual experience that denies the ideal of great love as a harmonizing and enlightening force. Mutual passion, principles of honor attract lyrical heroes, correlated with Tristan or Isolde, to the torments of hell and death, and their hopes for happiness turn out to be illusory.

References

  1. Айзенштейн Е. О. «Седого моря соленый дух»: Тристан и Изольда в русской лирике // Нева. 2014. № 1.
  2. Ведель А. В. Легенда о Тристане и Изольде в русской поэзии первой трети ХХ века // «Вечные» сюжеты и образы в литературе и искусстве русского модернизма / отв. ред. А. Л. Топорков. М.: Индрик, 2015.
  3. Гаспаров М. Л. Поэтика «серебряного века» // Русская поэзия «серебряного века», 1890-1917: антология / сост. И. Багдасарян и др.; вступ. ст. М. Л. Гаспарова. М.: Наука, 1993.
  4. Захариева И. Максимилиан Волошин: поэзия и культура // Уральский филологический вестник. Серия «Русская литература XX-XXI веков: направления и течения». 2006. Вып. 9.
  5. Клюс А. Г. Интерпретации легенды о Тристане и Изольде в лирике Серебряного века как единая парадигма // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2014. № 2 (41).
  6. Клюс А. Г. Легенда о Тристане и Изольде: особенности интерпретаций в русской литературе конца XIX-XX веков: автореф. дисс. … к. филол. н. Ставрополь, 2018.
  7. Козлов В. И. Архитектоника художественного мира лирического произведения (на материале цикла И. Бродского «Часть речи»): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2006.
  8. Минц З. Г. Поэтика русского символизма. СПб.: Искусство-СПБ, 2004.
  9. Михайлов А. Д. История легенды о Тристане и Изольде // Легенда о Тристане и Изольде / сост. А. Д. Михайлов. М.: Наука, 1976.
  10. Павлова М. М. «Путеводная нить». Поэтическое творчество Ф. Сологуба последнего десятилетия в контексте биографии // Сологуб Ф. Полное собрание стихотворений и поэм: в 3 т. СПб.: Наука, 2020. Т. 3. Стихотворения и поэмы 1914-1927.
  11. Фрейденберг О. М. Сюжет Тристана и Изольды в мифологемах эгейского отрезка Средиземноморья // Тристан и Изольда. Истоки великой легенды: сборник / предисл. С. Ермакова. М.: Вече, 2023.
  12. Шанина Ю. А. Мифология и литература ХХ века. Уфа: Башкирский государственный педагогический университет, 2021.
  13. Шанина Ю. А. Принципы освоения и развития западно-европейских культурных традиций в творчестве Н. С. Гумилева // Вестник Башкирского государственного педагогического университета им. М. Акмуллы. 1996. № 1.
  14. Шапинская Е. Н. «Сильна, как смерть, любовь…»: легенда о Тристане и Изольде в пространстве интерпретаций // Культура и искусство. 2017. № 6.

Author information

Yulia Aleksandrovna Shanina

PhD

Bashkir State Pedagogical University named after M. Akmulla, Ufa

Anna Vladimirovna Tikhonova

Bashkir State Pedagogical University named after M. Akmulla, Ufa

About this article

Publication history

  • Received: November 2, 2024.
  • Published: December 5, 2024.

Keywords

  • образы Тристана и Изольды
  • произведения русских поэтов-символистов
  • идеи панэстетизма
  • категории лирического события
  • images of Tristan and Isolde
  • works of Russian symbolist poets
  • ideas of panaesthetism
  • categories of lyrical events

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)