• Original research article
  • December 6, 2024
  • Open access

The specifics of hyperbole in political satire on Adolf Hitler (based on Charlie Chaplin’s feature film “The Great Dictator”)

Abstract

The purpose of the study is to determine the role of hyperbole in the formation of the satirical image of Adolf Hitler in the context of the American feature film “The Great Dictator” in 1940. The article analyzes the hyperbole in the replicas of the characters of Charlie Chaplin’s film “The Great Dictator”, and also determines the influence of this technique on the viewer’s perception. It is shown that the exaggeration of cruelty and absurdity in the characters’ remarks contributes to the creation of a caricature image of the dictator. It is revealed that hyperbole not only emphasizes the absurdity of the dictator’s actions, but also serves as a means to reveal the cynical attitude of the totalitarian regime towards human life. It is noted that the exaggeration of aspects of Nazi ideology contributes to the formation of a critical perception of dictatorial power among viewers. The scientific novelty of the study lies in the primary identification and detailed analysis of hyperbole as a key means of forming a satirical image of a dictator, as well as in determining the impact of this technique on the viewer’s perception of a political figure. The results showed that exaggerating the aspects of cruelty, absurdity and cynicism of political actions makes it possible to create a grotesque image of dictators, which contributes to viewers’ understanding of the destructive nature of totalitarian ideologies.

References

  1. Авдокачев Н. С. Средства выражения сатиры и юмора в политическом дискурсе // Вестник науки. 2022. Т. 1. № 1 (46).
  2. Борисенко Ю. И. О лингвистическом статусе гиперболы и механизме ее образования // Гуманитарные и социальные науки. 2010. № 5.
  3. Волков Е. В. «Гитлера необходимо было высмеять» (фильм «Великий диктатор» как сатира на тоталитаризм) // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные науки. 2014. Т. 14. № 2.
  4. Денисова Л. М. Гипербола как лингвистический феномен // Наукосфера. 2024. № 6-1.
  5. Манн Ю. В. Гротеск в литературе // Литература в школе. 2017. № 6.
  6. Николаева М. Н., Минакова Н. С. Сатира в художественном произведении: место в системе категории комического и основные приемы сатирического изображения // Общетеоретические и частные вопросы современного языкознания: сборник трудов конференции «Актуальные вопросы филологии, межкультурной коммуникации и лингводидактики» (г. Чебоксары, 29-30 апреля 2020 г.). Чебоксары: Чувашский государственный педагогический университет им. И. Я. Яковлева, 2020.
  7. Орлов Д. А., Безруков В. А. Феномен политической сатиры и проблемы перевода (на материале сериала «Yes, Minister!») // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2014. № 2.
  8. Печеникина А. А. Гипербола как прием создания комических эффектов в художественном тексте // Modern Science. 2021. № 4-3.
  9. Серебренникова Т. А. Роль политики в творчестве Чарли Чаплина // Международный журнал прикладных наук и технологий Integral. 2019. № 3.
  10. Цымбалов Д. А. Языковая репрезентация сатиры в англоязычном кинодискурсе // Актуальные проблемы науки: взгляд студентов: материалы всероссийской с международным участием студенческой научной конференции: в 2 ч. (г. Санкт-Петербург, 18 января 2023 г.). СПб.: Ленинградский государственный университет имени А. С. Пушкина, 2023. Ч. 2.

Author information

Andrey Aleksandrovich Kudryavtsev

Belgorod National Research University

About this article

Publication history

  • Received: October 25, 2024.
  • Published: December 6, 2024.

Keywords

  • гипербола в формировании сатирического образа
  • фильм Чарли Чаплина “The Great Dictator”
  • формирование сатирического образа
  • формирование критического восприятия у зрителей
  • зрительское восприятие политической фигуры
  • hyperbole in the formation of a satirical image
  • Charlie Chaplin’s film “The Great Dictator”
  • formation of a satirical image
  • formation of critical perception among viewers
  • viewer’s perception of a political figure

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)